• LinUlla

Lestadianer, se hit!

Hej!
    Är själv kristen och har bott i ett område med mycket lestadianer. Jag har förstått att vi har ganska samma syn på livet och tron. Skulle bara vara intressant att höra ngn lestadian berätta lite om sin tro, kände inte att jag fick nära "trosvänner" där jag bodde och undrade en del över det.
    Hur tänker en vanlig mamma om sin tro och vilka konsekvenser blir det i vardagen?

• Svar på tråden Lestadianer, se hit!
  • Konvaljen

tror du får svårt att hitta laestadianer här. De "får inte" använda datorer, TV, etc. och därför är sannolikheten liten att de finns på familjeliv.
    Varför inte fråga dem om du är nyfiken eller låna en bok på biblioteket?

• Trollens mamma

Hej LinUlla!
    Jag tillhör leastadianerna,fast jag brukar inte vilja kalla mej det, utan jag är kristen!
    Tror ju på samma Gud som den lutherska kyrkan har!
    Har fått kristendomen med mej från barnsben,och känner mej trygg i min tro.
    Vill lära mina barn om barnavännen Jesus,vad som är rätt och fel,respekt för sina föräldrar.Men att de själva ska kunna känna efter vad som känns rätt.Alla har vi ju fått samveten att gå efter.Blev lite råddigt det här nu...har lite bråttom.
    Tror inte vi skiljer ut spec.mycket som familj.Är inte så där jättekonservativa.
    Fråga gärna om det är nåt du funderar över!

Xyra:Det finns massa leastadianer här
    En typisk fördom du kom med...

• LinUlla

XYRA: Visst tror jag det finns leastadiener här, och visst, vi kan ju lika gärna kalla dem kristna. Jag har pratat och frågat rakt ut en hel del och har även läst en rätt bra bok. Så egentligen har jag väl en helt bra bild. Tycker bara att det skulle vara intressant att diskutera mera eftersom jag själv är uppväxt inom en väckleserörelse inom kyrkan, och dit räknas ju också leastadianismen.

Trollens mamma: Jo vi har nog en rätt likadan tro, eftersom vi båda hör till kyrkan. Och egentligen som jag skrev här ovan har jag ju diskuterat en del men är nyfiken på lite mer. Det mesta känns lika men ändå är det ngt som jag inte direkt kan sätta fingret på vad det är... Tror nog man reagerar och funderar mer när man själv har en kristen bakgrund, många som inte är intresserade av tro bryr sig kanske inte överhuvudtaget och tycker bara man är hjärntvättade sorter eller så...Kanske jag på något vis söker den "perfekta" församlingen och inte tycker mig hitta den (inte tror jag heller man hittar någon ultraperfekt). Intresserar mig på likadantvis att diskutera med de som deltar i mer karismatiska församlingar. Allt borde ju ändå handla om samma Jesus.

Leastadianer uppfattar jag som en grupp med en väldigt stor sammhörighet, familjen och släkten är viktig. Det är fint. Det känns också som om man borde vara ingift adopterad eller infödd i en sån släkt för att liksom riktigt kunna känna sig delaktig. Jag undrar om du tänker likadant om andra kristna väckelserörelser och frikyrkor, att du skulle känna dig utanför?

Försår inte själv riktigt det där varför man skall hålla sig så strikt till sin "egen grupp". Som tonåring hade jag helt andra åsikter men... samtidigt förstår jag ju vitsen med att människor är olika och olika saker är olika viktiga att betona för oss och har vi då vår grupp kan vi utöva den form av tro som känns oss närmast samtidigt som vi kan arbeta för gruppen. Så hur tänker du om mission, samarbete med andra kyrkor, vikten av att nå ut till folk med budskapet helt enkelt?

Nej men hjälp, nu blir det här så långt så jag får nog lägga band på mig och mitt svamlande ett tag!
    Hejhej, ha det gott!

• Hallonröd

Det är nog detta som Xyra tänker på eftersom laestadianerna är splittrade i två grupper:

Idag är laestadianismen splittrad i en östlig och en västlig riktning. Den östliga har till viss del reformerats medan den västliga är mer radikalt laestadianistisk. Västlaestadianerna talar emot de skadliga effekterna av oanständig musik, film (inklusive TV-tittande), preventivmedel etc. Radikala laestadianer menar även att kvinnor, enligt Bibelns ord, skall dölja håret under gudstjänst (vilket laestadianer gör med huckle).

• snacket82

jag själv hör till Lestadianer. Jag har läst alla inlägg med stor iver. För jag vet att det finns så många förutfattade meningar om Lestadianer om deras liv o leverne. Jag läste att Lestadianer inte får ha dator inte titta på Tv o.s.v. Redan här så kommer första fördomen fram kan nästan säga att det till 90 % finns datorer i dagens Lestadíanfamiljer
    jag vet åxå att det finns Lestadianfamiljer som har TV i sina hem.
    Men jag anser nog att inte är datorn och TV något som är mer synd än alla de tidningar som finns där fotomodeller viker ut sig.
    Så jag tror att vissa Lestadianer tänker lite kortfattat i den här saken. Att till oss kommer ingen dator ej heller någon TV MEN å andra sidan så kan där i hemmet finnas många många andra små saker som kan inleda en kristen mer i synd än vad datorn o TV kan göra. Jag har själv via datorn sett flera nyhetssammandrag och olika program som mer eller mindre har gjort att man sett hur olika folk lider i världen man har sett vilken ondska som finns i olika länder hur grym en människa faktriskt kan vara. Och genom det så har man rörts till tårar över hur tacksamma man egentligen borde vara för hur Gud håller sin skyddande hand över våra nordiska länder o att han bevarar oss från allt detta. så det vet jag från TV kommer det mycket som kan vara till en kristens uppmuntran. Så tro inte alla ni som inte vet så mycket om Lestadianer att de är så prinscipfasta de har så stränga liv o.s.v Fullt så är det väl ändå inte men Vi får alla dagar be att Gud styrker oss i vår tro och ger oss krafter att vi orkar vandra på den smala vägen som leder upp till hans Himmel där inga synder mer kan tränga sig in . Må Gud skänka oss alla en Välsignande Julfrid i allas våra hjärtan.

