• flingansnö

järfällatråden 9

Hej!

Här är den nya Järfällatråden! Här pratar vi om allt och inget och träfffas ibland. Den gemensamma nämnaren är att vi är föräldrar och bor i Järfälla. Nya medlemmar är varmt välkomna 

Vi som hänger här mest regelbundet är:

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Jessilicious - Jessica (-86), Jakobsberg - Fabián 080601, bebis 1003?
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309, bf 100610
    Lindasnutt - Linda (87), Skälby - Lia 091127
    Maraja 80 - Maria (-80) Jakobsberg - Max 031204 och Freja 090201
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Snowflake (flingan) -Elin (79) Jakobsberg, Gustav 061222
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220
    Evani- Eva (-74) Viksjö, Linnéa 090127
    Gluffsen - Linnea(-86), Kallhäll -BF 5e maj
    Utteröga - Annika (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 12:45
    annhan - Anna (-78), Viksjö - flyttar in i slutet av maj - Filip 060228, Viktor 090430

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-23 13:18
    Mumriksfru - Lina (-79), Skälby/Barkaby - Selma 100727

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 20:33
    Machina- Catharina (78) - Barkarby, Mila 070618 och Isa 101003

• Svar på tråden järfällatråden 9
  • Mirix

Elin, du är en klippa! Hur många plattor ska man köpa? 2 eller 4st, tycker du?

Annika, jag e en sån som föredrar kvitton.

• MrsMumrik

Snowflake - ja det får lov att bli en familjekalender nu! Amingen måste ha dränerat min hjärnkapacitet! I dag när vi kom till banken visade sig att vi var en timme fört tidig! Som tur var hade hon tid att träffa oss ändå (ingen lust att betala parkering på Östermalm mer än nödvändigt. 1 timme = 160 spänn, helt galet!!).

Ang. doppresent brukar vi alltid ge bort en liten peng på en fond eller en insättning på barnets konto om de har ett om man inte vill ge en sak.

Vi letar också förskola. Ska kolla in Säby waldorfförskola! Tack för tipset!

• Stora syster

oj vad ni skriver tjejer!

Skrev ett långt inlägg och kommenterade i morse, men sen dog batteriet...;(

Kort bara, ang dagmammor, det finns ju där Nilo går i Polhem, det e väl ändå rätt nära? Tänker att 30 min resväg e ok när mna e hemma, men när man börjar jobb e det ju lite väl tufft...?

Tycker också att man kan sätta in pengar till kidsen, ska göra det till Anna busungar nu, så snart jag fått kontonumren ;)

Annars e jag så himla lycklig, har inte varit såhär glad på väldigt länge! Sa upp mig idag! Och hade ett långt samtal med chefen om att hon måste försöka lösa situationen på jobbet, det är alldeles för tungt! Känns mså skööööönt!! Nu ska jag verkligen försöka styra upp livet lite bättre, planeera in jobb så man kan va ledig när man vill, kunna träna regelbundet och ha mer tid och ork för familjen!

Firar 5 år med min älskling idag också, han e  så söt och skickade chokladogram med tre rosor och en så söt liten lapp med!! Och imorgon har jag en ledig dag, som ska spenderas med att spendera lite pengar på nya stövlar från outlet, lite  svampletande med mamma och lite egentid för bara mig! Livet är verkligen underbart!! Wiiiie!!!

• MrsMumrik
    Stora syster skrev 2010-09-09 19:44:35 följande:
    Annars e jag så himla lycklig, har inte varit såhär glad på väldigt länge! Sa upp mig idag! Och hade ett långt samtal med chefen om att hon måste försöka lösa situationen på jobbet, det är alldeles för tungt! Känns mså skööööönt!! Nu ska jag verkligen försöka styra upp livet lite bättre, planeera in jobb så man kan va ledig när man vill, kunna träna regelbundet och ha mer tid och ork för familjen!

Firar 5 år med min älskling idag också, han e  så söt och skickade chokladogram med tre rosor och en så söt liten lapp med!! Och imorgon har jag en ledig dag, som ska spenderas med att spendera lite pengar på nya stövlar från outlet, lite  svampletande med mamma och lite egentid för bara mig! Livet är verkligen underbart!! Wiiiie!!!
    Grattis till uppsägningen!! Så himla modigt att ta kommando över sitt liv och våga ändra situation! Jag vet ju inget om ditt liv i detalj, men jag tycket ändå att det är strongt gjort

Grattis till årsfirandet också Skål
  • Babsiluren

Är en mamma till en 3 årig son som går hos dagmamma i Viksjö. Eller numera heter det familjedaghem och dagbarnvårdare. Att vi valt detta alternativ kommer sig av olika anledningar men det viktigaste av allt är att vi är så super nöjda med detta val. Men nu så finns det inte tillräckligt med barn så att hela verksamheten är nu i farozonen. I Viksjö finns det i dags läget 5 st dagmammor och detta är det alternativ som finns för dem som inte vill ha sina barn på en förskola.

