• flingansnö

järfällatråden 9

Hej!

Här är den nya Järfällatråden! Här pratar vi om allt och inget och träfffas ibland. Den gemensamma nämnaren är att vi är föräldrar och bor i Järfälla. Nya medlemmar är varmt välkomna 

Vi som hänger här mest regelbundet är:

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Jessilicious - Jessica (-86), Jakobsberg - Fabián 080601, bebis 1003?
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309, bf 100610
    Lindasnutt - Linda (87), Skälby - Lia 091127
    Maraja 80 - Maria (-80) Jakobsberg - Max 031204 och Freja 090201
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Snowflake (flingan) -Elin (79) Jakobsberg, Gustav 061222
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220
    Evani- Eva (-74) Viksjö, Linnéa 090127
    Gluffsen - Linnea(-86), Kallhäll -BF 5e maj
    Utteröga - Annika (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 12:45
    annhan - Anna (-78), Viksjö - flyttar in i slutet av maj - Filip 060228, Viktor 090430

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-23 13:18
    Mumriksfru - Lina (-79), Skälby/Barkaby - Selma 100727

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 20:33
    Machina- Catharina (78) - Barkarby, Mila 070618 och Isa 101003

• Svar på tråden järfällatråden 9
  • flingansnö
    BackinBlack skrev 2011-10-31 16:38:59 följande:
    Haha! Ja, om man bortser från att det är svårt att klä sig rätt när de växlar så i väder och temp, och att det är mörkt utan julbelysning och snö som lyser upp och alla baciller som dyker upp så...

Jag ÄLSKAR den här tiden just för att det är "tillåtet" att kura hemma och ta det lugnt, baka och äta onyttigt, bylsa ihop sig i stickat och gå omkring i mystofflor och bulla upp med filtar, film och mys. Och så tända ljus. Så underbart. Sedan kan man som jag, tjuvstarta lite, lite med julförberedelserna. Ni vet väl att första advent är i november i år?

Ja, man kan ju se det från den ljusa sidan, och just nu, innan barnen kommit hem, med maken på bowling, och ett doftljus brinnande så är det rätt mysigt faktiskt.... att jag dessutom sitter med ryggen åt disken gör saken ännubättre!

Kul att träffa dig på bussen idag föresten!

• BackinBlack
    flingansnö skrev 2011-10-31 18:56:15 följande:
    Ja, man kan ju se det från den ljusa sidan, och just nu, innan barnen kommit hem, med maken på bowling, och ett doftljus brinnande så är det rätt mysigt faktiskt.... att jag dessutom sitter med ryggen åt disken gör saken ännubättre!

Kul att träffa dig på bussen idag föresten!

Visst är det mysigt!

Ja, det var kul att ses på bussen. Jag brukar inte se vilka som är på, har tunnelseende för att hitta en plats och så är det ganska mörkt på bussarna också.
  • Jessilicious

Jag jobbar just nu på askunge förskola i kallhäll och tycker det fungerar bra där :)

• Krusbär

Hej,

Får man hoppa in här och ställa en fråga? Vi funderar på att flytta till Skälby i vår och jag undrar hur det är med barnomsorgen i området. Jag vet att det finns en del förskolor, men vilka är bra? Och hur är det med platser? Enligt kommunen är det platsgaranti på fyra månader, men då kan man väl få plats var som helst i kommunen? Särskilt om man behöver plats mitt i terminen. Finns det dagmammor där det är lättare att få plats?

Vi kommer även att få ett syskon i samband med flytten, men då får man bara ha det äldre barnet på förskolan 15 timmar i veckan vad jag förstår? Hur funkar det för er som är föräldralediga att samtidigt ha det äldre barnet hemma 2 dagar i veckan?

Tack på förhand!

