• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Anonym (Bea) skrev 2010-10-09 23:40:54 följande:
    Jag har inte skrivit något här på länge, knappt läst heller. Har inte haft energin.

Nu har jag återigen varit hos läkaren (psykologen) och pratat om mina problem, och ska nu börja äta Lamictal mot mina humörsvängningar.
    Är lite nervos inför biverkningar men hoppas att det inte är så farligt ändå för mig,
    Äter sedan tidigar också Sertralin. Hoppas på att få börja med KBT.
    Jag äter också lamictal sedan en tid tillbaka, och det har varit den första medicinen jag ätit mot ångest/depression som INTE gett biverkningar. SSRI mediciner kan göra mig helt psykiskt galen men lamictal känns väldigt mild så länge man hittar rätt dos.

Jag har en dålig period nu och hade nog behövt justera dosen. Mitt självförakt är enormt, och det enda jag vill göra är att ta en kniv och skära mig i armarna med. Så att mitt självförakt blir synligt. Det börjar med små små tankar, som jag sedan fastnar i och de växer och växer tills jag till slut blir så arg på mig själv att jag måsre skrika eller slå på något (glömmer t.o.m att folk är där och ser detta ibland), för det måste komma ut. Sen vänder jag det mot mig själv så snabbt. Jag vet inte om jag någonsin kommer bli av med denna känslan. Jag vet inte vad jag kämpar för mer.
  • Anonym

Jag har läst en del av era inlägg och funderingar runtomkring diagnosen borderline. Eftersom att jag har så svårt att fungera i relationer så har jag funderat om diagnosen stämmer överens med mig.

Det jag funderar över också är hur eran uppväxtbild ser ut, när det gäller eran relation till era  föräldrar?

• Anonym
    Anonym (Bea) skrev 2010-10-10 16:30:35 följande:
    Åh vad glad jag blir av att läsa att det är flera som äter Lamictal, och som inte mår dåligt av den!!
    Jag är så rädd att börja med den, och så känner jag att det aldrig finns "rätt tillfälle" till att börja. Jag ville börja nu i helgen så jag kunde få ta den iaf två-tre gånger innan jag skulle tillbaka till jobbet på måndag. Men så hade det blivit fel hos läkaren och receptet fanns inte inne på Apoteket.
    Nu har jag det hemma, men vill inte börja med det en måndag... Förstår ni hur jag tänker?

Jag ska äta 25 mg i två veckor, en om dagen. Sen är det nog 25 mg/2 ggr/dag i 2 veckor, sen efter det ska jag hämta ut starkare doseringar.
    Trappar upp det till full dos under en period av 6 veckor, fick ett schema från läkaren.

Hur har den fungerar för er? Har alla humörsvängningar försvunnit på en gång? Har ni känt er "domnade" i känslolivet på något sätt?
    Jag har inte alls känt mig avtrubbad, bara mer normal. Även om jag fortfarande är långt ifrån normal även med medicin Min ångest försvann redan efter 2dagars medicinering. Har läst att många fått så snabbt resultat. 

Jag trappade upp saktare än vad det står att man bör i fass. Om man trappar för snabbt så är risken för hudproblem större, och det var jag livrädd för. Fick lite småprickar när jag höjde så mycket som de ville enligt fass och läkaren, så sänkte direkt och har halva rekommenderade doserna.

Det gäller att verkligen känna av hur man fungerar på varje dos, skriv gärna dagbok. Jag fungerade nästan bättre på så låga doser som 50-75mg om dagen, även om det inte räknas som terapeutiskt dos förrän man är uppe i 100mg minst. Dum som jag var så trodde jag att högre dos alltid var bättre, så jag höjde till 300 som max. Då blev min ångest extrem så har sänkt nu till 200 mg och mår genast bättre. Tror dock jag ska sänka mer för jag tror jag mådde som bäst på 75mg.
  • Anonym
    Anonym (blomma) skrev 2010-11-06 18:28:57 följande:
    Hej på er! Inte orkat skriva på ett tag....

