Inlägg från: Asereht |Visa alla inlägg
  • Asereht

K*B*N, pratar del 11

Kavat skrev 2010-07-14 20:39:27 följande:
    Liggdel som ska kläs om invändigt men jag har inget passande tyg. Det rutiga är inte orginal. Förslag? Den ser lite dassig ut i solljuset men är rätt mörk blå typ sammet och chassit ser ut så här:
    Det skulle ju vara snyggast med nått grått i grunden. Axens moln, finns inte det i grått?
    ♥ Grabbarna Bus, Syrrans & Liten Nöffes Mamma ♥   Blogg: stickig.blogspot.com
  • Asereht
    Kavat skrev 2010-07-16 11:38:08 följande:
    F-N! Tvättade ALLA kläder i 50-62, några nyinköpta till bebisen och båda barnens gamla, som de hade på bb osv. Alla är rosa!!!!!!!!! Demon

Hade sådana där tvättlappar i och kläderna som var nya, 3 st var från polarn och de fäller ju aldrig annars... Hittade sen en Ullaredsmössa som inte borde fällt, också gammal, men lär ju varit den.. F-n jävla skit.
    Vi skulle bara hänga tvätten och åka, men nu blev det till att tvätta om och så får vi se hur det ser ut sen..........
    Remol ska vara väldigt bra, jag skrev tom rätt på fb.

herdins.webdoc.nu/herdins_asp/pdf/tv112_sv.pdf
  • Asereht

Jag är solo med mellan, mini och nöffe. Maken coh storbus kör dottra till Arvika för festivalande och sen kör de vidare till farmor och sen på söndag hämtar de upp dottra och hennes vänner igen. En win win situation då dottra får skjuts, vi har lite koll på det där med skjutsen och maken kan ta en svängom sin mor som ju inte mår toppen.

Så här hemma försöker vi bara sysselsätta oss. Efter att barnen formligen låg i gummibåten som vi fyllt med vatten och den lilla plaskpoolen vi har hela dagen igår så är de lite sega idag och inte så pigga på att vara ute några långa stunder i taget. Vi är alla lite off. Liten hade en riktigt dålig dag igår. han var mycket ledsen, svettades och hade det synligt obehagligt på alla sätt och vis. Sen sov han nästan ingenting på hela dagen vilket resulterade i att han bröt ihop totalt på kvällen. När han väl kom till ro så slocknade jag med. Idag är han på bättre humör som tur är. Men jag är helt färdig.

Jag har mensen från hell också. Jag blöder mycket  och har alltid gjort men det här är värre än någonsin. Jag har aldrig varit med om något liknande. När mensen kom förra gången så var den inte alls lika illa utan mer normal. Nu blöder jag så kopiöst att jag känner hur det sipprar hela tiden, ungefär som första dagarna med avslaget. Jag ahr gjort av med alla tygbindor jag äger på en dag (6 natt och 8 normal). En Always nattbinda blöder jag igenom totalt på mindre än 15 minuter. Inatt var jag uppe tre ggr och bytte både binda och underkläder trots menskoppen! Idag kör jag "nöden har ingen lag" och använder rutvävda tygblöjor vikta som limpor. Det är inte bekvämt men då klarar jag iaf en timme i taget.

På tal om mens har jag hittat en rolig app, en menskalender som jag älskar. Jag glömmer så lätt att anteckna så det här var defenitivt min grej. Med en kalenderapp i fånen så blir det ju genast lite kul. Plus att man får en massa statistik. Inte livsnödvändigt men kul och den finns som gratisapp.

Nä nu ska jag ladda upp bilderna och fixa en bankgrej, Det var ju därför jag öht slog på datorn.

• Asereht
    Kavat skrev 2010-07-16 20:31:51 följande:
    Fast det går väl bara på helt vit tvätt? Stor del är randig eller annat mönster på. Min extra tvätt hjälpte inte.
    Alla tips jag har hittat handlar om blekmedel på ett eller annat sätt.

Jag hittade ett tips men jag vet inte hur bra det är, det gick ut på att lägga tvätten i blöt med ett par tre diskmedelstabletter (viktigt att det är vita tabletter) låt ligga en dag eller två och tvätta sen. Skulle tydligen vara toppen mot fläckar av olika form. Har aldrig testat själv dock.
  • Asereht

Tiden går fort när man har "kul"! Semester var ordet.

Vi har haft och har motortrubbel, både båt och bil. Stora bilen förstås, den enda vi får plats i allihop. Förhoppningsvis är det fixat idag/imorgon så att vi kan åka på vår planerades semestertripp.

Vi har haft de stora grabbarna på grönvete i två dygn. Maken och jag lallade på stan, jag klippte mig och så hade vi grillkväll hemma. Det var najs.

I torsdags fick A sin andra vaccination och blev skitdålig. Han var febrig och hade det väldigt jobbigt i över två dygn. Som om det inte var nog så verkar han ha det allmänt jobbigt på grund av någonting som inte vill ge med sig. Tänder på g, grötsmakis, något jag ätit, vem vet? Vi försöker komma underfund med det. Vi har valt att avbryta smakisbiten tillsvidare för att se om det gör skillnad.

• Asereht
    Kavat skrev 2010-07-26 13:35:37 följande:
    Trist med bil och motorproblem. Men klippning Solig, har du klippt dig kort?!?

