• Smultronhjärta

Traderatråden nr 16

http://www.emerge.se/wp-content/tradera.gif

Tråden för oss som säljer och köper på Tradera

Här samlas vi och diskuterar allt rörande Tradera genom att ge tips,råd och lösa problem tillsammans. Det är tillåtet att länka till sina egna auktioner men det bör hållas på en lämplig nivå.
    Ett tips är att lägga in en direktlänk på din presentation här på FL så kan de som vill ändå se dina pågående auktioner
    {#lang_emotions_sunny}
    Om ett paket skickat som brev har försvunnit så kan en anmälan till pts göras
    e-tjanster.pts.se/Asb/ - man kan även ringa 08-6785500

Det finns en Facebookgrupp också
    www.facebook.com/group.php

Här finns en nicklista
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b120819.html

När man säljer på Tradera kan man skicka grejer via Posten,via Schenker,DHL och Bussgods. Tradera har allt som oftast en samarbete med både Schenker och DHL vilket ger rabatterade priser.

Prolist är ett gratis verktyg som underlättar när man ska lägga ut många auktioner på gång. Finns att hämta och läsa mer om här
    www.tradera.com/help/QuestionsAndAnswers.aspx
    Väl mött!
    {#lang_emotions_flower}
    ★(¯`°?.¸ ღ♥ Max&Lova ♥ღ¸.?°¯)★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-08 15:07
    Portotabell inom Sverige
    www.posten.se/c/postguideLetterDom

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 21:31
    Det är inte längre tillåtet att göra reklam för sina egna auktioner i tråden, inte heller att ha en sidfot där man länkar till dem!
  • Svar på tråden Traderatråden nr 16
  • MissNora

Jag har inte köpt än ;)

Jag hade en säljare som vann på fredagen och betalade in pengarna sent på kvällen/natten.

På måndag får jag ett surt mejl där hen frågar vad varan är. Förklarar väldigt vänligt att jag inte sett pengarna än och först då skickar. Vilket även står i vinnarmejlet.

På onsdagen får jag ett mejl där hen undrar hur lång tid detta ska behöva ta? Jättearg. Förklarar att jag såg pengarna måndagskväll och skickade det på Maxi då eftersom jag var och handlade.

Tyst en vecka och nu fick jag negativt och sur kommentar. Vad trött jag blir!!! Tur man kan skriva kommentarer men ändå. Här kämpar man och så blir det någon som fått vänta över helgen till onsdagen/torsdagen veckan efter som sätter mitt första negativa.

• Scruffy

Detta är första gången det har hänt mig och jag vet inte riktigt hur jag ska göra.

En helt ny på tradera, typ medlem sedan en vecka tillbaka tar en vara av mig som jag har ute till FAST PRIS på KÖP NU. Hon betalar varan plus frakt snabbt.

Jag skickar varan med Schenker som överrenskommet, men hon hämtar inte ute sin vara. Jag brukar faktiskt följa det som jag skickar och har vid behov mailat en påminnelse till köparen att dem måste hämta ut paketet.
     Nu måste jag lösa ut det för 55 kr, SURT.

Jag har mailat henne i fredags och frågat varför hon inte har hämtat ut det men har ännu inte fått något svar.
    Kommer att erbjuda att antingen skicka det igen, men att hon då får betala min returfrakt plus ny frakt, eller så häver jag köpet och hon får tillbaka pengarna minus returfrakt och provision.    

Någon annan som har råkat ut för detta?        

• Enniie
    MissNora skrev 2012-10-21 17:15:58 följande:
    Jag har inte köpt än ;)

Jag hade en säljare som vann på fredagen och betalade in pengarna sent på kvällen/natten.

På måndag får jag ett surt mejl där hen frågar vad varan är. Förklarar väldigt vänligt att jag inte sett pengarna än och först då skickar. Vilket även står i vinnarmejlet.

På onsdagen får jag ett mejl där hen undrar hur lång tid detta ska behöva ta? Jättearg. Förklarar att jag såg pengarna måndagskväll och skickade det på Maxi då eftersom jag var och handlade.

Tyst en vecka och nu fick jag negativt och sur kommentar. Vad trött jag blir!!! Tur man kan skriva kommentarer men ändå. Här kämpar man och så blir det någon som fått vänta över helgen till onsdagen/torsdagen veckan efter som sätter mitt första negativa.

oj då. Hon hade verkligen inget tålamod. när jag köper kan jag gott vänta typ 7-10 dagar på min vara eftersom alla inte springer till postkontoret och postar paket så fort en auktion är över. Sen mejlar jag och frågar. Har dock som längst behövt vänta ca 10 dagar och den personen mejlade även och bad om ursäkt för väntetiden. Det gillas!
  • MissNora

Nej, så resonerar även jag. Alla bör ju inte i storstad och det är ju privatpersoner man köper av.

• ominte

Men ah..Vann en vara i måndags. På tisdag morgon får jag ett mail: snälla betala in pengarna så jag kan få iväg varan!
    Jag svarade lite syrligt: du vet att det kan ta 3 bankdagar?

Blir så sur på folk som har inom 3 dagar. Man hinner ju inte. Särskilt om man har barn som mitt som kräver ALL uppmärksamhet samt nattning som tar 1 timme.. Och jag har ingen iphone så jag kan betala när jag sitter på bussen.

• Peak
    Majuni skrev 2012-10-20 08:35:49 följande:

kanske inte finns några ute? är ju inte direkt säsong för shorts...
    nej jag vet att det är helt off season, men det är ju lite därför man har sådana byxor tänker jag, långa byxor hemma och så kliver man av planet och det blir shorts Glad
  • Loket
    ominte skrev 2012-10-26 10:39:21 följande:
    Men ah..Vann en vara i måndags. På tisdag morgon får jag ett mail: snälla betala in pengarna så jag kan få iväg varan!

Blir så sur på folk som har inom 3 dagar. Man hinner ju inte. Särskilt om man har barn som mitt som kräver ALL uppmärksamhet samt nattning som tar 1 timme.. Och jag har ingen iphone så jag kan betala när jag sitter på bussen.
    Det är upp till säljaren att sätta betalningsvillkoren och passar det inte dig så får du helt enkelt undvika att bjuda på dessa auktioner.

Hur svårt är det att göra en banköverföring när ungarna lagt sig och sova på kvällen det tar inte mer än 5 minuter på sin höjd.
  • pinglan2012

Skulle du inte kunna maila och fråga om det är OK att betala in inom 5 dagar eller nåt? Då är ju säljaren beredd på det och ingen behöver bli sur eller tjata Glad Om säljaren verkligen måste ha in pengarna inom 3 dagar, ja då är det bara att strunta i att buda (det kan ju vara så att säljaren verkligen behöver pengarna då, kanske har nån akut utgift osv).
  • mamma 02

Hur fungera det här med tradera?

ÄL 3/11 BIM 17/11
  • trolltriss

jag har inom tre dagar och jag tycker inte att det har varit några problem alls på 1300 auktioner att få pengarna inom fem dagar ( som det blir om man har tre )...... så jag tror att de flesta hittar tre minuter på dessa tre dygn att betala det dom vunnit,,, man har ju alltid tid att stå i kassan och betala ,, på te x ICA,.... 

Svar på tråden Traderatråden nr 16