Har en ny relation sen i somras, han är jättesnäll och trygg.....det jag böver allra mest OCH klarar allra minst! Fy f-n vilket he-vete det blir i skallen...regelbundet. Helt plötsligt kan jag bli rasande på honom, och tycka att han är skit! Och att jag är skit som är med honom! Stackarn.... hemskt. Tagit upp detta med psykologen nu, men hon är psykodynamisk terapeut så har ej ännu fått redskap för att hantera det.

Jag skulle gärna vilja gå med i ett BD-nätverk eller en grupp för oss BD-are....känns som att man behöver prata om detta ofta och spegla sig i andra ytterligare mer än på nätet. Nån som vet nån sån grupp?

Just nu har jag stor oro över om relationen är fel för att jag får dessa utbrott på han....mina känslor går ju upp och ner hela tiden, hur i all sin dar ska man veta om nåt är rätt???? Usch....
    Jag förstår dig till 100%. Du har så rätt, det vi behöver mest är det vi klarar av allra minst.

Jag tror att man borde kombinera psykodynamiskt med kbt faktiskt...

Men mitt råd till dig är att bita ihop när du är arg, och sova på saken. Om du fortfarande är arg dagen efter och anser att du har rätt till din reaktion, då kan du lita mer på känslan tror jag. Jag har en tendens att agera så impulsivt, och det tar tid innan jag inser hur galet jag har betett mig. Därför försöker jag att inte tillåta mig dessa impulsiva utbrott även om jag vet att det är svårt.

Ett annat tips är att prata med dina vänner om sakerna som du stör dig på. Du får ett objektivt svar på om din känsla är rätt eller om det bara är dina borderlinekänslor som dyker upp.

Sen tror jag att när man kommer till det läget i relationen så kanske det är bättre att backa lite i relationen, skapa lite mer distans. Det är kanske bara jag, men jag reagerar så för att man är för nära varandra, och jag tror inte på att tvinga sig att stanna kvar i en ångestfylld relation. Stannar man i samma läge så kommer man trasa sönder relationen helt. Nu menar jag inte att ni ska göra slut, men att ni kanske inte umgås lika intensivt så att trycket lättare. Kanske kan man sedan vänja sig sakta vid mer och mer närhet. Jag har aldrig provat detta själv, men önskar at jag hade gjort det i min senaste relation. Där tvingade jag mig kvar tills jag fullständigt exploderade och inte ens kunde tita på honom utan att få utbrott. Och det var en bra kille som inte förtjänade det.
  • Anonym
    Anonym (Bea) skrev 2010-11-07 00:40:19 följande:
    Jag skulle också vilja träffa andra som har borderline irl, som t.ex. någon stödgrupp som också har en "ledare" i form av psykolog eller liknande med på träffarna. Det vore så skönt att få veta att man inte är ensam med sina underliga beteenden också, även om det som skrivs här är bra/skönt/nyttigt.

Jag har för övrigt börjat äta min nya medicin, Lamictal, efter många funderingar fram och tillbaka för mig själv. Är det värt det med alla biverkningar som man kan åka på? Är det läskigt? När ska det passa i tiden att börja med den osv.
    Jag tog modet i fredags morse, så jag har bara tagit två tabletter än så länge men inte känt av någon biverkning ännu i alla fall, kanske kommer. Ska träffa läkaren om ca 2 veckor igen, och det känns nästan lite löjligt då jag egentligen skulle ha kommit upp i full dos till det mötet, men jag har ju inte vågat innan.

Jag har min sambos fulla stöd i detta i alla fall, även om han tyckte att jag skulle ha börjat äta den mycket tidigare!
    Du ska absolut inte vara uppe i fulldos med Lamictal efter två veckor. Läs upptrappningsschemat på fass, du ska bara ta 25mg om dagen i 2 veckor, sen trappa upp till 50mg varje dag i 2veckor osv. Terapeutisk dos är 100mg och över, så det tar ganska lång tid innan man är uppe i den dosen. Vissa behöver ju högre dos än så också, jag passar bäst på 200mg. När du kommer upp i 100mg om dagen så är det ett tips att dela dosen, ta 50 på morgonen och 50 på kvällen. Det minskar risken för biverkningar.

