• Smultronhjärta

Traderatråden nr 16

http://www.emerge.se/wp-content/tradera.gif

Tråden för oss som säljer och köper på Tradera

Här samlas vi och diskuterar allt rörande Tradera genom att ge tips,råd och lösa problem tillsammans. Det är tillåtet att länka till sina egna auktioner men det bör hållas på en lämplig nivå.
    Ett tips är att lägga in en direktlänk på din presentation här på FL så kan de som vill ändå se dina pågående auktioner
    {#lang_emotions_sunny}
    Om ett paket skickat som brev har försvunnit så kan en anmälan till pts göras
    e-tjanster.pts.se/Asb/ - man kan även ringa 08-6785500

Det finns en Facebookgrupp också
    www.facebook.com/group.php

Här finns en nicklista
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b120819.html

När man säljer på Tradera kan man skicka grejer via Posten,via Schenker,DHL och Bussgods. Tradera har allt som oftast en samarbete med både Schenker och DHL vilket ger rabatterade priser.

Prolist är ett gratis verktyg som underlättar när man ska lägga ut många auktioner på gång. Finns att hämta och läsa mer om här
    www.tradera.com/help/QuestionsAndAnswers.aspx
    Väl mött!
    {#lang_emotions_flower}
    ★(¯`°?.¸ ღ♥ Max&Lova ♥ღ¸.?°¯)★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-08 15:07
    Portotabell inom Sverige
    www.posten.se/c/postguideLetterDom

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 21:31
    Det är inte längre tillåtet att göra reklam för sina egna auktioner i tråden, inte heller att ha en sidfot där man länkar till dem!
  • Svar på tråden Traderatråden nr 16
  • Jessika82

Jag funderar på vilken dag som ger mest.. Söndag men då har "alla" avslut och du blir en i mängden.. Jag funderar och funderar

• fjonkan
    Ploppi skrev 2011-10-31 16:35:08 följande:
    Har ett litet problem... Har precis sålt en vara för strax under 500 och köparen satt och budade precis innan auktionen gick ut. Idag fick jag ett mail att personens dotter lagt buden (13 år) och det var heeeelt fel storlek och de är "inte i behov" av varan i denna storlek. Nehe.....

Hon skriver att hon hoppas att jag får varan såld och att hon inte får negativt omdöme. Vad ska jag göra? Har aldrig lämnat negativt på någon men blev arg när jag läste detta!

Hur skulle ni gjort?  
    Men hur är det möjligt ens? Man har ju lösenord på den sidan. Om dom lämnat ut lösenordet eller låtit dottern sitta och surfa runt så är väl det föräldrarnas ansvar tycker jag. Inte okej att skylla på barnets förehavande enligt min mening. Men vad som gäller i verkligheten vette 17.....
  • Smilla1976
    liv10 skrev 2011-10-31 00:55:04 följande:
    jag har EXAKT samma problem.

dessutom tycker jag hela systemet är OSERIÖST då en köpare får typ gult om de sjunker under 4,6 eller nåt och om en köpare satt en 4:a så är det ju egentligen ett rätt bra betyg?

just nu har jag 4,9- men jag stör mig som fasen på att betygsssystemet är otydligt- om köpare ger en 4:a som egentligen är helt OK så anser ju tradera att allt under 4,6 är oacceptabelt. Och en 4:a (om man tittar på alternativen) är ju en nöjd kund?! grrrrr. bara så irriterande!
    Ja, dessa staplar är en enda lång följetong av irritation för många, gör som jag strunta fullkomligt i dom, det finns ingen logik, du kan ha postat paketet samma dag som pengarna kommer in och ändå så får man sänkt på levernastid... enda sättet att ha fullt är väl att levera paketet själv samma dag Obestämd och alltid bjuda på frakten... hehe.. man får väl sänkt fraktstapel ändå...
  • Smilla1976
    fjonkan skrev 2011-11-02 08:18:57 följande:
    Men hur är det möjligt ens? Man har ju lösenord på den sidan. Om dom lämnat ut lösenordet eller låtit dottern sitta och surfa runt så är väl det föräldrarnas ansvar tycker jag. Inte okej att skylla på barnets förehavande enligt min mening. Men vad som gäller i verkligheten vette 17.....
    Lösenordet kan ligga kvar om du har klickat i att det ska finnas kvar i rutan, så har jag nämligen... så visst kan det förekomma, men man är ju skyldig som förälder att kolla så inte barnet gör affärer som de sedan dras sig ur...
  • Gul Katt
    Smilla1976 skrev 2011-11-02 09:28:59 följande:
    Ja, dessa staplar är en enda lång följetong av irritation för många, gör som jag strunta fullkomligt i dom, det finns ingen logik, du kan ha postat paketet samma dag som pengarna kommer in och ändå så får man sänkt på levernastid... enda sättet att ha fullt är väl att levera paketet själv samma dag Obestämd och alltid bjuda på frakten... hehe.. man får väl sänkt fraktstapel ändå...

Jag hatar dom där stolparna! Har sjunkit enormt mycket pga leveranstiden. Och det stiger ju inte trots att jag nu skickat samma dag som betalningen kommit in.
    Tror att folk lämnar låga resultat på staplarna när dom tycker det är dåligt. När allt är bra tror jag dom skippar det. Eller har jag fel?

Hur tänker nu när ni hittar en auktion sär säljaren  har under 4.5 som omdöme?

Jag brukar gå in och kolla på omdömessidan, beror dom låga siffrorna på tex leveranstid så bryr jag mig inte. Men det ser ju illa ut om det är dåliga, röda siffor... 
  • maximum

Hade en aukion som gick ut förra söndagen. har skickat 3 mail och idag skickade jag ett sms då hotmail verkar ha lite problem med hackade konton. Och min köpare har hotmail, så jag tänkte att hon har väl problem med mailen då.
    Men inget svar på sms heller. Så hon verkar ha större problem än bara mailen.....
    Ge sjutton i att buda då.  

• Lingonflickan
    Just me skrev 2011-10-31 13:10:50 följande:
    Hur är det med kopierade bilder? Tex: jag har lagt ut en one piece och kopierade innen bild från Google för att ha som start bild i auktionen,har även egen tagna bilder..vad gäller? Får man ha Google bilder? Skulle vara tacksam för snabba svar då jag lagt ut annonsen och måste isf ändra OM det inte skulle vara godkänt :-/

Nej det får du inte. Det krävs tillstånd av fotografen.
    Född Kvinna och skitstolt över det!
  • Just me

mamma i Småland: tack så jätte mycket för svaret! Nu har jag ändrat bilden,puh vilken tur att du svarat så jag hann ändra innan de avbröt annonsen

• maximum

Fortfarande inte hört av köparen trots 3 mail och ett sms. Såg nu att köparen har bara 96% positiva.

Svar på tråden Traderatråden nr 16