Uh, och jobbigt med A att han blev så dålig. Hum, vad fick han för gröt då? Det lättaste är väl precis som du skriver avvakta med smakis ett tag. Finns väl störst risk att det är det kanske?
    Det är ju ofta så att det är först när de äter själv som man märker om de reagerar på saker, oavsett allergi eller bara lite känslighet. Ägg märkte jag ju tydligt när jag ammade, men inte resten. Det var ju först när sonen fick vete/havre själv som jag upptäckte hur dålig han blev av det.
    Jag körde en fegklippning eftersom jag inte kan bestämma mig så det blev bara lugg, toppar och uppklippt. Det enda som syns skillnad på är att luggen är kort igen, iaf enligt maken. Resten av familjen har inte märkt något alls! Ändå såg det ut som om hon hade klippt mig kort av allt hår på golvet att döma. Men så fick hon klippa upp och tunna ur en hel del också. *s*

Vi testade med mild havregröt som ju är från 4-5 månader. På bvc tyckte de att vi kunde gå direkt på 6 månaders gröt men jag är lite försiktig av mig och tar hellre i mildaste laget än tvärt om. De ska vänjas sakta ju. Det var lite klumpigt av oss att börja i samma veva som vaccinationen iom att han reagerade illa på den med hög feber och ont (?). Det jag däremot reagerade på var att han blev röd om munnen av gröten, alltså på huden runt munnen. Minns inte att någon av de andra reagerat så. Visserligen behöver kontaktkänslighet på huden inte betyda att man är allergisk, känslig hud går ju i familjen + att en av brorsorna än idag blir lätt prickig om han blir kladdig i ansiktet går bort snabbt efter tvätt, men ändå. Det innebär att vi ska vara lite mer försiktiga och uppmärksamma så nu väntar vi någon vecka och för ordentlig bok över hur kroppen reagerar nästa gång då vi inte har någon vaccination inblandad.

Misstänker också att det är tänder på gång. Om det är så kan det vara förklaring på en del av missnöjet. Vi får vänta och se helt enkelt. Hittills har han inte visat några tecken eller reaktion på sånt jag äter eller dricker iaf.
  • Asereht
    Fröken Småland skrev 2010-07-26 14:19:10 följande:
    Long time no see Asereht. Du är ju gammal UJ-räv; vet du vilka årsmodeller det är på följande klädslar?

Matrouschka
    Fifties
    Baroque
    Shirts
    Coco
    College
    Tartan

Och vet du möjligen vad den orange/rödrandiga heter?
    Nu ska vi se.....

Baroque 07
    College 07
    Coco 07
    Shirts 07
    Fifties (limited) och Matroushka (limited) 06/07 (står så på annonsen som jag har kvar )
    Tartan (limited) 05

Orange/rödrandig? Menar du Stripe som jag har postat bild på tidigare? Den är orange/rosa/beige/brun. Den är från 05 och var limited tillsammans med Flower Power och Ping and Soda (rosa/orange).

06 var det Beach lime (också en av mina favvosar) och Blue Cabana (marin med randiga sitsar som beach lime), men den har jag inte sett i sverige öht.  Där kom väl också Fashion Victim och den svartvita med hundtandsmönster vars namn jag inte minns. Minns dock att den hade vitt chassi och att klädseln var snygg.

Jag kan ha fel om någon men så har jag iaf sparat bilderna i mina mappar och en del färgkartor finns det ju årtal på.

Efter 07 har jag noll koll.
  • Asereht
    Kavat skrev 2010-07-26 14:11:06 följande:
    Har han ätit/druckit annat med mjök i? Annars så är det väl det vanligaste som ställer till det. Men med tanke på brorsan (fibrer) så kan det ju vara havren också, eller bara för svårsmält helt enkelt. Och som sagt behöver ju inte vara allergi men så här gör man när man brukar ta reda på vad reaktionerna kommer från:

Testa att bara ge lite lite (kryddmått) kokt  ren mjölk och se om du märker något (gärna morgon och när det inte är sovdags) alternativt, några havregryn micrade i vatten i micron.

Alltså ge en sak i taget och bara den nya saken. Ser/märker du inget ökar du lite nästa dag, kanske en halv tsk och nästa dag en tsk osv.
    Men det viktiga är då att det "rena" saker så man vet vad reaktionen blir av. Havregröten innehåller ju en del saker, var det nestles så finns det ju lite att välja på förutom mjölk och havre som är största ingredienserna. (majs, ris brukar vara ok, men vetemjöl och malt/korn tål ju inte min lille.)
    Så efter du testat mjölk och havre så kan du ju testa vetemjöl på samma sätt (även det uppkokt i vatten i micron)

Ingredienser:
    Skummjölkspulver, mältat havremjöl (26%), majsstärkelse, vegetabilisk olja, rismjöl, vetemjöl, maltextrakt av korn, mineralämnen (kalcium, järn, zink, jod) och vitaminer (A, D, E, C, tiamin, niacin, B6, folacin, B12, biotin, pantotensyra).
    Han har öht inte testat annat än de där två tsk med mild havregröt (semper). Mjölk och mjölkprodukter har jag annars ätit precis som vanligt hela tiden utan att han haft problem. Men han har inte serverats något sådant. Svårt det räd. Får ta och testa försiktigt sen.
Svar på tråden K*B*N, pratar del 11