Det är superviktigt att trappa upp så här sakta, annars riskerar du att få en väldigt farlig hudsjukdom, och det är synd att behöva sluta med en medicin som kanske fungerar jättebra för dig. För mig är den underbar! Den tar inte bort mina konstiga beteenden, men känslorna är mycket mer lätthanterliga, jag är mycket jämnare i humöret.
  • Anonym
    Anonym (blomma) skrev 2010-11-07 02:24:28 följande:
    Läst lite nu, åh men Lamictal låter ju bra! Skrattande  Varför har jag inte fått det tro? Nu vill jag också ha.... Är det inte ssri alltså...intressant!! Skrattande
    De flesta läkare vet nog inte att man skriver ut den för borderline, i sverige används den egentligen bara till epilepsi och bipolaritet. Men det skadar ju inte att prova! Lamictal är den medicin som gett mig minst biverkningar men bäst effekt. Dessa extrema humörsvängningar jag alltid får de första månaderna med SSRI har jag helt sluppit med lamictal. Den enda biverkning jag haft var lite småutslag som försvann efter någon dag, och sedan illamående när jag kom upp i högre doser. Det försvann när jag delade upp dosen på morgon och kväll istället. Det tar tid för kroppen att vänja sig. Men den är en riktig livlina, jag är frälst.
  • Anonym
    Anonym (blomma) skrev 2010-11-07 00:15:13 följande:

Tack tjejer!

Ni vet hur det är när tankarna tar över...man vet inte vad som är sant och vad som är borderline.... Min irritation har blivit värre och värre ju längre tid jag varit i relationen, jag vet exakt hur det är; jag håller traditionen uppe och känner mig inlåst i mitt eget skinn av att vara i en relation.

Känner stress och oro, livrädd för att lura mig själv, lura han, inte ha de rätta känslorna - om vartannat kommer tomheten och det gör ju inte saken bättre. Hur i all sin dar ska man klara att bena ut vad som är vad när skallen är som ett enda brus, som myror på tv:n när den lägger av....bara surr....puh.

Kloka ord ovan, tack TS. Du har helt rätt, det är närheten som ger panik! Ska läsa om ditt inlägg flera gånger, behöver det nu.... Försöka vara i nuet..huh.

Bea, tack! Letat lite på den sidan. Ja, jag tänkte helt enkelt att det kanske vore nyttigt att även träffa andra borderliners i verkligheten nån gång...känner ni fler som är som ni?

Jag känner ingen annan som är som jag med detta... Bara en kille jag varit tillsammans med, men annars ingen. När jag berättar för mina vänner om mina känslor i relationer osv så säger de alltid "ja jag känner igen det" osv, men trots det klarar de av att ha förhållanden hur lätt som helst, de har kontroll över sitt humör osv. De agerar inte ut varenda liten känsla, de trycker inte bort folk som älskar dom, de får inte dödsångest va relationer. Så jag kan bli lite irriterad när folk försöker få mig att känna mig normal, för jag är inte normal. Detta är mitt helvete och jag vill inte att andra ska förminska det för det hjälper knappast med. Det försvinner inte för att man blundar. Jag vill inget hellre än att ha en normal relation till vänner, pojkvän, barn osv. Men jag kan inte, jag har inte förmågan till det. Men dessa sidor ser inte mina vänner, förutom när det är dom som jag trycker bort ur mitt liv. De ser inte hur galen jag är imin relation. Jag berättar och de skrattar över hur sjuk jag är, men de kan aldrig förstå för de ser inte mina handlingar med sina egna ögon. Killarna jag träffat har trott att jag rymt från en låst avdelning på psyket.