• LinUlla

Förutfattade meningar finns väl om de flesta sorters människor. Jo tv och dator, särskilt datorer verkar ju vara hur populära som helst bland leastadianer, inget som skiljer sig ur mängden alltså.

Är det ingen som är intresserad av att diskutera trosfrågor och sånt då?

• virvelvind

Oj,det blev visst fel här först... uräkta mej...

Hoppas här kunna ge dej något svar på det du funderar över... Är själv uppvuxen inom leastadianismen, och tillhör fortfarande den församlingen. Men tycker igentligen namnet har liten betydelse, jag vill kalla mej kristen! Sen är det förståss viktigt att ha en församling, en "familj", att få höra till. Jag är gift och har fem barn! Varför många av oss har stora familjer beror nog på att vi ser barnen som en välsignelse från Gud, och det är dom ju verkligen. Och får vi bara vara friska så vill vi gärna ta emot fler barn! Men att ha en stor familj i dagens samhälle är inte alltid så lätt! Nu ska man ju helst göra en bra karriär, hinna med så mycket... Och till allt behövs det pengar, man sliter i bland för att få det att gå runt, och i bland är det ju nödtvunget! Men jag känner många gånger att jag som kristen skulle jag vilja lägga mer tid på att ta hand om min familj, inte sätta så mycket tid o energi på allt detta "värdsliga"... Många gånger rullar livet bara på och man glömmer det viktigaste! Jag vill få mina barn att lära sig att kunna vara kärleksfulla mot varandra och mot alla medmänniskor. Puh, icke så lätt, brister ju dagligen i detta själv... klarar inte utan Guds kraft! Jag vill också att mina barn ska lära sig att alla människor är lika mycket värda, oavsett tro osv. Vi har ingen rätt att på något sätt se ner på andra eller dömma någon annan, det får vi tack och lov lämna över åt Gud! För,jag tror när han ser på oss männisor så ser han oss på samma vågläng, ingen är mer värd än någon annan! Jag önskar ockå att jag som kristen kunde vara mer tacksam över allt gott jag blivit/blir välsignad med. När man ser allt som händer runt omkring i världen så borde man inte kunna vara mer än tacksam, eller hur? Men hela samhället liksom bara spyr ut; mera mera bättre bättre! Att vara nöjd i det lilla är nog den största lyckan tror jag! Nu låter jag kanske som världens tråkmåns, men det vill jag inte påstå att jag är! Jag är lycklig över den tro jag fått från barnsben, och den vill jag i bästa mån kunna ge mina barn! Livet är gott at leva då! Gäääsp, nu är jag trött! Hoppas detta gav dej något! Skriver kanske mer en annan gång, men är väldigt sällan "inne här"... Go natt

Ps fråga gärna mer exakt om det är något du undrar över, hur jag tror när det gäller olika fågor i livet osv Kan jag så svarar jag på bästa sätt Ds

• dajmkakan

Jodå..det finns måånga laestadianer här på fl! Är själv en av dem.
    Vet inte om jag skulle kalla min tro som typisk laestadiansk..utan var o en har ju sin personliga tro. Själv är jag inte speciellt konservativ, har inget emot tv (har själv), dator, tidningar etc. Utan jag litar på mitt eget samvete. Innerst inne vet jag ju vad som är rätt o fel! Sen barnsben så har jag ju fått lära mej hur man ska vara som kristen, vad som "passar sej o vad som inte passar sej". Människor är ju människor o alla GÖR misstag (syndar) men vet man att man gjort fel så får man ju förlåtelse.
    Är dålig på att förklara, men ..
    En sak som jag tycker med vissa laestadianer(gäller säkert andra frikyrkor o dylikt också) är att folk tror att de är FÖRMER än andra, att de är mer värda än "världens barn"(förklaring: vi är Guds barn o de okristna är världens barn) att laestadianerna är BÄTTRE. Så är det ju inte. Inför Gud är vi alla lika värdefulla!

I dagliga livet så lär jag barnen att de ska säga förlåt, be aftonbön, lära dem vad som är rätt o fel osv..
    Då de blir vuxna vill jag att de ska få en nära relation till Gud, att de ska lära sej att man kan be till Gud när man vill, att de ska tacka Gud för allt de fått, o lära sej respektera livet o tro på ett liv efter döden, dvs ett evigt liv i himmelen

En sak jag sa till min man en dag - att om jag inte var född o uppvuxen i kristendomen så skulle jag ha väldigt svårt att tro på bibeln! (Dock är jag övertygad om att Gud finns!) Kan ju låta konstigt då jag säger det, men jag tycker att vissa berättelser i bibeln är SÅ råa! Har lite svårt att veta hur jag ska förbehålla mej till att Gud "låter" så mycket onska o hemskheter förekomma i vår tid också- fastän jag VET att det är vi människor som gör världen så ond! Har ju läst att för Gud är ingenting omöjligt, så då tycker man ju att varför "låter" han vissa saker ske.
    ..men som människa behöver man väl inte förstå allting .

...blev kanske lite obegripligt men nåja..

Svar på tråden Lestadianer, se hit!