• Tina R

Vräkning

Hej
    Jag söker lite hjälp med infromation hur man kan få hjälp med att få en ny lägenhet när man har blivet vräkt pågrund av att jag inte har betalat min hyra varför jag inte har gjort det är pågrund av att jag har en granne som spelar hög musik på nätterna med i varadagrna kallar mig för jävla missfoster jag har ringt och klagat hos Securitas och dom har åkt ditt för att säga åt honom men han öppnar aldrig när dom kommer sätter bara på ännu högre på steron jag har ringt och klagat typ i 11 gånger men dom jag bor egonm skiter i det han har inte fått en endaste varning då tyckte jag att jag inte skulle betala hyran för att det är så mycket störningar hela tiden nu har jag kontakt soc men dom hjälper hos inte soc käringen ringde idag min sambo svarade hon sa det att vi skulle till henne nu på fredag kl: 11.00 och sen sa men vi kommer inte att göra något ändå fy fan dom måste väl hjälpa än ska man få bo ute i skogen

• Svar på tråden Vräkning
  • Polgara

Jag menade att dom kunde ha hjälpt er från första början, innan ni struntade i att betala hyran. Nu kan dom som du säger inte göra så mycket.

Varför sparade ni inte pengarna till hyran själva? Hur många månader har ni inte betalat? Om ni tar kontakt med hyresvärden och pratar med dom måste ni ju kunna lösa det. Fråga om dom går med på en avbetalningsplan. Ni får förklara varför ni gjorde som ni gjorde.

Det går säkert att lösa, men du får nog svälja din stolthet när du pratar med hyresvärden.

Lycka till, hoppas det går bra.

• therreh

okey. grannarna spelar hög musik, men du har ju själv kunnat säga upp lgh:en om inget blev bättre. inte strunta i att betala hyran! för att få bo i en lgh måste man betala hyran!

• Petra72

Det här är ett praktexemplar på att falla på eget grepp.
    Vad trodde ni skulle hända?
    Varför har ni inte sparat undan pengar till hyran så ni åtminstonde kunnat "visa god betalningsvilja"
    Vad tycker du att Socialen ska göra då? Betala eran hyra.
    Det kan du inte mena på allvar.
    Hoppas dock att ni får hjälp där. Precis som Anna B skrev att kanske få hjälp med ett lån eller så.

Lycka till i alla fall. Trots "alla hårda ord" så önskar jag er naturligtvis inte hemlösa.

• Korallen

Man kan deponera hyran hos Länsstyrelsen vid tvister. På det sättet du/ni har gjort så var det ett stort misstag.

Du har alltså inte kvar hyrespengarna utan har använt dem till annat?
    I så fall förstår jag att soc inte ställer upp! De måste inte alls hjälpa i alla lägen!
    Du kan nog bara vädja till dem och försöka få ihop 20.000 och sen förhoppningsvis lärt en läxa?

• Tin o Trolls mamma

Man måste låta bli att betala 3 månader för att värden ska kunna vräka en och med de pengarna (20 000) antar jag att det är vad som skett. Då finns det ingen laglig grund att få behålla kontraktet, tyvärr. Jag förstår också nya hyresvärdar som inte vill ha gäster som struntar i att betala för att de inte trivs..

Hoppas att allt löser sig på nåt sätt. Kanske ni har nån som kan gå i borgen för er som hyresgäster? Pappa gjorde det för mig, eftersom jag bara hade sommarjobb när jag flyttade in. Det har gått bra.

Lycka till och hoppas ni lärt av misstaget så att ni inte hamnar där igen! Ekorren.

• Petra72

Anna B,
    Njae, kanske inte. Jag kan ändå förstå MuminMys häftiga reaktion.
    Om man läser Tinas inlägg så är det som att hon förväntar sig att soc ska hoppa in och rädda dem. Det här är ju faktiskt något som de dragit på sig själva. Jag tycker nog oxå personligen att våra skattemedel bör gå till bättre behövande. Inte folk som helt arrogant struntar i att betala hyran.

// Petra

• amathea

Jag kan faktiskt inte riktigt tycka synd om er om ni blir vräkta...
    va trodde ni skulle hända??

• Liria

Som så många innan mig skrivit så måste man faktiskt betala hyran! Ni hade ju kunnat säga upp lägenheten och flytta! Förstår bara inte hur ni har tänkt...Håller med Petra72 om att bidrag inte borde betalas ut till dem som använt hyrespengarna till annat.

• Brodsmulan

Jag håller lite med om att göra rätt för sig bör man.. MEN ni borde ha satt in hyran på ett annat konto och gjort upp med hyresvärden att när störningarna upphör så får denne sina pengar. För att bara skita i att betala och använda pengarna till annat är lite väl dålig stil och förstår mycket väl att soc inte vill hjälpa till då, de är ingen bank direkt och vilken bank skulle ge kredit mot sån bakgrund?

Jag har själv fått hjälp hos soc med el-räkning, en sluträkning som steg över 10.000 som vi inte kunde betala själva och iom att barnfamiljer måste få ha el så gick soc omgående in och täckte oss och vi fick betala tillbaka med 2000:- /mån, alltså 5 mån och det drogs direkt från makens lön. Men ni kan ju inte förvänta er hjälp när ni själva struntat i att betala och sedan spenderat pengarna som skulle gått till hyra.

Skulle nog tro att det är svårt att få hjälp någonstans, varken hos soc eller hyresgästföreningen, möjligen krypa för hyresvärden och få till ett avbetalningsplan, annars får ni nog flytta den 15.e men vore jag du så skulle jag försöka tala med hyresvärden.

Lycka till.

• Tina R

för det första så var det inte jag som kontakta soc först det var dom som kontakde mig först och sa att dom skulle hjälpa mig och sen ångrade dom säg jag har sakt upp tiden på fredag hos soc nu när man får sådana här påhopp från vissa av er men soc hjälper männskior som kommer upp ditt när dom behöver hjälp till sprit och droger då får dom hjälp dierkt soc där jag bor har fått många anmärkningar på sig av länsstyrelsen att dom inte hjälper folk som mig dom hjälper bara dom här alkolisterna som behöver ett hem och droger sprit det är just vad denna granne jag har han är en en avdom som får hjälp av soc att dom betalar hyran åt honom för att han ska kunna ha råd till sprit istället fast han har råd att betala hyran själv men men man kanske skulle bli alko istället för då får man ju hjälp tack för alla ersvar och på hopp

Svar på tråden Vräkning