Inlägg från: Fröken Småland |Visa alla inlägg
  • Fröken Småland

K*B*N, pratar del 11

Kavat: då är du en "typisk" döpare i mina ögon En som gör det "bara för att". Som ateist bejakar jag ändå självklart religionsfriheten eftersom det är en förutsättning i en demokrati. Men när man gör saker av tradition utan att tänka på varför eller ens överväga andra alternativ så konserverar man lite grann gamla traditioner även om de inte längre passar in i ett modernt samhälle. Och går man ett steg längre så kommer man till traditioner som sannerligen borde ifrågasättas; såsom könsstympning osv. Nu inser jag att jag går till ytterligheter men just nu läser jag mycket om demokrati och etnicitet i skolan och dessutom har jag skönlitterära Afghanisatanskildringar färskt i minnet så jag har de riktigt kritiska glasögonen på mig och tänkte bara dela med mig lite av mina tankar.

Hoppas ni inte blir alltför provocerade, även om jag inser att jag med detta inlägg i högsta grad kritiserar era personliga val. Så på mig bara

*duckar för ruttna biblar*

• Fröken Småland

Åh, jag älskar också gamla kyrkor! Särskilt gamla katolska kyrkor såsom domkyrkorna i Sverige. Lunds t ex är helt fantastisk och i Tyskland var vi också inne i en kyrka som var väldigt väldigt speciell. Tror bestämt att det var i Schleswig så den rekommenderas om ni har vägarna förbi

• Fröken Småland
    Kavat skrev 2010-10-10 11:13:51 följande:
    Jo, men jag är medveten om det.
    För mig hade det varit mer ett avsteg från traditionen att inte döpa. Men sen tycker jag även att det är ett val om man inte väljer att döpa. För mig är det ett mindre val att döpa.  Är ni med?
    Jag/vi har övervägt andra alternativ men jag vill som sagt att de ska vara döpta och hur de väljer sedan är upp till dem. Det är ju samma sak som att man väljer att sätta dem i fotbollsskola, gymnastik osv, oavsett om de vill eller inte. Det är ju typ vi föräldrar som står för våra barns val. Frågar du mina barn som varit på Öppna förskolan 2-4 gånger i veckan så hade de valt att gå på kyrkans barntimmar och öppna förskolan. Där är deras kompisar och del av deras liv.
    Däremot så ja, traditioner till viss del. Men könsstympning, det är ju sjukt! Bara för att man följer vissa traditioner så tycker man ju inte alla är ok. Te.x på julafton ger man julklappar, vi delar ut dem efter maten på eftermiddag/kvällen. Hur gör ni? Så traditioner har man ju oavsett, men för det tycker man ju inte att sådana fruktansvärda traditioner som könsstympning är ok...
    Vi är rörande överens kring det faktum att inte döpa är ett mycket större ställningstagande. Och självklart så går inte dop och könsstympning att jämföra på samma dag; jag var bara tvungen att överdriva massor för att visa min tankegång

Jul och julklappar... *suckar* Fast det som bekymrar mig mest är mängden julklappar som öses över barnen. Folk köper ju julklappar för flera tusen - till varje unge!

Men det är en helt annan debatt som jag inte vågar mig på idag

Usch nu måste jag läsa vidare i min vedervärdiga utmanande litteratur. Hoppas jag fortfarande har några vänner kvar här ikväll
  • Fröken Småland

Har jag berättat att jag älskar hösten? Det är så otroligt lugnt, kravlöst och med hög luft och vackra färger.
  • Fröken Småland

Asereht: Jag behöver konsultera dig i en sak. Vill testa om man kan klistra in bilder i mitt skolforum och tänkte använda mig av samma teknik som på SB men har kört fast. Jag minns att man trycker på img så att man får upp texten 

[img][/img]

I mitten skall man klistra in bildens namn som man hittar under bildens egenskaper. Eller - det var där jag alltid hittade det förr, bara att högerklicka och kopiera men nu hittar jag inte den adressen . Antagligen beror det på att jag har en nyare variant av Windows numera men det måste ju funka ändå. Vet du hur?

• Fröken Småland
    Tant Pruselius skrev 2010-10-11 08:38:35 följande:
    Hur ser ni på begravningar i kyrkan då?
    För min del spelar det ingen roll var och hur jag begravs utan det får mina anhöriga avgöra den dagen. Detta har jag också tydligt uttalat till min man och mina föräldrar; att trots att jag alltså är ateist så har jag inget principiellt emot att bli begravd i "vigd jord" för det skulle ju kunna tänkas att jag har fel (har hänt förr Drömmer) och då kanske man får åtnjuta de fördelar som det eventuellt medför Flört. Min man är av exakt samma inställning för sin egen del och mina barn tänker jag inte ta ställning till; att de skulle dö före mig är otänkbart. Mina föräldrar är relativt troende och skall begravas på den lokala kyrkogården, statskyrkan.

Att närvara vid dop-, vigsel- och begravningsceremonier har jag inget emot (även om jag inte gör det om inte seden kräver det). Däremot avböjde jag att läsa bibelord på min brors bröllop då han frågade mig om det.
  • Fröken Småland
    Kavat skrev 2010-10-11 08:57:47 följande:
    testa att ta upp bilden i eget fönster(högerklicka, visa i eget fönster eller vad kan det kan heta i windows) och kopiera länken (alltså från http:...-raden som avslutas med . jpg)
    och lägg emellan [img][/img]?
    Aaaah, det skall jag prova!
  • Fröken Småland

Jiii-haa! Jag hittade min gamla grisbild Som jag letade efter den när den försvunnit, nu hittade jag den på Sjalbarn *hittat mig själv igen*

Svar på tråden K*B*N, pratar del 11