Inlägg från: Fröken Småland |Visa alla inlägg
  • Fröken Småland

K*B*N, pratar del 11

Idag kl sju kom min svägerska och lämnade deras treåring till mig då hon skulle på cellprov och inte ville ta med dottern och heller inte kunde lämna på dagis så tidigt så jag hade high life här en stund innan jag körde båda barnen till dagis. Uppfriskande med lite bus och lek utan konflikter som det så ofta är mellan Maja och lillebror nuförtiden. Sen stack jag förbi Ullared och var inne på Ge-Kås i exakt tolv minuter. Köpte bl a en frisörsax för 11,95 fatta vilken kvalitet den måste ha. Skall provklippa lilleman imorgon för min frisör jobbar på torsdag och då kan hon rätta till det jag eventuellt pajar

Sen till Göteborg och hämta vagn som var helt OK. Eventuellt är det pyspunka på ett av hjulen men det är inte hela världen. Liggdelen var jättefin och inbringar med lite tur 300-400 kr så det blir en billig vagn även om bensinen också kostar förstås. På vägen hem tog jag en sväng förbi Borås och gick först in i en tygaffär som jag tror heter Affär'n och där jag har köpt billiga tyger förr. Hittade en riktigt mörk denim i bra kvalitet som jag köpte två meter av men sen gick jag in på Furulunds för att köpa knappar och då hittade jag svart denim som var superfin och då blev jag helt ledsen att jag just köpt två meter för 89:-/m även om det nog måste anses som prisvärt (1,50 bredd). Så jag bestämde mig lite hastigt och lustigt för att jag hellre ville ha den svarta och bad om 1,5 meter av den eftersom jag tyckte det var så onödigt när jag redan hade tyg och detta kostade 99 kr/m. Precis innan hon skulle klippa frågade jag i hur många grader tyget skall tvättas och det visste hon inte riktigt säkert så jag gick bort till rullarna igen för att kolla på tvättråden och då såg jag en liten tanig rulle med samma tyg som jag bad henne mäta. Det var 1,30 vilket räcker gott och väl för mig och så vägde hon det som stuv istället så det kostade 65 kr för hela biten *glad*. Knappar hittade jag men de kostade 49 kr för tio st och jag behöver 16 {#lang_emotions_undecided} Men nu har jag allt material i alla fall utom möjligen rygg- och sitsplatta. Fast jag måste provsy i ett fultyg eftersom jag inte ens har något mönster.

Förresten så har jag tvättat det svarta denimtyget nu eftersom jag inte vågar använda det otvättat och precis som jag trodde blev det en del ljusa ränder på. Tror ändå att det går att klippa ut delarna så att de värsta partierna klipps bort.

Jag återkommer väl när jag satt igång antar jag. Måste verkligen lägga ut auktioner nu innan sommargrejorna "blommar över".

Är ni fortfarande vakna efter min uppsats? {#lang_emotions_dreamer} Jag skall inta mitt favoritläge nu i alla fall. Ses imorgon!

• Fröken Småland

Det var test på bilbarnstolar i senaste Råd & Rön och där testades följande stolar med följande betyg. Många av dem har fått lägre betyg pga risken att montera dem fel, inte för att de är dåliga egentligen. Jag sätter det enskilda betyget för säkerhet i parantes bakom totalbetyget.

Concord Transformer T monterad med Isofix, 75 (7)
    Maxi Cosi Rodi Airprotect, 72 (7)
    Concord Transformer T, 60 (6)
    Britax Römer Adventure, 43 (4)
    Recaro Monza Seatfix monterad med Isofix, 43 (4)
    Recaro Monza Seatfix, 41 (4)
    Recaro Start 2.0. 41 (4)

Vi har en Britax Kid eller något, möjligen Kid plus till Maja och den gillar vi jättemycket för den känns så gedigen och skyddad på något sätt. Vet att Lindadjo har samma och hon precis samma känsla som jag.

• Fröken Småland

Nif: Har ni Skopunkten hos er? Förr om åren har de haft Kavat-kopior som de kallar Taggy och dem har jag gillat jättemycket. Precis lika bra och lättknäppta och bredlästade som Kavat, i äkta skinn fast för en bråkdel av priset.

• Fröken Småland

Jaha, nu har jag också börjat porrsurfa på bilstolar *suck* Jag minns att Zasata länkade till en Britax Multi-Tech för ett bra tag sedan och den har jag haft ett väldigt gott öga till efter det. Nu är det ju inte en stol jag behöver och dessutom har den inte fått så bra betyg men grann är den

Vi köpte två Acta Duoflex när Maja skulle ha riktig stol efter babyskyddet; en i varje bil och de har lillebror nu. När han kom var Maja fyra och fick en bältesstol Britax Kid någonting som vi gillar jättemycket. Så bilstolar har jag liksom bockat av på listan; det har vi ju. Men tänk att det alltså finns de som tycker att jag är lika knäpp som jag tycker om min gamla jobbarkompis som skulle använda sin tio år gamla vagn och var jätteglad för det

Men nu ser jag faktiskt lite grann fram emot att få köpa en ny fin bältesstol till lillebror kanske någon gång nästa år

• Fröken Småland
    Nifelheim skrev 2010-06-03 08:47:43 följande:
    Jag har haft Multi-tech... i TVÅ veckor. Sämre stol fick man leta efter. Tyvärr, för den var klart snyggast av de vi haft.

Negativt med Multi-tech:
    Tar MASSOR plats i vår bil (opel vectra kombi)
    Såg jätterymlig ut, men axlarna tar i nackstödet LÅNGT innan den skulle vara urvuxen annars (i bakåtvänt läge)
    Framåtvänd är den alldeles för tung för att vara bra. Den väger BLY och all den tyngden får det framåtvända barnet i ryggen vid en krock.
    Den tar STOR plats även framåtvänt.

Vänta ett par år till med framåtvänt! Det är MYCKET säkrare bakåtvänt.
    OK, då skall jag sluta sukta efter den Ja, jag tänkte nog vänta ett bra tag till med att vända på stolen, jag tror jag läste någonstans att det är fem gånger säkrare med bakåtvänt än framåtvänt och att barn helst skall åka bakåtvänt tills de är minst sex år. Men jag måste erkänna att det skall bli skönt den dagen man har två framåtvända istället eftersom allt blir så meckigt så snart man skall ha passagerare med sig.
  • Fröken Småland

Nif: Jag är inte helt nöjd med monteringen av min Akta Duoflex i lilla bilen. När den satt där bak så var det inga problem men nu när jag använder lilla bilen mycket mer så vill jag ha honom fram hos mig och där finns inga öglor att fästa banden i så jag har provat att använda rälsarna till vanliga stolen och snott dem runt dem. Så har jag alltid gjort när den varit bak men då hamnar ju selbanden en bit ifrån bilstolen så att det sträcker från två håll eller vad man skall säga. Om jag har den fram och sätter banden i rälsarna så hamnar ju fästpunkten ungefär mitt under stolen, vad tror du om säkerheten på det? Om man drar åt dem som en tok så går det ändå att tippa stolen några cm (om man tvingar den) och jag är lite skeptisk till om det är så himla bra.

Har du annars något bra tips på bra bakåtvänd stol med stödben så att möjligen kan slippa banden?

Svar på tråden K*B*N, pratar del 11