Jag är så dubbel i allt. På ett sätt trivs jag så bra med att vara ensam, det är lättare. Jag har inte träffat eller en pratat med någon vän på över en månad nu. Jag går till jobbet, är social med kollegorna men sen går jag hem till min ensamhet. Och det är skönt! Men sen ibland så mår jag så dåligt av att vara ensam, det äter upp mig innifrån. Jag vill ha någon som håller om mig. Speciellt när jag mår dåligt som jag gör nu. Jag vaknade nu mitt i natten av värsta ångesten över att jag är helt jävla ensam. Och ingen vän kan ta bort den tomheten.

De enda som jag alltid kan ge och ta emot kärlek från är mina djur. Kanske för att det är en trygghet att de inte kommer lämna mig. Ibland har jag tankarna att de ska dö snart, och då distansierar jag mig och vägrar känna för dom, men det är bara en kort övergående period.

Skönt att tråden vaknade till liv igen, har saknat ert stöd. Önskar också att det fanns en supportgrupp IRL, jag behöver så mycket att få känna mig tillhörig i en grupp där jag blir förstådd och accepterad för den jag är.
  • Anonym
    Anonym (Bea) skrev 2010-11-07 10:15:58 följande:
    Nej, jag känner inte heller någon som är som jag. Precis som du TS skriver så säger folk ofta, "ja men sådär är jag med/känner jag också" osv. Men jag tror inte att alla dom som säger så lider av just detta och att det är i den grad som det är för mig.
    Jag menar, vilken "normal" (ursäkta mig tjejer för uttrycket) människa stöter bort en person som verkligen älskar en?

Men jag kan känna samma frustration över min depression, när folk säger "åh jag är så deppig idag" för att dom har en dålig dag... Mmmm, för det är verkligen så det är att leva med en depression, absolut! *ironisk*

Och nu kommer den där jävla vintern också med allt mörker! Den perioden är svår för mig, men det tokiga är att även våren är svår fast inte på samma sätt, men då kommer alla känslor om att jag inte duger som jag är kroppsligt, när alla tjejer börjar klä av sig osv...

Jaha, kontentan av detta inlägg är väl : Jag är aldrig nöjd!

Nu ska jag ta min tredje Lamictal och och sen städa lite tror jag. Jag är också glad att tråden kommit igång, har saknat er!
    Både hösten och vintern är svår för mig. Vintern pga mörkret, och hösten för att man vet vad som komma ska. Egentligen gillar jag sommaren, men då kommer alla förväntningar om att man ska vara social och ute hela tiden. Jag tycker det är skitjobbigt! De senaste åren har min självkänsla verkligen gått  i botten, så bara att gå en runda i stan är skitjobbigt. Jag känner att jag inte ens är värdig att gå på gatorna, att alla som finns där kommer att komma på min "hemlighet" och avslöja vem jag egentligen är. Så jag stannar hemma och hoppas att folk ska glömma att jag ens existerar. Jag tror jag börjar bli lite paranoid.
  • Anonym
    Anonym (under utredning) skrev 2010-11-07 11:19:49 följande:
    Jag har just påbörjat en utredning om jag har borderline.

Jag kan känna igen så mycket av det alla skriver, att hela tiden vara osäker på mina känslor, hans känslor och var relationen är påväg.
    Tycker han verkligen om mig? Kan jag lita på honom?
    Och känslan av att han kommer lämna mig, så jag kan lika gärna lämna honom först.

Jag har träffat en underbar kille, tror jag. Han är snäll, omtänksam och han vet om min diagnos.
    Men jag litar inte på honom, jag har försökt avsluta massor med gånger, bett honom dra och sagt att han borde ta sig långt bort från mig, för jag är inte klok.
    Men varje gång stannar han kvar. Han stannar och vill vara med mig, han bedyrar sina känslor hela tiden.

Men så fort något inte känns som JAG tycker att det ska kännas, så fort han gör något som inte passar MIN idé om hur han ska vara, säga eller reagera, då vill jag bara dra, avsluta.

HUR kan jag övertyga mig själv om att han faktiskt inte är dum?
    För när jag hamnar i mina mörka dagar och när jag tänker dumma saker, då får jag för mig att han bedrar mig, att han bara leker med mig ch att jag borde avsluta.
    Hör han tex inte av sig på ett par dagar så blir jag blindgalen.

