järfällatråden 9
syster: Jag har också alltid varit lite rädd för henne.... har inte läst ngt förut, men denna bok var verkligen bra!! Ingen feelgood bok direkt, på vissa ställen mådde man verkligen illa. Den handlar om en man som jag tror idag skulle fått diagosen bipolär, men som då bara kallas för sinnesjuk, han är barn till en fin familj, en prästfamilj. Eftersom han är psyksjuk är han belagd med äktenskapsförbud, för "avkommans" skull. MEN familjen gifter ändå bort hoinom med en ung djupt religiös ung kvinna från Tärnaby. Äktenskaptet börjar med att han vådltar henne på bröllopsnatten så brutalt att grannen i rummet bredvid ringer polisen och han tas om hand i tvångströja. (eller ja, våldtäkt är det ju inte för de var ju gifta.... och så var reglerna på den tiden, att han var i sin fulla rätt) Hon blir erbjuden av en läkare att få hjälp att upplösa äktenskapet, men djupt troende som hon är så står hon fast vid sitt löfte. Det blir några lååååååånga tuffa år för henne, hon får ett barn, men steriliseras sedan, han nyttjar sin äktenskapliga rätt i princip varje natt, och hon tvingas stå ut.... Ovanpå detta ligger skammen att berätta för sin familj vilken typ av familj hon gifts in i, och dessutom hatet mot Hans familj, som ju visste precis vad som väntade henne, men som offrade henne....
Det är en mycket bra bok, men hemsk..... tror att det är första delen i en trilogi, så jag ska nog läsa de andra också, mest för att jag vill veta hur det går för dottern....
Hoppas att du får behålla arbetet, verkar ju konstigt annars! Du är ju bäst!
Kram // Elin