• flingansnö

järfällatråden 9

Hej!

Här är den nya Järfällatråden! Här pratar vi om allt och inget och träfffas ibland. Den gemensamma nämnaren är att vi är föräldrar och bor i Järfälla. Nya medlemmar är varmt välkomna 

Vi som hänger här mest regelbundet är:

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Jessilicious - Jessica (-86), Jakobsberg - Fabián 080601, bebis 1003?
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309, bf 100610
    Lindasnutt - Linda (87), Skälby - Lia 091127
    Maraja 80 - Maria (-80) Jakobsberg - Max 031204 och Freja 090201
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Snowflake (flingan) -Elin (79) Jakobsberg, Gustav 061222
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220
    Evani- Eva (-74) Viksjö, Linnéa 090127
    Gluffsen - Linnea(-86), Kallhäll -BF 5e maj
    Utteröga - Annika (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 12:45
    annhan - Anna (-78), Viksjö - flyttar in i slutet av maj - Filip 060228, Viktor 090430

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-23 13:18
    Mumriksfru - Lina (-79), Skälby/Barkaby - Selma 100727

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 20:33
    Machina- Catharina (78) - Barkarby, Mila 070618 och Isa 101003

• Svar på tråden järfällatråden 9
  • Timba

Utteröga: Tack själv, det var jättekul att ses. Maken höll dock på att storkna när han såg kassarna och undrade vad jag skulle slänga ut från garderoden, för att få plats med det nya..Blev barnen glada ?

Flingan: hoppas att du fått sova inatt det är inte roligt när man sover dåligt. Och vad att ni fått avlösar sidan avklarat. Tänkte att att jag oxå ska ta tag idet, tänkte föreslå våran barnvakt som vi anlitar ibland.

usch vilket väder idag, trist hade tänkt promenera med lill tjejen idag, men blir nog en fika nånstans istället
    Vad ska ni äta i midsommar ? har ni några tips på kul midsommarmat ?

• BackinBlack
    tip: Ja, vi får se till att ses snart igen. Barnen blev glada, badlakanet var enormt och Uma sov i nattlinnet inatt. Jag sitter i min 50-kronorströja nu.

Ja, det är skitväder. Jag går över gården till tvättstugan, hade tänkt tömma det sista i vår "gamla" bil och sedan promenera mot Veddesta. Undrar hur blöt man blir då? Midsommar står helt Chrilles pappa och fru för och vi ska äta sill och potatis till lunch, se på gemensamt midsommarfirande och sedan blir det grillat. Sedan ska barnens bonusfaster ta med jordgubbar och fruktpaj. Hoppas nu bara att det inte blir sånt här väder imorgon...
  • Lilla

utteröga: grattis till ett bra köp av nattlinne till Uma! Var köpte ni kläder till er själva? 50 kr för en tröja låter ju toppen! Behöver också. Jag reashoppade barnkläder igår, på Lindex. Kul att börja fixa inför Tors förskolestart. Det finns ju gamla kläder som Idun haft och de kommer han såklart att ha många av, men det är ju roligt med något nytt, eget till honom också.

tip: ha ha, köpte du något till maken också?

• Timba

Utteröga: har oxå mig tröjan, kanon skön.

LillaT: fanns massor av rea på outleten In Wear har 70 % så jag köpte två tunikor där, kappahl hade tröjor för 50 spänn, så där köpte jag två och jag hittade en skjorta till maken på mexx, så åk dit speciellt in wear har jättefina kläder.

Nu har jag varit och fikat i kallhäll med några andra mammor och pratat funktionhinder, skönt att ventilera lite.

• Lilla

Är det någon som vet vart man kan köpa en resesäng till Tor till ett hyfsat pris?

• Lilla

Vi hade turen att få låna en resesäng hur länge vi vill av grannar. De ville inte sälja den utan låna ut. Jag tror att de är sugna på ett tredje barn. Snällt av dem i alla fall! Och tack för erbjudandet om att låna er resesäng, Steffi! Kul att promma med dig!!

Kan någon berätta varför en 1-åring vill gå upp vid 5? Det är lite för tidigt tycker jag... Trött!

Hur känner ni inför förskolesarten ni som har små som ska börja i höst? Jag tycker att det känns kul och jag hoppas att Tor också kommer tycka det. Men jag ställer dock in mig på att det blir tufft i början, för jag minns ju hur et var när Idun skulle skolas in. Å andra sidan är barnen väldigt olika så vem vet, de kanske går supersmidigt. Jag har i alla fall börjat förbereda lite genom att köpa kläder, men nu slog det mig att jag inte har märkt dem. När Idun var liten köpte jag sådana där namnlappar som jag strök i varje plagg. Det var bra, men tog sån tid! Den här gången ska jag nog skriva för hand helt enkelt. Påminn mig om det om jag gnäller för er i augusti om hur jobbigt det är att märka kläder. Jag glömmer en massa nämligen, så det skulle inte förvåna mig om jag beställer hem lappar och står där med strykjärnet i högsta hugg trots allt. Hur gör/har ni andra gjort)

• BackinBlack

Stackare som får gå upp så tidigt. Känner igen mig. Vincent gillade att vara uppe senast fem på morgnarna förut, idag vaknade han kvart över sju!
    Apropå inskolningen så var det på ett sätt lättare med Vincent, jag visste vad jag hade att vänta mig och gjorde korta avsked när han var ledsen. Med Uma hade jag väldigt svårt för när hon blev ledsen och ropade efter mig. Med Vincent stålsatte jag mig massor, även om det kändes såklart.
    Angående märkning av kläder så föredrar jag att skriva namnen. Då kan jag sitta och pyssla med det varhelst jag vill och göra det successivt om jag inte orkar allt på en gång. Dessutom tyckte jag inte att det var någon bra kvalitet på namnlapparna - de föll av i tid och otid, när jag tvättade eller bara när barnen haft plagget en dag och då valde jag att skriva istället. Det gjorde jag med Umas och det sitter ju kvar.

Nu ska jag hoppa in i duschen och gå och lämna två sommarbarn. Idag ska jag ha lite egentid, sätta mig på kolonilotten och dra upp tistlar. Haha. Ha det fint!

• Timba

LillaT: Vi har skjutit upp fs starten Rebecka börjar i januari, för vår del passar det rätt så bra att en är fl just nu eftersom vi har en massa annat också. Angående märkning så brukar jag skriva på kläderna, men nu funderar jag på att beställa taggits eftersom vi har flera barn och de ärver en hel del kläder av  varandra, så nu vet jag inte hur jag ska märka kläderna, finns ju inte så mycket plats för märkning på alla plagg.
    Här har vi motsatt problem helt omöjligt att lägga barnen när det är ljust kvällstid och sen vill de inte gå upp, speciellt Eliott är väldigt morgontrött just nu.

Utteröga: Vill du hitta på nåt på torsdag eller fredag ?

• BackinBlack

tip: Hittar gärna på något senare i veckan. Jag låter barnen gå idag och imorgon (tvättstuga hela dagen) - men sedan funderar jag på att låta dem vara lediga. Svårlämnade nu på morgonen...

• Timba

Vad kul, det verkar bli lite badväder iveckan kaske skulle kunna gå och bada med barnen ? Jag tänker gå ned till stranden idag med Elina och Rebecka och känna på vattnet.

Svar på tråden järfällatråden 9