• Smultronhjärta

Traderatråden nr 16

http://www.emerge.se/wp-content/tradera.gif

Tråden för oss som säljer och köper på Tradera

Här samlas vi och diskuterar allt rörande Tradera genom att ge tips,råd och lösa problem tillsammans. Det är tillåtet att länka till sina egna auktioner men det bör hållas på en lämplig nivå.
    Ett tips är att lägga in en direktlänk på din presentation här på FL så kan de som vill ändå se dina pågående auktioner
    {#lang_emotions_sunny}
    Om ett paket skickat som brev har försvunnit så kan en anmälan till pts göras
    e-tjanster.pts.se/Asb/ - man kan även ringa 08-6785500

Det finns en Facebookgrupp också
    www.facebook.com/group.php

Här finns en nicklista
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b120819.html

När man säljer på Tradera kan man skicka grejer via Posten,via Schenker,DHL och Bussgods. Tradera har allt som oftast en samarbete med både Schenker och DHL vilket ger rabatterade priser.

Prolist är ett gratis verktyg som underlättar när man ska lägga ut många auktioner på gång. Finns att hämta och läsa mer om här
    www.tradera.com/help/QuestionsAndAnswers.aspx
    Väl mött!
    {#lang_emotions_flower}
    ★(¯`°?.¸ ღ♥ Max&Lova ♥ღ¸.?°¯)★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-08 15:07
    Portotabell inom Sverige
    www.posten.se/c/postguideLetterDom

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 21:31
    Det är inte längre tillåtet att göra reklam för sina egna auktioner i tråden, inte heller att ha en sidfot där man länkar till dem!
  • Svar på tråden Traderatråden nr 16
  • Moonis

Så jäkla irriterad!

Sambon hade budat på ett spel och vunnit den för 1 krona. Sen hade han då glömt bort och idag kom jag ihåg att kolla och betalade in direkt. Medan jag gör detta så hinner säljaren sätta negativt

Sur på min sambo men också irriterad på säljaren som sätter negativt när det gått lite över en vecka bara sen vinsten. Borde man inte kolla på omdömena där man ser att jag har över 300 positiva och absolut inga negativa.
    För en ynka krona Skrikandes 

• Moonis

När jag kollar närmare så har säljaren inte ens angett inom vilken tid han vill ha betalning. Sen skickade han en påminnelse nu den 29:e och idag fick jag negativt. Surt Rynkar på näsan

• dicny

Jag måste bara få gnälla av mig lite. Är så himla besviken! Köpte en leksak till dottern på Tradera och betalade för att få den skickad med Schenker. Igår så skickade jag mail till säljaren och undrade var den höll hus eftersom jag varken fått mail från henne eller Schenker som man brukar få. Då svarar säljaren att leksaken skickats med Posten!!! För en vecka sen, vilket antagligen innebär att den är borta! Tycker det är pissdåligt att skriva att man ska skicka med Schenker som är spårbart men ändå väljer att skicka med posten. Visst har säljaren sagt att den ska lösa det ifall den inte kommer fram, men det ger inte mig den leksak som jag gått och väntat på att kunna ge till min dotter...

• Merde
    dicny skrev 2013-02-05 10:02:16 följande:
    Jag måste bara få gnälla av mig lite. Är så himla besviken! Köpte en leksak till dottern på Tradera och betalade för att få den skickad med Schenker. Igår så skickade jag mail till säljaren och undrade var den höll hus eftersom jag varken fått mail från henne eller Schenker som man brukar få. Då svarar säljaren att leksaken skickats med Posten!!! För en vecka sen, vilket antagligen innebär att den är borta! Tycker det är pissdåligt att skriva att man ska skicka med Schenker som är spårbart men ändå väljer att skicka med posten. Visst har säljaren sagt att den ska lösa det ifall den inte kommer fram, men det ger inte mig den leksak som jag gått och väntat på att kunna ge till min dotter...
    Det där har jag också varit med om :/
    Köpte två jättefina Marimekko-resväskor för barn. Det stod att de skulle skickas med Schenker och efter det att jag inte hört något eller fått något mail från Schenker på typ två veckor kontaktade jag säljaren och denne (som dessutom var extremt otrevlig) påstod att försändelsen skickat med posten. Vad har din säljare för alias? Kanske är samma som har satt i system att lura folk eller något.
    Fick till slut tillbaks pengarna (inte nog med att säljaren skickat med posten när han skulle skickat med Schenker, han vägrade dessutom efterlysa försändelsen hos posten) men det var efter väldigt mycket tjafs och en del hot från säljaren.
  • MejaKiZnic

Nu har jag lagt ut 71 auktioner med massa barnkläder mest danskt för 1 kr ska bli spännande

080912 Min fina M kom, BF130519
  • dicny
    Merde skrev 2013-02-05 13:22:58 följande:
    Det där har jag också varit med om :/
    Köpte två jättefina Marimekko-resväskor för barn. Det stod att de skulle skickas med Schenker och efter det att jag inte hört något eller fått något mail från Schenker på typ två veckor kontaktade jag säljaren och denne (som dessutom var extremt otrevlig) påstod att försändelsen skickat med posten. Vad har din säljare för alias? Kanske är samma som har satt i system att lura folk eller något.
    Fick till slut tillbaks pengarna (inte nog med att säljaren skickat med posten när han skulle skickat med Schenker, han vägrade dessutom efterlysa försändelsen hos posten) men det var efter väldigt mycket tjafs och en del hot från säljaren.
    Det var en kvinnlig säljare som sålde leksaken till mig så det var nog inte samma då. Tycker bara det är så fult att lura en att tro att det ska gå och spåra osv med Schenker och sen utan att ens fråga mig om det går bra för min del och skicka med Posten. Kommer nog få pengarna tillbaka, men det känns ändå surt...
  • AMC80

Men hur blir det med portot om det är med posten istället? Om jag betalar tex 55 kr för schenker så kan väl säljaren inte bara byta fraktsätt. Jag tänker både för pris och för spårbarhet.

• pinglan2012

Har också råkat ut för det där, att säljaren lovar att skicka med Schenker och så skickar med Posten.

Som tur är har sakerna kommit fram - men man blir ju lurad på portot! 55kr eller 69 kr med Schenker har istället skickats med Posten för 24 kr... Sådär lagom kul.  

• dicny
    AMC80 skrev 2013-02-05 19:46:30 följande:
    Men hur blir det med portot om det är med posten istället? Om jag betalar tex 55 kr för schenker så kan väl säljaren inte bara byta fraktsätt. Jag tänker både för pris och för spårbarhet.
    Nu har jag ju inte fått min vinst än så jag vet inte vad portot kan ha gått på. Gissar spontant på 48 kr, men det är svårt att veta. Hoppas bara att den kommer fram. Om man skriver i auktionen att man skickar med Schenker så tycker jaq att man ska göra det också!
Svar på tråden Traderatråden nr 16