• flingansnö

järfällatråden 9

Hej!

Här är den nya Järfällatråden! Här pratar vi om allt och inget och träfffas ibland. Den gemensamma nämnaren är att vi är föräldrar och bor i Järfälla. Nya medlemmar är varmt välkomna 

Vi som hänger här mest regelbundet är:

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Jessilicious - Jessica (-86), Jakobsberg - Fabián 080601, bebis 1003?
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309, bf 100610
    Lindasnutt - Linda (87), Skälby - Lia 091127
    Maraja 80 - Maria (-80) Jakobsberg - Max 031204 och Freja 090201
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Snowflake (flingan) -Elin (79) Jakobsberg, Gustav 061222
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220
    Evani- Eva (-74) Viksjö, Linnéa 090127
    Gluffsen - Linnea(-86), Kallhäll -BF 5e maj
    Utteröga - Annika (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 12:45
    annhan - Anna (-78), Viksjö - flyttar in i slutet av maj - Filip 060228, Viktor 090430

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-23 13:18
    Mumriksfru - Lina (-79), Skälby/Barkaby - Selma 100727

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 20:33
    Machina- Catharina (78) - Barkarby, Mila 070618 och Isa 101003

• Svar på tråden järfällatråden 9
  • Piggelin

Har nu fått plats till Askungens förskola i Kallhäll, är det ett bra ställe?? Någon som vet? Har även ställt mig i kö till Ulvsättra och Bolinders förskola. Någon att föredra?

• 1975

Jaha här fick man ingen respons!! Vi har iallafall valt ulvsätra skolan till Emma och ulvsätra fsk i 1 hand till theo sen bolinder och sist fjällen. Jag får väll lämna han där när jag går till blå sida och jobbar.

• Krusbär A

Nu har vi fått plats på Polaris - innan vi ens har flyttat! Förvånad

Visst är det flera av er som har barn där? Fick uppfattningen att ni är ganska nöjda med Polaris? Det enda problemet är att det är ganska långt ifrån Skälby trädgårdsstad där vi ska bo. Jag kommer ju att vara föräldraledig och utan bil, så det blir till att knata isåfall... Inte ligger det på vägen till jobbet för någon av oss heller, om man tänker på längre sikt.

Men jag tar gärna emot era åsikter om Polaris!

Hur funkar det förresten om vi tackar nej till den plats vi nu blivit erbjudna? Vi har ju dessutom fått ett datum som är innan vi ens har flyttat - hur tänker de då?! Jag gissar att man förlorar sin garatiplats, men vågar man chansa på att ändå få plats på någon av de förskolor man valt i augusti???

• Ankan1982

Jag bor i sollentuna men hoppas på att kunna finna lite nya vänner

• Piggelin
    Krusbär A skrev 2012-03-01 11:13:52 följande:
    Nu har vi fått plats på Polaris - innan vi ens har flyttat! Förvånad

Visst är det flera av er som har barn där? Fick uppfattningen att ni är ganska nöjda med Polaris? Det enda problemet är att det är ganska långt ifrån Skälby trädgårdsstad där vi ska bo. Jag kommer ju att vara föräldraledig och utan bil, så det blir till att knata isåfall... Inte ligger det på vägen till jobbet för någon av oss heller, om man tänker på längre sikt.

Men jag tar gärna emot era åsikter om Polaris!

Hur funkar det förresten om vi tackar nej till den plats vi nu blivit erbjudna? Vi har ju dessutom fått ett datum som är innan vi ens har flyttat - hur tänker de då?! Jag gissar att man förlorar sin garatiplats, men vågar man chansa på att ändå få plats på någon av de förskolor man valt i augusti???
    Ni kan tacka ja och börja på dagiset när ni flyttar (tror man kan hålla sin plats genom att betala i 3 mån). Sen är det så att om ni t.ex tackar nej till den förskolan ni valt på 2:a plats så försvinner valet ni gjort på 3:e och enbart 1:a ligger kvar.........heldumt enligt mig "men det är ju såklart det är så" fick jag till dumförklarande svar.
  • Krusbär A
    Piggelin skrev 2012-03-02 11:00:43 följande:
    Ni kan tacka ja och börja på dagiset när ni flyttar (tror man kan hålla sin plats genom att betala i 3 mån). Sen är det så att om ni t.ex tackar nej till den förskolan ni valt på 2:a plats så försvinner valet ni gjort på 3:e och enbart 1:a ligger kvar.........heldumt enligt mig "men det är ju såklart det är så" fick jag till dumförklarande svar.
    Vi har inte valt Polaris alls, utan tre andra förskolor som är närmre. Polaris är väl den förskola som ligger allra längst bort från där vi ska bo... Så vi måste tyvärr tacka nej till den, det funkar inte att gå så långt varje dag. Sonen får gå kvar i stan till sommaren och stå kvar i kön, men är inte garanterade plats. Vi får hoppas att det dyker upp något annat i augusti. Eftersom jag är föräldraledig då, och det ändå är så få timmar i veckan han får gå, känns det inte som någon katastrof om vi får vänta lite.
  • nenwood

Vi har vår son på Polaris, vi hade inte heller valt den förskolan då det finns andra som är närmare (tar ca 20 min att gå eller 5 min med bil) men som jag uppfattat det är det i princip syskonförtur som krävs för att ens få plats på t ex Skälby förskola.
    Är dock i stort sett nöjda med förskolan, han har gått där i 2 månader snart och verkar ha funnit sig till rätta där.
    Vi står kvar i kö till de andra dagisen men får se hur vi gör om vi får plats på något annat dagis. Just nu trivs han bra och det funkar just nu så vi är nöjda för tillfället även om man önskade att det låg närmare..

• Krusbär A
    nenwood skrev 2012-03-02 14:51:54 följande:
    Vi har vår son på Polaris, vi hade inte heller valt den förskolan då det finns andra som är närmare (tar ca 20 min att gå eller 5 min med bil) men som jag uppfattat det är det i princip syskonförtur som krävs för att ens få plats på t ex Skälby förskola.
    Är dock i stort sett nöjda med förskolan, han har gått där i 2 månader snart och verkar ha funnit sig till rätta där.
    Vi står kvar i kö till de andra dagisen men får se hur vi gör om vi får plats på något annat dagis. Just nu trivs han bra och det funkar just nu så vi är nöjda för tillfället även om man önskade att det låg närmare..
    Intressant! Hur gammal är din son?

Vi kommer att tacka ja till Polaris ändå, det är ändå smidigare än att åka in till stan. Man får tydligen gå heltid på förskolan fram till 30 dagar efter syskonets födelse, så då får vi ihop det genom att mannen kan lämna och hämta med bilen (jag har svårt att gå långt med foglossning). Dessutom är det Järfälla kommuns regler som gäller efter att vi har flyttat, även på det gamla dagiset i stan. Och då blir det ju helt omöjligt att gå 15 tim/veckan i stan sen. Vi kommer att stå kvar i kön till de andra, så får vi se.
  • nenwood
    Krusbär A skrev 2012-03-05 12:06:36 följande:
    Intressant! Hur gammal är din son?
    Han är 17 månader.

Det är en helt ok förskola tycker vi, stor innergård för barnen att leka på, något som saknas på andra förskolor i området tycker jag.
Svar på tråden järfällatråden 9