Hur hanterar ni detta?
    Om det är någon som känner samma som jag därute.
    Jag tror inte att han leker med dig om han stannar genom allt det. Det är tufft att vara i ett förhållande med en tjej som fungerar som oss. Det är inget man gör bara för att det är kul. Det gör man om man har känslor för tjejen.
  • Anonym
    Anonym (blomma) skrev 2010-11-07 16:03:50 följande:
    Ja, de flesta av mina "friska" vänner säger alltid att "ja, men så där är ju alla, det är normalt - jag är också så!". MEN hur vet de nivån på min ångest? När jag säger "ångest" så är det oro för dem. Men i mitt liv är ångest riktig ångest; att jag skakar, svettas, får panik, går runt som ett djur i en bur... Precis som ni skriver så använder folk orden "deppig", "panik" och "ångest" ganska lättvindigt. Den riktiga innebörden i orden är dock fruktansvärd.

Sen säger de att de också kan få panik i relationer, likväl är de gifta och bor ihop! De grälar kanske en gång per halvår! Min panik är konstant däremot! En konstant kamp i hjärnan, det är som att 2-3 personer pratar, argument åt alla håll; vad känner jag för han, vad känner han för mig, är han inte rätt störande, är han pålitlig?? Tankarna går isär hela tiden, åsikterna är liksom dubbla. Det är verkligen snurrigt! Ena stunden är jag rädd att han ska lämna mig, nästa stund är jag livrädd att jag inte har syskonkänslor för honom???!!! Hur ska man hitta en röd tråd i detta liksom, när det hela tiden växlar! Påminner mig om en amerikansk bok som har titeln "I hate you, don't leave me!". En talande titel om hur otroligt snurrigt det kan va. Har ni läst den?

För mig är hösten lite deppig men våren nästan värre, pga alla krav på att man då måste vara kär, smal och lycklig....vet inte vad som är värst hahahah.... Tungan ute

Inlägg 470: Hej och välkommen! Jo, en konstant oro runt att bli lämnad är typiskt för BD. Har du berättat om detta för han? Vet han att du är livrädd? Det är svårt för andra att förstå ibland, precis som vi kanske inte förstår andra "besvär" fullt ut, t.ex. att människor kan va rädda för spindlar, eller har torgskräck eller annat. Det är lätt att inbilla sig att personer vill lämna en, och det känns lika verkligt varje gång!

För 3 dar sen svarade inte min pojkvän (känns dubbelt att skriva pojkvän med! Haha!) på sms på 25 min. Jag fick panik på riktigt! Helt otroligt hur en vuxen människa kan freaka ur så, men jag blev helt tom i huvet av skräck och ringde han 4 ggr och skickade 3 sms till på de 25 minutrarna. Paniken tog över mig helt! Va säker på att han skitit i mig. MEN han var ute i skogen och joggade och hade ej mobilen med sig, stackars människa. Haha... Så när han väl ringde var jag så upp och ner att jag iskallt sa att jag hatade honom och aldrig skulle förlåta honom...freaked out eller vad liksom??!! Hahhaah.....
    Haha skrattar när jag läser ditt sista stycke, kan inte ens räkna alla gångerna jag gjort exakt samma sak. Blivit så extremt arg över att killen inte svarar direkt så då gör jag slut. För i mina tankar är det ju självklart att han varit otrogen om han inte svarar i telefonen alltid. Tänk så bissart det måste vara ur killens perspektiv, att vara tillsammans med någon som reagerar så. Jag hade blivit rädd om en kille var sån mot mig.

Det "roliga" med detta beteendet är att jag som tonåring hade noll självinsikt, jag trodde på fullt allvar att det var fel på alla andra runt omkring mig. Att killarna faktiskt förtjänade att jag betedde mig som jag gjorde, för de gjorde ju alltid fel. Nu har jag fått äta upp de orden.

Jag har inte läst den boken än, men jag tänker även på Pinks låt, "please dont leave me". Min vän skrattade när hon hörde den och sa att det var mig Pink sjöng om.
Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?