• flingansnö

järfällatråden 9

Hej!

Här är den nya Järfällatråden! Här pratar vi om allt och inget och träfffas ibland. Den gemensamma nämnaren är att vi är föräldrar och bor i Järfälla. Nya medlemmar är varmt välkomna 

Vi som hänger här mest regelbundet är:

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Jessilicious - Jessica (-86), Jakobsberg - Fabián 080601, bebis 1003?
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309, bf 100610
    Lindasnutt - Linda (87), Skälby - Lia 091127
    Maraja 80 - Maria (-80) Jakobsberg - Max 031204 och Freja 090201
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Snowflake (flingan) -Elin (79) Jakobsberg, Gustav 061222
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220
    Evani- Eva (-74) Viksjö, Linnéa 090127
    Gluffsen - Linnea(-86), Kallhäll -BF 5e maj
    Utteröga - Annika (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 12:45
    annhan - Anna (-78), Viksjö - flyttar in i slutet av maj - Filip 060228, Viktor 090430

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-23 13:18
    Mumriksfru - Lina (-79), Skälby/Barkaby - Selma 100727

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 20:33
    Machina- Catharina (78) - Barkarby, Mila 070618 och Isa 101003

• Svar på tråden järfällatråden 9
  • flingansnö

Jag upptäckte en fästing på Gustav nu i morse, han måste ha fått den igår.... Var in till vårdcentralen för att få hjälp att ta bort den, vilket var bra, för G var helt hysterisk!!  Nu är den borta iallafall!!   Är det ngn av er som vet hur vanligt det är att man blir sjuk efter ett stick? Han är inte vaccinerad....

• Stora syster

Flingan, det är ju ändå extremt ovanligt med TBE!!! Däremot bör man ju hålla ögon på om han slkulle kunna blivit smittad av Borrelia, det  eju mkt vanligare, men också mkt lättaare att behandla, särskilt om man upptäcker det tidigt. Då blir det den där klassiska röda ringen runt själva bettet. Det kan komma upp till nån vecka efter att fästingen e bortta, så håll bara koll. Inget att oroa sig för!!

• flingansnö

Tack syster! Tycker den almänna bilden är att ALLA fästingar bär på TBE....

• BackinBlack

flingan: Låter som en toppendag igår. Vi får fästingar varje år, har inte vaccinerat oss. Uma fick en i sept/okt förra året, när hon bara varit på dagis typ. Ingen TBE. Såhär långt.

Mamma till Uma 060316 och Vincent 081209
  • MiaEd

snowflake: vad mysigt det låter med bio!!

• Bolindermamman

Leonell- min lilla tjej går på Piazzan...fråga på med frågor du Nu ska vi sluta i oktober men inte för att vi inte är nöjda utan pga av flytt. Började på förskolan i januari och hon stortrivs. Går på den gula avdelningen eller hemvister som de kallar det Vem är det du ska träffa idag? El har träffat? Kirsi?

• Leonell

Hej Bolindermamman!

Kul att ni ska flytta! Vart har ni bott o vart ska ni flytta? Hur är det i Kallhäll överlag? Har ni trivts? Vi flyttar till Kallhäll om 2 veckor o har ingen aning om vart d e vi flyttar egentligen :) Ibland måste man chansa o hoppas på det bästa, men tycker att det verkar fint med mycket skog o natur nära o vattnet på gångavstånd... Såg centrum för första gången idag o det såg ju ganska skabbigt ut, men det kanske dom rustar upp om ett par år?
    Jag var där idag på Piazzan och tittade, träffade Kirsi, hon verkade jättetrevlig o hade fina mål för förskolan. Det verkar ju helt ok, inte alls lika bra som hon har det nu, men jag hoppas att det kommer att funka.... Skönt att höra att din dotter har trivts iallafall! Hur gammal är din dotter?
    Gården tyckte jag såg hemsk ut, men det verkade som om dom gick mycket på utflykter och sånt, hoppas att det stämmer bara. Lite orolig över hur det kommer att bli sen när alla barn är inskolade, är ju en enormt stor förskola.
    Viktigast är ju att personalen är bra, hur tycker du att dom är? Såg dom bara lite snabbt, fick ingen uppfattning om dom.

