• Smultronhjärta

Traderatråden nr 16

http://www.emerge.se/wp-content/tradera.gif

Tråden för oss som säljer och köper på Tradera

Här samlas vi och diskuterar allt rörande Tradera genom att ge tips,råd och lösa problem tillsammans. Det är tillåtet att länka till sina egna auktioner men det bör hållas på en lämplig nivå.
    Ett tips är att lägga in en direktlänk på din presentation här på FL så kan de som vill ändå se dina pågående auktioner
    {#lang_emotions_sunny}
    Om ett paket skickat som brev har försvunnit så kan en anmälan till pts göras
    e-tjanster.pts.se/Asb/ - man kan även ringa 08-6785500

Det finns en Facebookgrupp också
    www.facebook.com/group.php

Här finns en nicklista
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b120819.html

När man säljer på Tradera kan man skicka grejer via Posten,via Schenker,DHL och Bussgods. Tradera har allt som oftast en samarbete med både Schenker och DHL vilket ger rabatterade priser.

Prolist är ett gratis verktyg som underlättar när man ska lägga ut många auktioner på gång. Finns att hämta och läsa mer om här
    www.tradera.com/help/QuestionsAndAnswers.aspx
    Väl mött!
    {#lang_emotions_flower}
    ★(¯`°?.¸ ღ♥ Max&Lova ♥ღ¸.?°¯)★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-08 15:07
    Portotabell inom Sverige
    www.posten.se/c/postguideLetterDom

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 21:31
    Det är inte längre tillåtet att göra reklam för sina egna auktioner i tråden, inte heller att ha en sidfot där man länkar till dem!
  • Svar på tråden Traderatråden nr 16
  • gavagai

Vad tror ni "experter" om att lägga upp en auktion med avslut på lördagskvällen? Är det bättre att vänta till söndag kväll?

• ALLIEVERDO

Hej,
    har lite små panik här och behöver lite råd.

Jag är inte så ofta på tradera, men har senaste veckorna sålt lite saker. Då har jag haft ett vinnarmejl där det bla står banknr de ska sätta in pengarna på. ett konto som jag bara har till det så inga andra pengar ska vara där OM något skulle hända.

MEN börjar fundera på hur det skulle kunna hända något och om det kan drabba de andra kontona då också?

Inatt hade nämligen någon köpt en sak av mig och på så vis fått vinnarmejlet.

och idag på förmiddagen så fick jag mejl från tradera om att en person var avstängd från tradera och att man skulle akta sig för att få mejl där de bad om kreditnr osvosv..inte göra köp med personen. denna person var då den som köpt sak av mig inatt. jag har ju inte gjort något ännu, MEN han har ju fått vinnarmejlet med banknr.
    Men det är ju inte ett kreditkort eller något annat..
    vad kan hända? vad ska jag göra??
    försökt ringa banken och chatta med tradera, men sjääälvklart går det inte få tag i någon en söndag förmiddag..åh..      

• Merde
    ALLIEVERDO skrev 2012-11-18 12:48:20 följande:
    Hej,
    har lite små panik här och behöver lite råd.

Jag är inte så ofta på tradera, men har senaste veckorna sålt lite saker. Då har jag haft ett vinnarmejl där det bla står banknr de ska sätta in pengarna på. ett konto som jag bara har till det så inga andra pengar ska vara där OM något skulle hända.

MEN börjar fundera på hur det skulle kunna hända något och om det kan drabba de andra kontona då också?

