• LinUlla

Lestadianer, se hit!

Hej!
    Är själv kristen och har bott i ett område med mycket lestadianer. Jag har förstått att vi har ganska samma syn på livet och tron. Skulle bara vara intressant att höra ngn lestadian berätta lite om sin tro, kände inte att jag fick nära "trosvänner" där jag bodde och undrade en del över det.
    Hur tänker en vanlig mamma om sin tro och vilka konsekvenser blir det i vardagen?

• Svar på tråden Lestadianer, se hit!
  • carmela

Lin-ulla
    här är ännu en ung leastadian kvinna!! Jag är uppvuxen i en leastadianfamilj och har valt att fortsättningsvis vara det Jag tycker att det är en stor trygghet att vara troende.

Typiskt för oss är att vi vanligtvis är stora familjer, jag har själv 11 syskon! Själv har jag ett barn, men hoppas att få flera. Vi håller äktenskapet viktigt o heligt, men visst finns det oxå skillsmässor inom våra familjer,-tyvärr..

Vi kallas ofta "förlåtare", vi ber varandra om förlåtelse, då vi sårat o stött varandra eller på något annat sätt "syndat". Så gör säkert andra kristna oxå.

Jag har inget emot att kalla mig leastadian, jag har min enkla tro, och mitt samvete "säger till" om jag syndat o gjort orätt.

Vet int om du fått svar på dina funderingar men fråga gjärna så försöker vi svara, allt gott till dig

• dajmkakan

Carmela o ammeli: håller med om vad ni skriver!
    Och för övrigt så har jag inget emot att kalla mej laestadian heller , ifall nån mot förmodan undrade...

• Sallisen

Min bästa vän från klass 1-4 var en flicka som tillhörde en laestidianfamilj.

Jag flyttade sen och undrar än idag vad som hänt i hennes liv? Gifte hon sig, fick hon barn? Är hon lycklig?

Min pappa är uppvuxen i en laestidianfamilj också, de kommer från norra Finland.

• dajmkakan

Lilla my78: Det är ju sant det du säger att datorn(internet) innehåller mer världsligt än tv.
    Åsikterna inom laestadianerna är många o olika vad det gäller vad man betraktar som fel.
    När vi skaffade tv var det många som rynkade på näsan o tyckte att det var onödigt o synd. Nu nåt år senare sitter samma människor o ser på tv- program via datorn o då e det plötsligt okej. Fast vi syndar då vi har tv..? Liite konstigt måste jag säga..

Dock vill jag inte påstå att tv o internet INTE skulle vara dåligt! För det finns mycket som man ska undvika! När du ser på tv så får man ju se det utbud som råkar finnas för tillfället, men med internet får du se/läsa vad du vill när du vill. Det gäller att vara sträng med dej själv o lyssna på ditt samvete.
    Sen tycker jag att tv o datorn inte ska stjäla så mycket tid. Tid då man istället kunde t,ex leka med barnen, träffa vänner släktingar eller läsa bibeln( som jag själv allför oflitig att göra)Jag tycker att det är fel då vuxna människor kan sitta i timmar framför datorn/tv:n då man kan göra så mycket annat nyttigt istället.

Kan nog erkänna att jag bävar lite inför den dagen då mina barn blir tonåringar/vuxna..
    hur mycket ska inte världen förändras innan dess! Redan nu är all mediainformation inriktat på sex, utseende, att vi ska vara självupphöjande, ha karriär,mycket pengar.mm

man glömmer ju så lätt bort vad som verkligen är viktigt i livet..
    Allt gott till alla!

• ammeli

Håller med dig dajmkakan om att på internet kan du se/läsa vad du vill när du vill, däremot tvivlar jag på att folk som sitter och ser tv-program via nätet tycker det är helt ok att göra det, fastän de gör det..... märkligt men så fungerar vi ju.

Det vi vill göra det gör vi inte men det vi inte vill göra det gör vi....

• dajmkakan

ammeli: det märkliga är att folk tycker att det är ok, men inte att se på tv..fastän det är exatk samma program.. lite OT men nåja

• carmela

Var o en måst vi ju dra våra "gränser" på vad som e rätt o fel.. Det beror ju oxå hur man e som personer, -allt kan missbrukas...

Linulla, du fundera på vår tro.. ja, min barnatro är på nå sätt så självklar för mig, då jag växt upp med den...men ja ska försöka berätta lite om min tro..

-jag tror att jesus har dött för våra synders skull på korset.. det finns en himmel, dit vi strävar till att komma, vi får förlåta varandra med Jesu namn och blod om vi får ånger över nån synd och bekänner den för någon vi kan anförtro oss till, då får vi lägga det som blivit förlåtit bakom oss, och glömma det. Min tro är en stor trygghet för mig, på nåt sätt.. man vet ochså till vem man skall vända sig om man funderar på något eller har nåt problem, då får jag be till gud att han hjälper mig.. o att ochså förlita mig om att han vet hur jag känner mig, och hjälper mig att ta rätta beslut.. även förbönen tycker jag är viktig, att be för varandra..

Jag tror nog att vi lever ett rätt så "normalt" liv, med arbeten och skolor, barnuppfostran, läxläsning o dyl.

Var har du bott, där du träffade dessa leastadianer..?

Detta blev kanske lite flummigt.. men..

• LinUlla

Helt klart förstår jag att leastadianer är helt vanliga människor som lever ett normalt liv. Det kan man ju konstatera om alla människor i världen. Alla äter och sover och de flesta går i skolan, får barn, arbetar, älskar, skrattar, gråter osv.
    Sen på olika punkter och livsåskådning skiljer vi människor oss åt och bildar våra olika grupperingar och tillhörigheter...det är ju det som är så intressant!
    Leastadianer verkar ha en star samhörighet till varandra. Man kunde kanske säga att omgivningen kunde säga "se hur de kristna älskar varandra" som det står nånstans i bibeln. Sen är det ju en utmaning, att få de som kunde tänkas göra det uttalandet delaktiga av den älskande gemenskapen.

• carmela

Möjligen kan det kännas så.. vi har ju så stora familjer o släkt, så det blir ju mest att man umgås med varandra..

• alexix

måste fråga, vad för leastadianer är ni?
    för min mamma e de ...

Svar på tråden Lestadianer, se hit!