• Bolindermamman

Hej Leonell, Välkommen hit Vi bor nu i Bolinder strand och flyttar i november till Kungsängen/Brunna till hus. Vi har en till på gång nu i mars så det blir lite trångt i vår trea Jag trivs jättebra i kallhäll vi är ju mest "nere vid oss" och där är det supermysigt vid vattnet, med stranden, lekparken osv..trevliga grannar också som man kommit nära. Jo centrum är väl ingen höjdare men vi är så sällan där, går nån promenad upp lite då o då och till biblioteket som är mysigt. men det ska rustas upp och det ser ut att bli bra då men det tar ett par år. Vart flyttar ni ifrån?Hur gammal är din dotter? Jag har bara erfarenhet av Tildes avdelning, hon blir två år i december och går på "mellan avdelningen" finns en grupp med yngre och sen äldre då såklart de går i andra huset. Dagiset är ju helt nytt o fräscht och de har verkligen gjort mkt på så kort tid det tar ju tid att bygga upp det hela spec när de vill ha så mkt som 100 barn också. I början var jag skeptisk men nu gillar jag det jättemkt(var inte vårt 1:a hand sval men nu när vi fått erbjudande om våra val har vi tackat nej för att vi varit så nöjda). Fröknarna på Tildes avdelning är jättemysiga o snälla och pedagogiska. Maten lagas på plast och är supergod, alla barn äter som hästar där haha...Minna lagar verkligen varierad bra mat. Vi har dock haft en par incidenter då Tilde som är glutenintollerant fått i sig gluten men det har varit misstag och de har varit uppmärksamma och alltid berättat och nu vet jag att de har stenkoll, tyvärr händer det så lätt när de små sitter brevid varandra att de kanske delar med sig av en macka osv.. Vilken avdelning ska hon isåfall hamna på? Med vilka fröknar? Vet vilka alla Om du får önska så har jag varit så himla nöjd med vår avdelning/hemvist (gul) de fröknarna gillar jag verkligen och de är bra kompisar där också. Gården har jag inte alls reagerat på. Visst ser det tomt ut när de inte är ute men när de väl är ute tar de fram leksaker ur boden massa sandleksaker, på sommaren har de vattenspridare på konstgräsmattan i mitten av gården som är populär. Det är en stor gård med många möjligheter. Cyklar och trampcyklar tar de fram. Just Tildes grupp gör inga utflykter mer än till skogen på onsdagar det tycker jag är ett jättebra initiativ. De samlar då kottar och pinnar som de använder till skapande sen. Över lag tycker jag de engagerar sig i att hitta bra aktiviteter, barnen får olika dagar testa på skapande, skogen, dans, de läser sagor med figurer och så den fria leken också.

• RutanE

Hej! Tack för vamt välkomnande! Ni är verkligen aktiva i denna tråden - roligt!!

Har varit och hälsat på på mitt jobb idag och visat upp bebisen. Det var roligt att träffa alla igen, jag saknar mina kollegor nu när jag går hemma! Jag jobbar på Jakobsbergs sjukhus som sjuksköterska.

Jag följer gärna med till öppna förskolan helst om det finns tider när det bara är för bebisar. Någon som vet var man kan se vilka öppettider de har på de olika ställena?

• Stora syster

Rutan, kul att du hittat hit! Vi har väl hållt på och skrivit i tråden i över två år nu! En del nya men en del gamla trådmarodörer e ju kvar också! ;) Det blir ju inte så mkt för mig nu när jag jobbar, hinner mest titta in innan jobbet och skriva halvtrötta godmorroninlägg... Synd att jag inte jobbade idag, hade gärna sett mer av lilla underverket! (hade ju såklart varit skoj att se dig med, du ska veta att du är saknad på jobbet!!)

Men jag har plockat lite kantareller istället... och ätit till fläskfilé och massor av sås...

Imorgon blir det dock jobb, så snart väntar soffan så man orkar upp...

Har ngr chokladbitar kvar från igår, så efter duschen blir det myskläder, soffläge, choklad och alla våra nya kanaler, helt själv! Inget slagsmål om fjärren iaf! haha!!

Ha det så bra tråden, ses imorgon!

Svar på tråden järfällatråden 9