• Smultronhjärta

Traderatråden nr 16

http://www.emerge.se/wp-content/tradera.gif

Tråden för oss som säljer och köper på Tradera

Här samlas vi och diskuterar allt rörande Tradera genom att ge tips,råd och lösa problem tillsammans. Det är tillåtet att länka till sina egna auktioner men det bör hållas på en lämplig nivå.
    Ett tips är att lägga in en direktlänk på din presentation här på FL så kan de som vill ändå se dina pågående auktioner
    {#lang_emotions_sunny}
    Om ett paket skickat som brev har försvunnit så kan en anmälan till pts göras
    e-tjanster.pts.se/Asb/ - man kan även ringa 08-6785500

Det finns en Facebookgrupp också
    www.facebook.com/group.php

Här finns en nicklista
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b120819.html

När man säljer på Tradera kan man skicka grejer via Posten,via Schenker,DHL och Bussgods. Tradera har allt som oftast en samarbete med både Schenker och DHL vilket ger rabatterade priser.

Prolist är ett gratis verktyg som underlättar när man ska lägga ut många auktioner på gång. Finns att hämta och läsa mer om här
    www.tradera.com/help/QuestionsAndAnswers.aspx
    Väl mött!
    {#lang_emotions_flower}
    ★(¯`°?.¸ ღ♥ Max&Lova ♥ღ¸.?°¯)★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-08 15:07
    Portotabell inom Sverige
    www.posten.se/c/postguideLetterDom

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 21:31
    Det är inte längre tillåtet att göra reklam för sina egna auktioner i tråden, inte heller att ha en sidfot där man länkar till dem!
  • Svar på tråden Traderatråden nr 16
  • AMC80

Händer det att auktioner startas om trots att det finns bud och inget reservationspris utsatt?
    Jag la på en auktion som hade två timmar kvar igår när jag gick och la mig. I morse när jag skulle kolla om jag vunnit såg jag att det var ca 19 timmar kvar. Varför blev det ett dygn till? Någon som vet?

• Loket
    AMC80 skrev 2012-10-31 16:35:52 följande:
    Händer det att auktioner startas om trots att det finns bud och inget reservationspris utsatt?
    Jag la på en auktion som hade två timmar kvar igår när jag gick och la mig. I morse när jag skulle kolla om jag vunnit såg jag att det var ca 19 timmar kvar. Varför blev det ett dygn till? Någon som vet?
    Ibland när tradera gör något underhåll på servrarna så stängs de ner ett par timmar då förlängs auktionerna automatiskt med ett dygn för de auktioner som skulle ha avslutats under denna tid som servicen pågick, låter som det var frågan om en sådan sak du råkat ut för.
  • AMC80

Aha, ok. Tack för svaret. Det var så snopet. Jag hoppas att jag fortfarande leder då.

• Scruffy

Hur lång tid tycker ni är  rimligt för en säljare att posta paketet efter betalning?
    Jag betalade i helgen och hon hade pengarna i måndags.
    Jag mailade även henne och skrev att jag hade fört över pengarna med mitt alias.

Det skulle skickas med postens skicka lätt.
    Om jag minns rätt så får mottagaren ett mail när frakt är bokad och paketet postat.
    Idag är det fredag och fortfarande varken mail eller någon vara.      

• pinglan2012
    Scruffy skrev 2012-11-09 09:47:17 följande:
    Hur lång tid tycker ni är  rimligt för en säljare att posta paketet efter betalning?
    Jag betalade i helgen och hon hade pengarna i måndags.
    Jag mailade även henne och skrev att jag hade fört över pengarna med mitt alias.

Det skulle skickas med postens skicka lätt.
    Om jag minns rätt så får mottagaren ett mail när frakt är bokad och paketet postat.
    Idag är det fredag och fortfarande varken mail eller någon vara.      
    Jag tycker att säljaren ska skicka inom samma tidsram som betalningen ska vara inne (om det inte står annat i beskrivningen, t.ex. att hen skickar 1 gång/veckan). SÅ: ha betalt inom 3 bankdagar, skicka inom 3 bankdagar från det att hen kan se betalningen.

I ditt fall borde säljaren, enligt mig, ha skickat varan antingen i måndag-onsdags.
    Postens skicka lätt tar  väl en dag mer än vanlig post (i min erfarenhet), men man brukar ju som sagt få ett mail om det är skickat...
  • ominte
    Loket skrev 2012-10-26 12:59:58 följande:
    Det är upp till säljaren att sätta betalningsvillkoren och passar det inte dig så får du helt enkelt undvika att bjuda på dessa auktioner.

Hur svårt är det att göra en banköverföring när ungarna lagt sig och sova på kvällen det tar inte mer än 5 minuter på sin höjd.

Jamen det spelar ju inte roll om jag gör det direkt efter avslut? Det tar ÄNDÅ upp till 3 bankdagar. Att maila morgonen efter när auktionen avslutats kvällen förel, är inte det ganska omöjligt för säljaren att veta om jag betalar eller inte?
    Står det inom 3 bankdagar förutsätter jag att betalningen är gjord inom dessa dagar men att säljaren får vänta innan pengarna kommer in pga det..
    Sätter man 5 dagar så har man ju 2 dagar att betala på och 3 tills pengarna kommer in på säljarens konto.   
  • ominte
    trolltriss skrev 2012-10-26 22:35:15 följande:
    jag har inom tre dagar och jag tycker inte att det har varit några problem alls på 1300 auktioner att få pengarna inom fem dagar ( som det blir om man har tre )...... så jag tror att de flesta hittar tre minuter på dessa tre dygn att betala det dom vunnit,,, man har ju alltid tid att stå i kassan och betala ,, på te x ICA,.... 

Ja, du resonerar ju som man ska, dvs 2 dagar på sig att betala och 3 för pengarna att komma in.
    Alla står inte i kön på ica  har knappast tid för det.. 
  • Scruffy

Jag fick ett mail av säljaren som inte ville fullborda affären.

Hon hade upptäckt några missfärningar i tyger som inte stod i annonsen och hon ville inte sälja objektet i det skicket.

Så nu väntar jag på att få mina pengar tillbaka. Känns lite snopet.    

• Scruffy

Irriterad på Tradera då påminnelser från minneslistan inte fungerar på söndag kvällar.

Mailen brukar alltid droppa in på måndag fm.

Missade ett par byxor i kväll och har missat massa annat på det sättet också.     

Svar på tråden Traderatråden nr 16