• sommarbarn08

hål i öronen på barn

När tycker ni att det är okej att ta hål i öronen på barn?

• Svar på tråden hål i öronen på barn
  • La Lola
    Puma87 skrev 2010-03-29 12:31:35 följande:
    Nu lär hela FL kasta skit på mig men jag tycker inte att det är fel i att ta hål på barns örong när dom tex är 6månader men jag skulle aldrig göra det på en 1½åring. Varför? Jo för bebisen ör itne där och pillar och drar som en 1½åring kan vara. Finns emla salva och då känns det inte. Gilalr inte barnet det när h*n är större så tar man enkelt ut örhängena. Och barnet minns inget av den ev. smärtan eller händelsen. Skulle tagit på på dotterns öron när hon var 6månader men killen ville det inte så jag gjorde det inte för att respektera hans önskan. Jag ville göra det då för att slipa allt pill osv när dottern blir större. Syrran har 3 barn under 2år och alla har hål i öronen. Inga infeltioner eller dyl och inga tårar.
    De minns inget av smärtan...o det gör det mer ok alltså?
    *mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Puma87
    längtan09 skrev 2010-03-29 12:33:52 följande:
     inget pill? Vad har du för lugn och sansad dotter? Nu har jag ingen dotter men kan tänka mig att det är lika med pojkar, och Charlie pillar på sina öron fler gånger varje dag, utan att ha örhängen.
    Det är ju självklart olika från barn till barn min dotter pillade inte på sina öron när hon var liten men nu är hon mycket mer intresserad av dom och pillar och drar i dom utan att ha några örhängen. Tänk då hur det skulle vara OM hon hade tagit hål i öronen nu när hon är 1½år hur ont hon skulle få + infektionsrisken. Därför tycker jag att innan 9månader eller efter 3år.
    Kitty 081003
  • Puma87
    Miss Lau skrev 2010-03-29 12:35:04 följande:
    Varför sticker du och din syster inte sönder era egna öron eller kroppar istället för på era barn? Även om ni redan har hål finns det alltid andra ställen det går att göra det på.
    Jag ahr inte gjort det på min dotter man jag ville göra det. Varför klär man flickopr i klänningar? Dom kanske är flator och hatar klänningar. Du klär ditt barn efter vad DU tycker är fint inte efter vad ditt barn tycker är fint.
    Kitty 081003
  • Miiuli

Jag är gammaldags... tycker att barnen ska vara över 10 år, och då bestämma själv om dom vill ha hål i öronen. Själv minns jag att jag var 12 år då jag var med min farmor och tog hål hos en guldbod på min födelsedag. Då sköt man egenom små knoppar som skulle sitta i ganska länge före man fick byta ut dom mot ringar.

• längtan09
    2rarabarn skrev 2010-03-29 12:34:51 följande:
    Men går inte alla till en frisörsalong för att ta hål? Känner mej lite okunnig, varför är det bättre att gå till en piercare? Min dotter har frågat massor om att få ta hål i öronen.
    det blir enklare att läka om dom tar med en kanyl istället för "tvinga" in ett örhänge som man gör med pistol.

Hur gammal man ska vara för att få ta hos en piercare är ju olika, beror ju även på hur seriös han eller hon är. Men innan 13 tror jag inte, i vissa fall kanske till och med inte innan 15. Med mammas eller pappas tillstånd alltså, annars brukar det vara 18 år.
    ~ Mamma till världens gulligaste Charlie 0906~
  • Puma87
    La Lola skrev 2010-03-29 12:35:53 följande:
    De minns inget av smärtan...o det gör det mer ok alltså?
    Det är helt lagligt så ni behöver inte förstå varför jag tycker att det är ok. Varför inte fokusera eran energi på att få en lag eller dyl som säger att barn under 18år inte får färga håret, sminka sig, pierca öronen eller någon annan del av kroppen?
    Kitty 081003
  • artax

Konstigt att folk har så stort förtroende för piercare, jag har gjort ett par peircings hos piercare och de har blivit infekterade allihop!

Jag har 10 hål i öronen, 6 är skjutna hos friösr/guldsmed aldrig några problem.. 1 är taget hos piercare oerhört infekterat och gjorde fruktansvärt ont att göra (det var iofs inte i snibben men jag har fler likadana) jag tänkte att detta är en kunnig person som kan detta så jag ifrågasatte inte vad han gjorde men det skulle jag gjort han satte i en ring som jag iofs frågade om den inte var lite sto men nej då det behövdes för att kunna göra rent sa han, ringen var av modell man har i läppen alltså jätte tjock!
    Efter det började jag göra mina hål själv oldstyle, tjock synål kolla vart på örat koka nålen och stick sen ut och i med örhänget. aldrig några problem! :)
  • Miss Lau
    Puma87 skrev 2010-03-29 12:38:23 följande:
    Jag ahr inte gjort det på min dotter man jag ville göra det. Varför klär man flickopr i klänningar? Dom kanske är flator och hatar klänningar. Du klär ditt barn efter vad DU tycker är fint inte efter vad ditt barn tycker är fint.
    För att de kläder jag klär mina barn i inte gör hål genom deras kroppar, kan orsaka variga sår och bölder.  Ser faktiskt ens hur man kan jämföra ett normalt klädesplagg med att ta sönder sitt barns kropp!  
  • La Lola
    Puma87 skrev 2010-03-29 12:40:06 följande:
    Det är helt lagligt så ni behöver inte förstå varför jag tycker att det är ok. Varför inte fokusera eran energi på att få en lag eller dyl som säger att barn under 18år inte får färga håret, sminka sig, pierca öronen eller någon annan del av kroppen?
    Jag kan iofs inte se likheten mellan att färga håret, sminka sig o ta hål i en kroppsdel.....
    *mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • 2rarabarn

längtan09: tack, då fick jag lära mej något nytt!
    Min dotter får ta hål när hon börjat ettan. Beslutet tog vi tillsammans efer att ha haft många diskussioner under flera månader.

Vår kärleks varsamhet är det vackraste jag vet
Svar på tråden hål i öronen på barn