• Smultronhjärta

Traderatråden nr 16

http://www.emerge.se/wp-content/tradera.gif

Tråden för oss som säljer och köper på Tradera

Här samlas vi och diskuterar allt rörande Tradera genom att ge tips,råd och lösa problem tillsammans. Det är tillåtet att länka till sina egna auktioner men det bör hållas på en lämplig nivå.
    Ett tips är att lägga in en direktlänk på din presentation här på FL så kan de som vill ändå se dina pågående auktioner
    {#lang_emotions_sunny}
    Om ett paket skickat som brev har försvunnit så kan en anmälan till pts göras
    e-tjanster.pts.se/Asb/ - man kan även ringa 08-6785500

Det finns en Facebookgrupp också
    www.facebook.com/group.php

Här finns en nicklista
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b120819.html

När man säljer på Tradera kan man skicka grejer via Posten,via Schenker,DHL och Bussgods. Tradera har allt som oftast en samarbete med både Schenker och DHL vilket ger rabatterade priser.

Prolist är ett gratis verktyg som underlättar när man ska lägga ut många auktioner på gång. Finns att hämta och läsa mer om här
    www.tradera.com/help/QuestionsAndAnswers.aspx
    Väl mött!
    {#lang_emotions_flower}
    ★(¯`°?.¸ ღ♥ Max&Lova ♥ღ¸.?°¯)★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-08 15:07
    Portotabell inom Sverige
    www.posten.se/c/postguideLetterDom

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 21:31
    Det är inte längre tillåtet att göra reklam för sina egna auktioner i tråden, inte heller att ha en sidfot där man länkar till dem!
  • Svar på tråden Traderatråden nr 16
  • Viktorsmamma
    jenni82 skrev 2010-07-15 14:26:44 följande:
    behöver råd här,
    jag har vunnit en auktion på tradera 100kr + 60kr i frakt.
    fick nu mail från säljaren att det blivit fel med frakten,
    hon hade ringt posten och fått besked men nu när hon gick ner så går frakten på cirka 138kr.
    hon erbjuder sig att stå för 38kr om jag betalar hundra kr i frakt.
    visst det är inte mycket pengar,
    men hon har ju skrivit 60kr i frakt, hon har väl gjort fel då?
    är det bara att betala eller kan jag bestrida att betala in mer frakt än hon uppgett?
    länk till annonsen?

hon har ju skrivit fel, men sålänge hon inte reserverat sig för ändring ifraktsumman så ska hon egentligen stå för det högre fraktsumman som blev och bara bita i det suraäpplet
  • 7småtroll
    jenni82 skrev 2010-07-15 14:26:44 följande:
    behöver råd här,
    jag har vunnit en auktion på tradera 100kr + 60kr i frakt.
    fick nu mail från säljaren att det blivit fel med frakten,
    hon hade ringt posten och fått besked men nu när hon gick ner så går frakten på cirka 138kr.
    hon erbjuder sig att stå för 38kr om jag betalar hundra kr i frakt.
    visst det är inte mycket pengar,
    men hon har ju skrivit 60kr i frakt, hon har väl gjort fel då?
    är det bara att betala eller kan jag bestrida att betala in mer frakt än hon uppgett?
    138 kr i frakt? Hur stort paket är det som ska skickas? Högsta brevportot som är upp till 2 kg ligger på 72 kr och ev tillkommer skrymmandeavgift. Väger det över 2 kg måste det skickas som paket. Paketpriserna kan jag inte.

Normalt sett såär det den frakt som anges i auktionen som gäller. Du litar ju på att denna beskrivning är rätt och det är den som gäller och som du budar på. Synd för säljaren men man får vara mer noga och kolla upp innan!
  • 7småtroll

Draperiet väger nog inte så lite så det klarar portogränsen på 2 kg. Dessutom, 60 kr är angett och det är för max 1 kg. Sedan vet jag inte hur det är med storleken...kanske för stort för att gå med brev.

Jag hade nog som köpare varit tveksam till om 60 kr hade räckt men å andra sidan har säljaren angett detta och då är det det som gäller. Du ska inte behöva betala mer än 60 kr för det är det hon angett oavsett vad du tror om portot eller inte (om det skulle räcka). Säljaren har inte heller reserverat sig för dyrare porto och detta är hennes misstag som inte du ska stå för.

• jenni82

jag malade nu och sa att hon fick stå för kostnaden eftersom hon skrivit 60 kr i annonsen alt. så häver vi köpet.
    får hoppas att det går att lösa!

• Lilla Ego 07

Nu fick jag ett mejl från en person som skrev. "Kan jag köpa overallen köp nu för 130kr?"

Nej det kan du inte pga att köp nu är 150kr!!!!!

Har ni också fått såna puckon som mejlar eller? Det är inte första gången nån skickar såna frågor till mig iaf

• Lilla Ego 07

Nu har jag 38 st auktioner ute Glad Blir en del pengar att slänga ut om många går osålda men man måste ju chansa för att vinnaFlört Om inte annat så har jag dem redan gjorda nu så jag bara behöver trycka på omstartsknappen till nästa gång.

• h80

nu fick jag också ut lite mer auktioner...........håller tummarna för att det ska gå bra

Svar på tråden Traderatråden nr 16