• nenwood

Hej,
    Är ganska nyinflyttad i Skälby, hittade denna tråden idag

Flyttade in i somras och stortrivs!!
    Har en son född oktober 2010 som ska börja på förskola nu. Det är platsgaranti men tydligen fullt i princip överallt. Nu löste det sig jättebra för oss, vi blev erbjudna en plats på en förskola i Skälby på det som skulle varit ett fjärdeval om man fick välja så många så vi är kanonnöjda Hoppas på att det går bra bara, lite nervöst att lämna ifrån sig lillkillen. Maken har varit f-ledig nu under hösten så nu börjar snart allvaret att bolla två jobb med dagishämtning/lämning. Jag kommer vara ledig en dag i veckan för att få lite mer tid med lillen.

Ni som bor i området, vad kan man hitta på med en buskille på fredagar? Verkar som att både biblioteket vid barkarby och öppna förskolan i barkarby är stängda fredagar..

Krusbär: känner inte till jättemycket i området men öppna förskolan ligger vid Barkarby station ungefär och har jättebra öppettider (maken som säger det, jag hann bara dit en gång innan jag började jobba). Antar att man kan ta med sig det minsta barnet dit då det är tid för äldre barn (finns tider under veckan då allt från 0-5-åringar är välkomna) och då kan väl det större barnet leka av sig. Skälby är jättefint och vad jag märkt hittills mycket barnvänligt Rekommenderas!

• BackinBlack

Hej alla nya! Jag bor och är uppvuxen i Barkarby, har två barn födda 08 och 06.

Krusbär: Det finns ett flertal förskolor i Skälby som är bra, det mest populära ligger i Orgona, tror jag, men jag minns inte namnet. Kanske någon Skälby-bo kan hjälpa? Jag vet inte hur det är med dagmammor i Skälby, i Barkarby finns de inte kvar utan de som var dagmammor arbetar nu på förskolorna. Vad jag vet.

hellas: Kul att du trivs i Skälby.

För aktiviteter fredagar tror jag att flera kan rekommendera kyrkans öppna förskola i församlingshemmet vid Järfälla kyrka, på andra sidan Barkarby Station. Jag har själv inte varit där, men vet att alla som varit där är nöjda. På kommunens öppna förskola på Barsbro Torg får man inte ta med de äldre syskonet om det är inskrivet på förskola... det får man däremot på kyrkans öppna förskola.

• 1975

Dagmammor finns inte i självt dom tog de bort 2008 eller 09. Orgonas fsk heter Orgonas stugan tror jag och är en wågavilja. Om jag minns rätt. Sen har du skälbyskolans fsk. Orion fsk polaris fsk och några till

• nenwood

Utteröga, tack för tipset! Dit ska jag och lilleman ta oss nån fredag framöver

Orgona förskola tror jag det heter bara, vi hade det som 3eval men fick veta att vi var på plats 120 typ.. rätt populärt ja
    Solens förskola finns också, jättepoppis det också verkar det som. Det finns ju en del runt Barkarby också, bor man i skälby så försöker de sätta barnet på en förskola i skälby eller barkarby i första hand.
    Vi kikade runt lite på dagmammor nu när det var lite panik med dagisplatsen men det verkar inte alls finnas i skälby, jättekonstigt eftersom det verkar behövas i området..

• 1975

Dagmammorna vart uppsagda som dagmammor och fick fördelas ut på alla fsk i skälby och barkarby.

• MrsMumrik

Hellas och Krusbär - välkomna!

Jag har en dotter som är född i juli 2010 och vi bor i Barkarby. Vi hade också jättesvårt att få plats på förskola, men det var mest för vi hade gett oss fasen på en speciell i Barkarby som vi så hemskt gärna ville ha. Ångrar inte en sekund att vi tog den platsen. Vi trivs jättebra där och personalen är fantastisk!

Om du har bil kan jag varmt rekommendera badhuset i Bro. Dit brukar vi åka med vår tjej och låta henne plaska runt i småbarnsleklandet!

Svar på tråden järfällatråden 9