• LinUlla

Lestadianer, se hit!

Hej!
    Är själv kristen och har bott i ett område med mycket lestadianer. Jag har förstått att vi har ganska samma syn på livet och tron. Skulle bara vara intressant att höra ngn lestadian berätta lite om sin tro, kände inte att jag fick nära "trosvänner" där jag bodde och undrade en del över det.
    Hur tänker en vanlig mamma om sin tro och vilka konsekvenser blir det i vardagen?

• Svar på tråden Lestadianer, se hit!
  • LinUlla

Virvelvind o. Dajmkakan, jag håller med era inlägg och jag tänker nog rätt likadant. Det är fint det sätt som leastadianer prioriterar familjen (det gäller ju inte alla och det finns ju icke kristna som också prioriterar sin familj såklart).
    Tror det är en stor styrka i att satsa på familjen idag. Karriär- och själviska tankar, otrohet, stress, pengar och arbete är ju vanliga ingredienser idag. Att satsa på familjen som en trygg bas för barnen att växa upp i är minsann en bra sak.
    Verkligen är det ju så att inga människor är bättre eller sämre. Det intrycket kan man kanske lätt få som icke-kristen av kristna människor. Bjuder ni in människor till era möten eller resonerar ni så att det "räcker" med er familj. Finns det missionärer inom leastadianismen?

• virvelvind

Vi har missionärer bla i Ryssland, närmare bestämt Murmansk, dit gör man några resor varje år för att sprida ut budskapet om Jesus! Vi missionerar kanske inte "i stort", lika mycket jämfört med andra församlingar, men många av oss anser att missionen i "det lilla", dvs bla ex vänner, arbetskamrater osv är minst lika viktig, där är åtminstone jag alltför dålig. Att föra ut detta budskap kan man väl aldrig göra för mycket??

Vi bjuder alla att komma på våra möten, bla genom media. Men jag tror ju att en personlig inbjudan alltid är mer välkommnande, och där är jag personligen inte flitigast, jag borde lärt mig av min kära pappa som alltid varit mån om att be "andra" komma!
    ´Men alla är välkommna!

• LillaMy78

Förstår inte varför de inte får ha tv men data är ok. Internet innehåller mycket mer världsliga grejer än tv.

• ammeli

Jag är oxå uppvuxen och tillhör laestadianerna!
    Jag vill inte vara någon expert, men funderar över några inlägg här som börjat försvara tv och internet. Och visst hur kan man säga att dom sakerna i sig är fel men det är ju vi människor som felar, och är det inte sant att vi inte kan i många frestelser som därigenom kommer låta avstyra dem, som den helige anden för oss uppenbarar vara fel. Och då tycker många laestadianer att det blir ett hinder för dem till att tro, och därför avstår att skaffa internet och tv.
    Tron är en stor Guds gåva som vi fått, och i vår tro finns det inte något "får inte" utan man får en vilja att leva till Guds ära...men vi stapplar och faller varje dag. Vi är bara vanliga människor som alla andra.

• ammeli

fyrabarn, hur kan du skriva att du VET att det finns dom som dömer?? har du inte själv redan då dömt att det finns dom som dömer???

......det var bara en tanke som slog mig, och varför förargas du??

• ReRant

Jag har två frågor som jag hoppas någon laestadian kan svara på.

Jag är ateist, spelar poker om pengar och super mig full emellanåt.
    Kan en laestadian ändå vara polare med mig, eller umgås laestadianer *enbart* med andra laestadian som har samma värderingar?

Hur ser ni på homosexualitet?

• solrosen83

jag är också laestadian, men egentligen vill jag nog kallas kristen... Och ja det finns mååånga laestadianer här på fl, och det dyker upp nya nästan varje dag... De flesta av oss är väl från österbotten i Finland skulle jag gissa.

men jag vill inte ens kommentera xyras inlägg.. kanke läs på lite och ta reda på fakta nästa gång innan du kommenterar...

rerant: det är inte jag som skall döma dig.. alltså kan jag vara vän med dig... Jag har många vänner utanför väckelsen, de vet vad jag har för inställning och det går bra att umgås med dem.

Det där med homosexualitet. Enligt bibeln är det synd. Alltså ser jag det som en synd...

missionärer finns i åtminstone ryssland som jag vet..

• LinUlla

ammeli- inlägg av fyrabarn, fattar inte, ser inte ngt sånt inlägg på min dator, har det trillat bort?

• fyrabarn

hej anneli..tog bort mina inlägg...
    sättet jag skrev det på var inte det bästa!

Jag vill lära mina barn att bli ärliga...och jag önskar att de ska hela livet känna trygghet med den tro de har på Gud och Jesus...och att de aldrig slutar tro!

• ammeli

fyrabarn- jag försökte svara på ditt meddelande men det gick inte?? vad hände??

Svar på tråden Lestadianer, se hit!