En förskola har stängts igen helt och hållet och dessa barn har placerats ut på andra ställen, vilket innebär större  grupper på färre förskolar. Känner på mig att det säkert finns föräldrar där ute i Viksjö som inte är så nöjd med nuvarande situation , kanske skulle detta var ett alternativ för att få in fler barn till dem underbara dagmammorna i Viksjö

Familjedaghemmens verksamhet är mycket pedagogisk och bra. Samtidigt som barnen får trygghet i att möta en personal och att tillbringa dagarna i hemmiljö, lär de sig att vara i större grupper och träffa andra vuxna när de träffar de andra dagmammorna och deras barn. Skillnaden mot vanliga förskolor är att de tillfällena blir som utflykter, samtidigt som tiden med "egna dagmamman" ger en trygghet förskolorna bara kan drömma om.

Värt att pröva om man inte är nöjd med sin nuvarande situatione

• Leonell

Fan, hade skrivit ett jättelångt inlägg o så vips ladddar sidan om helt utan anledning o allt e borta... :(
    Hursomhelst, Tack för alla bra tips!! Nu vet jag att det finns en del att välja på iallafall.
    Hoppas dock på att Piazzan i Kallhäll är bra, ska dit o hälsa på imorgon. Vill gärna ha så nära som möjligt ändå, framförallt eftersom att jag vill att hon ska kunna ha samma kompisar genom hela barntiden, att dom kan följas åt från dagis till 6års o hela vägen upp till högstadiet. Vet att när jag växte upp så var det många som hade så även fast jag inte hade det, o jag va så avis kommer jag ihåg för d va som om dom hade nåt speciellt band till varandra.
    Det verkade så tryggt, alla föräldrar o alla barnen kände varann så bra.
    Ska iaf kolla upp Waldorf vid Ikea, även om jag e lite kluven til pedagogiken, det beror ju lite på hur hardcore dom är ;)
    Kan ju vara jätte bra ändå iofs, hursomhelst, verkar vara värt att kolla upp!
    Dagmamma känns ju lite osäkert eftersom verksamheten är så hotad, vill inte riskera att rycka upp dottern igen, att byta förskola en gång kan jag tycka räcker.

Tack igen för tipsen! Hoppas att nån från Kallhäll tittar in o har nåt att säga om förskolan Piazzan...
    :)

• flingansnö

mirjam: jag tror att jag hade åtta plattor..... jag köpte dem i ngn liten butik i stan som jag råkadegå förbi när jag var där.... förra gången köpte jag på apoteket, men det finns även på nätet att beställa. Jag pratar med svärmor i dag eller uner helgen, så får jag den på måndag så kan du får den på tisdag, funkar det eller har ni bråttom? har hon jätteont? isåfall kan jag åka och hämta den idag och komma med den.

syster. grattis!! Till både femårsdagen och till att hitta vägar att ta kommando över ditt liv! Och till stövelshopping idag!!! Hoppas du hittar ngra snygga!

mumriksfru: 160 kr!!!!! Helt galet!!!

Jag och Magnsu var på bio igr, såg i rymden finns inga känslor och den var helt udnerbar! Kände tydligt igen fleraav Gustavs drag i huvudpersonen, även om Gustav är mer flexibel än han var. blev bara väldigt arg på mamman i filmen om faktiskt bara kan beskirvas som en dålig mamma!  
    iaf, när vi kom hem hade svärföräldrarna stoppat i Agnes 365ml ersättning.... jag ammade vid fyra och vid sju hade de tryckt i henne detta..... hon sover fortfarande :-0 Men alla var nöjda och glada ochjag överlevde och kunde till och med njuta av kvällen

• Stora syster

Flingan, vad skönt med biodate utan barnen!! Även om barnvakterna inte alltid har samma "hjärna" som en själv...;)

Ja, idag en ny dag! Är galet trött, men ska försöka njuta lite av dan ändå, och inte sovabort den, bättre lägga sig tidigt ikväll, eftersom jag jobbar lärdag söndag dagpass... Sen har jag semester efter många om och men! Hoppas dock på att få jobba lite på nya jobbet, så jag börjar komma igång!!

Tja, nu vika lite tvätt och göra mig klar för ddagis!! kram alla!!

• BackinBlack

Stora syster: Grattis och vad fint! Det är du värd!!!

Mirjam: Ja, jag tar med kvittot till dopet, i plånboken. Vill de byta så får de kvittot.

Välkommen till Babsiluren och Leonell!

Här är det fullt ös. Årsbokslut och en stressad ekonomichef. Måste sluta.

Mamma till Uma 060316 och Vincent 081209
Svar på tråden järfällatråden 9