Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
Anonym (n) skrev 2011-10-08 19:45:51 följande:
Nu är det ju lite olika för alla, även om vi är "lika" på många sätt. För mig så skyddar jag mig själv så intensivt och krampaktigt, ingen skall få se hur dålig jag är, att jag stöter bort människor som kommer mig nära. Eftersom jag inte vet vad själrespekt är, att man får tycka annorlunda, att jag har rätt att stå för mina rättigheter och att jag redan innan jag går in i en relationbör fundera hur jag vill se på mig själv efteråt. Jag har en massa helt dysfunktionella och för omgivningen oförståeliga beteenden som inte leder ngnstans. jag har heller aldrig vetat att det är meningen att relationer skall leda ngnstans. Som lök på laxen är jag så rädd att bli avvisad att jag blir passivt aggressiv i nära relationer. Bara för att jag "måste skydda mitt dåliga jag som INGEN får se"... och då blir det inte lätt. Det här är så komplicerade saker, och tangerar så många områden där en bordeline jag triggas... Därför får man i princip en manual i handen som skall fyllas i inför relationer "observera och beskriv relationssituationer" och så skall kan man bena ut allt bit för bit. Men det är svårt, för jag är inte van... :)
Hela ens beteende är så komplicerat att man inte ens kan förstå sig själv. Inte konstigt att ingen annan förstår ens beteende då.