Inatt hade nämligen någon köpt en sak av mig och på så vis fått vinnarmejlet.

och idag på förmiddagen så fick jag mejl från tradera om att en person var avstängd från tradera och att man skulle akta sig för att få mejl där de bad om kreditnr osvosv..inte göra köp med personen. denna person var då den som köpt sak av mig inatt. jag har ju inte gjort något ännu, MEN han har ju fått vinnarmejlet med banknr.
    Men det är ju inte ett kreditkort eller något annat..
    vad kan hända? vad ska jag göra??
    försökt ringa banken och chatta med tradera, men sjääälvklart går det inte få tag i någon en söndag förmiddag..åh..      
    Du behöver nog inte vara orolig om den enda informationen du skickat ut är ditt kontonummer. Ingen kan ju ta ut pengar från dina konton bara för att de har ditt kontonummer.
    Mailet Tradera skickat ut är ett standardiserat sådant så det är inte ens säkert att din köpare är en bedragare eller så utan hen kan lika gärna blivit avstängd för att ha glömt att betala en faktura till Tradera eller liknande. Det är ju bra att de varnar folk så att de inte blir lurade men ibland kanske det skrämmer upp folk lite i onödan :).
  • HonSomVet

Hmmm, jag blev lite fundersam nu. Jag har lagt ut en del saker och en grej blev såld idag, till ett annat nordiskt land, brukar alltid välja inom Sverige, men hade glömt det. Så jag har uppgett fraktkostnad på 60 kr, vilket det blir inom Sverige. Eftersom jag inte skrivit något specifikt för internationella köper, ska då samma fraktkostnad gälla till ett annat land?

Jag känner mig inte riktigt okej med det. Det är iofs mitt eget misstag i så fall, men jag tar nästan hellre ett negativt omdöme än förlorar de pengarna i så fall. Och så ska hela alltet omvandlas från euro till kronor, det blev verkligen ingen billig affär för köparen med tanke på kursen, inte ens om jag skulle gå med på ett porto på 60 kr...

• star67

jag hade en klänning ute och den var sparat i ProLista och skulle lägga en vara och missade komma ut klänningen igen och någon har lagt 1 kr bud så tyvärr jag kan inte avbritta och har mailat me han /hon har inte get sitt oky till tradera för att avsluta auktionenRynkar på näsan

någon är snäll här och vill buda på den och sen kontakta tradera för att avsluta den??

• Tessou

Nu har jag lagt ut lite ytterkläder (mössa/vantar) från PO.P, och även lite snygga julklappstips!

ELIAS 090326
  • Tessou

Hmm.. hittade en söt tröja till sonen, men det ser ut som fläckar på tröjan.
    Mailade och frågade, och hon skrev

''När jag tittar på tröjan igen kan jag ana svaga fläckar, inget jag såg först och inget jag tänker på (skulle då skrivit ut det) men när du påpekade kikade jag igen och svaga fläckar finns.

Borde man inte skriva in det i beskrivningen då? Det har hon inte...

ELIAS 090326
  • happy 78
    Tessou skrev 2012-11-24 09:24:27 följande:
    Hmm.. hittade en söt tröja till sonen, men det ser ut som fläckar på tröjan. Mailade och frågade, och hon skrev ''När jag tittar på tröjan igen kan jag ana svaga fläckar, inget jag såg först och inget jag tänker på (skulle då skrivit ut det) men när du påpekade kikade jag igen och svaga fläckar finns. Borde man inte skriva in det i beskrivningen då? Det har hon inte...  
    ELIAS 090326

Ja det är verkligen olika hur bra folk beskriver det de säljer. Jag beskriver nog för petigt så jag förlorar på det själv . Värst va en auktion jag nyss vann då personen endast skrivit att kläderna va i fint skick. Kläderna hade både fläckar, noppor och va solkiga och det syntes inte på bilderna.. Kollade på mobilen. Hade jag kollat på megabild på tv:n kanske jag hade sett det...
  • Mollie

Måste få kolla med er...

Det var längesen jag köpte nått på Tradera, men idag hände det. Ett FYND dessutom...

Men har en fråga. Det står i annonsen; Frakt: avhämtning. Sen står det till höger Fraktvillkor: Vi skickar med Posten enligt prislista.
    Jag fick nu vinnarmailet från Tradera och där finns ingen uppgift om någon ev fraktkostnad. Är det ENDAST avhätning då eller vad?!  

Var dig själv, det finns redan så många andra...
  • Loket

Det låter som de skickar med posten, skicka en mejl och fråga vad de ska ha för frakten

Svar på tråden Traderatråden nr 16