• 1975

järfällatråden 9

ak73 skrev 2010-05-12 20:31:19 följande:
    Oj, råkade skriva i den gamla tråden. Gör ett nytt försök: Hej! Får jag låna er tråd lite och få råd av er Järfälla-mammor?! Min man kommer trol att få jobb i Sthlm och då kommer vi att behöva/vilja ha  ett radhus med inte allt för långt pendelavstånd till City. Vi bor 70 mil från Sthlm och känner dåligt till områdena där. Hade först funderat på Sollentuna, men har läst att det är stora bullerprobl där. Då såg vi Järfälla med hyfsade priser och lagom pendelavstånd. Men tipsa mig gärna om olika områden. Vill ha lugnt och barnvänligt och inte alltför långt till kommunikation till City (max runt 3 km). Är det nån som ids ta sig tid och tipsa mig? Snääälla.....
    Jag bor i viksjö hummelmora som är jätte barn vänligt, bra skolor och förskolor mkt barnvänligt och stora grönområden och jätte mkt skog. Vi trivs jätte bra. Ungdomsgäng finns här med som på alla ställen, men dom brukar hålla sig nere i viksjö centrum som är en bit bort. Så oss har dom aldrig stört. Kommunikationerna kan vara bättre här uppe från med bussen. men till jakomsberg så tar det ca 10 min om inte mindre och till barkarby tar det ca 20 min.

Skälby bodde jag när jag var ungdom. där e det mäst villor, Ungdomsgäng finns där med!  Dom brukar vara uppe på kullen heter det. Men nackdelen med skälby är att du har hässelby runt hörnet och dom ungdoms gängen som finns där e inga roliga alls!!
    Men fördelen med skälby är att antingen kan du åka ner till barkarby och ta pendeln, eller så ta bussen mot hässelby och ta tunnelbanan.
  • 1975

Jag ska förtydliga mig.
    Ungdomsgängen som kommer från Hässelby brukar inte ge sig in i skälby så ofta utan håller till i hässelby. Men om man bor i skälby men närmare emot hässelby så kan  barnen lätt hamna i hässelby gäng kretsarna och det dom håller på med är inget oslyldigt bus TRO MIG!!!

Björkeby vet jag inte hur det är nu, men när jag gick där så var det en jätte bra skola gick ut 89/90 tror jag.

• 1975

HJÄLP!! Kan nån internät adressen till Jennies städ? Jag kan inte för allt i värden komma på hennes adress.

• 1975

Ett stort grattis till dig Elin  {#lang_emotions_flower}Det vart inte som vi ville men nu har du i allafall en liten tjej,
    Hoppas att vi kan ses nån dag när du har tid så jag får se henne. Har inte ditt nya nr tyvärr.
    Grattis lilla Agnes på din födelsedag{#lang_emotions_heart}

• 1975

Scruffy: Vi bor i hummelmora jag är 75a och min sambo 73a vi har en dotter på 4 år och jag är ute och promenerar på kvällarna med hunden. Alltid trevligt med sällskap.

• 1975
    D 1980 skrev 2010-07-13 08:18:48 följande:

Hej!

Hoppar in i den här tråden eftersom vi ska flytta till Skälby i oktober och behöver lite hjälp med råd angående förskola.

Nu bor vi i Solna och min 2-åriga son måste ställas i dagiskö snarast. Är det någon som orkar ta sig tid att bara tipsa om nån förskola? Finns det någon förskola som inte har så bra rykte om sig så att jag inte råkar välja den?

Jag har tittat lite och de som vi bor närmast är Polaris-, Orions- och Solens förskola. Är det någon som vet något om dessa?

OTROLIGT tacksam för svar!!

Har jobbat bådde på orions och polaris förskola! Dom hör ihop. Solens förskola är våga vilja förskola. Det är väl bra!
    Orion är litet och mysigt men personalen var väl inte så här jätte kul. Polaris är en stor förskola som jag inte trivdes på heller. Så jag skulle föreslo våga vilja.
  • 1975
    sara e s skrev 2010-08-29 13:07:38 följande:
    Hoho!
    Är ju väldigt ny i den här tråden och ganska nygravid (v 7). Är lite nyfiken på hur ni haft det när ni varit gravida i Järfälla? Har ni gått till BM i Jakobsberg och gjort ultraljud på vid Odenplan? Finns det bättre alternativ? Hur mycket har ni träffat er barnmorska på mvc före förlossningen? För jag antar att man får en annan BM på BB sen? Vilket sjukhus har ni fött på?

Haha, många frågor, men har ju aldrig gjort detta förut... Hoppas någon orkar dela med sig av sina erfarenheter :)
    Jag e i v 16 och går till mvc i jakan och tycker att min barnmorska e jätte gullig. Ultraljud e på odenplan och dom var åxå jätte gulliga.
  • 1975

Tack tack!! Har inte sagt nåt eftersom jag var rädd för ett missfall till. Men nu har det gått vägen Jeeyyyhhh!!!

• 1975
    sara e s skrev 2010-09-01 06:00:00 följande:
    Härligt :) Jag fick en bra känsla hos barnmorskan i alla fall, tycker sånt är så himla viktigt! Skönt för dig att ha kommit till v 16. Jag är i v 7 och är livrädd varje dag. Tar en dag i taget bara :)

Tack alla ni för toppensvar! Hoppas verkligen att man lär känna några mammor sen. Familjeliv känns som en bra start :) 
    Håller tummarna för dig!! Var bor du nånstans?
    Vi bor i viksjö/hummelmora men en dotter på 4 år.
    Vi kan ju följas åt under graviditeten om du vill??
Svar på tråden järfällatråden 9