• flingansnö

järfällatråden 9

Hej!

Här är den nya Järfällatråden! Här pratar vi om allt och inget och träfffas ibland. Den gemensamma nämnaren är att vi är föräldrar och bor i Järfälla. Nya medlemmar är varmt välkomna 

Vi som hänger här mest regelbundet är:

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Jessilicious - Jessica (-86), Jakobsberg - Fabián 080601, bebis 1003?
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309, bf 100610
    Lindasnutt - Linda (87), Skälby - Lia 091127
    Maraja 80 - Maria (-80) Jakobsberg - Max 031204 och Freja 090201
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Snowflake (flingan) -Elin (79) Jakobsberg, Gustav 061222
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220
    Evani- Eva (-74) Viksjö, Linnéa 090127
    Gluffsen - Linnea(-86), Kallhäll -BF 5e maj
    Utteröga - Annika (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 12:45
    annhan - Anna (-78), Viksjö - flyttar in i slutet av maj - Filip 060228, Viktor 090430

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-23 13:18
    Mumriksfru - Lina (-79), Skälby/Barkaby - Selma 100727

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 20:33
    Machina- Catharina (78) - Barkarby, Mila 070618 och Isa 101003

• Svar på tråden järfällatråden 9
  • Krusbär

Mumriksfru: Är det inte bra på simhallen i Jakobsberg? Jag vill minnas att det fanns en babybassäng och en barnbassäng där när jag växte upp, men mycket kan ju ha förändrats sen dess.

• mom2be

Hej hopp, här kommer en till skälbybo Vi har haft vår som på Polaris fsk och är mycket nöjda med den. Han har dock bara gått ett år sedan vi flyttade hit och är i storabarnsgruppen på väduren, så jag kan inte säga hur de mindre grupperna är. Men gården är superfin. Största jag någonsin sett. Orgona är populär och Solen. Men de har mindre lokaler än polaris. Orion verkar också bra och skälbyskolans fsk.

Jakobsberg har en bra simhall där det oftast är lite folk. Så dit åker vi gärna. Kan ha mycket kul på leklandet i veddesta också.   

• MrsMumrik

Mom2be - välkommen! Jasså, det är bra på leklandet? Vi har aldrig provat det. Kanske ska ge det en chans...

Krusbär - jag blev inte så jätteförtjust i Jakobsbergs simhall, men det var nog för att jag hade varit i Bro först. Prova Bro! Supermysig!

• nenwood

Mom2be, vad skönt att Polaris är bra, det är där vi fått plats nu. Vi var och lekte på gården härom dagen (nyårsdagen då ingen var där) för att sonen ska känna sig lite mer bekväm sedan..

Leklandet har vi varit på - det var vääldigt högljutt så jag tror jag avvaktar tills min son är lite större, nu hände det lite för mycket runt omkring honom tror jag (han var runt året när vi var där)..

Badhusen måste vi testa! Såg även att bibblan vid Åkermyntan hade öppet på fredagar så det kanske blir promenader dit för lite bokläsning också.

• nea345

Hallå!
    Ännu en Skälbybo här Har en snart tvåårig kille (feb -10) och en tvåmånaders flicka och är föräldraledig. Bor i Skälby sedan ett år tillbaka och stortrivs! Så himla trevligt område, och ändå nära (relativt) till stan.

Hellas29 - vi har vår son på Polaris, då lär våra barn gå tillsammans! Vi är på avd. Månen och är i stort sett nöjda med Polaris. Håller med Mom2be om att det är en himla bra gård, stor och fin. Personalen är väl lite...seg ibland kan jag tycka (vissa av dom), men svårt att veta om man är överkritisk för att det handlar om ens egna barn...

Aktiviteter - jag har ju då sonen hemma 2 dagar i veckan, har varit på Öppna förskolan Myran i Jakobsberg (dit man får ta med syskon) en gång, och tyckte det var väldigt bra. Stor lokal, mycket att leka med för honom. Dom har öppet på fredagar åldrar 0-5. Har inte varit i Järfälla kyrka, men kommer pröva den framöver.

• nenwood

Nea: vad kul! Min son håller på att inskolas på just Månen! Nu blir jag jättenyfiken
    Min man är med och skolar in nu och tycker det verkar så himla bra, han tycker barnen är jättehärliga och förskollärarna kanon så det känns jättebra det här
    Får se hur vi upplever det när vi inte är med vid inskolningen längre utan han går där ensam..

Får jag fråga vart i Skälby ni bor?  

Får testa Myran nån fredag framöver, börjar mina föräldralediga fredagar den 27e är det bestämt nu, känns så bra att få umgås med lilleman lite mer

• Piggelin

Har sökt förskoleplats nu och valde piazzan i kallhäll som första - någon som har barn där och som kan säga hur det är? Vi har även valt teknikvägens och ulvsättra....

• Bahia10
    nea345 skrev 2012-01-12 22:35:35 följande:
    Hallå!
    Ännu en Skälbybo här Har en snart tvåårig kille (feb -10) och en tvåmånaders flicka och är föräldraledig. Bor i Skälby sedan ett år tillbaka och stortrivs! Så himla trevligt område, och ändå nära (relativt) till stan.

Hellas29 - vi har vår son på Polaris, då lär våra barn gå tillsammans! Vi är på avd. Månen och är i stort sett nöjda med Polaris. Håller med Mom2be om att det är en himla bra gård, stor och fin. Personalen är väl lite...seg ibland kan jag tycka (vissa av dom), men svårt att veta om man är överkritisk för att det handlar om ens egna barn...

Aktiviteter - jag har ju då sonen hemma 2 dagar i veckan, har varit på Öppna förskolan Myran i Jakobsberg (dit man får ta med syskon) en gång, och tyckte det var väldigt bra. Stor lokal, mycket att leka med för honom. Dom har öppet på fredagar åldrar 0-5. Har inte varit i Järfälla kyrka, men kommer pröva den framöver.
    Hej, vi har också börjat med inskolning på polaris och känner väl oss inte helt hundra.. först som du skrev  verkar vissa väldigt sega samt de verkar lite oorganiserade.. först som du också skriver så kände jag att jag kanske är lite känslig då det är vårt första barn osv men när de tex gav alla barn äppelbitar när de sprang runt och lekte fick jag lite panik.. hoppas det inte kommer göra så här då vi föräldrar inte är här??? det som känns lite oroligt också är att de för de mesta kommer vara både solen och månen tillsammans vilket betydet att det är en grupp med 24 barn som alla är födda 2010..
  • Krusbär

Nu är det klart att vi flyttar till Skälby i vår! Glad

Så nu måste vi ställa oss i förskolekön snabbt som attan, även om vi inte räknar med att få plats förrän i augusti. Man ska visst välja tre alternativ och rangordna dem? De två närmaste är Ormbacka och Skälby förskola. Någon som vet om de är bra? Båda verkar ha väldigt många barn totalt,  100 resp. 120 st. Men smidigt att de ligger nära, särskilt som jag kommer att vara föräldraledig med lill*n. Funderar även på Orgona och Lasse-Maja, som båda har Reggio Emilia-inspirerad verksamhet och något färre barn.

Hur ska man tänka - hjälp! Förvånad

• mom2be

Hej Jag har hört gott om både  Ormbacka och Skälby förskola.. vad gäller Polaris så går min som på Väduren (stora barn avd.) och den är superbra. De små avd. har han inte gått på då vi flyttade till Skälby för 1½ år sedan. På väduren har de ordning och reda och väldigt bra och engagerade fröknar. Gör mycket kul saker och lär sig massor! 

Svar på tråden järfällatråden 9