• LinUlla

Lestadianer, se hit!

Hej!
    Är själv kristen och har bott i ett område med mycket lestadianer. Jag har förstått att vi har ganska samma syn på livet och tron. Skulle bara vara intressant att höra ngn lestadian berätta lite om sin tro, kände inte att jag fick nära "trosvänner" där jag bodde och undrade en del över det.
    Hur tänker en vanlig mamma om sin tro och vilka konsekvenser blir det i vardagen?

• Svar på tråden Lestadianer, se hit!
  • Herbina

det är allt konstit egentligen hur vi mänskor är funtade...

har ni aldrig tänkt på hur konstiga vi är som hör till olika församlingar fast vi tror på samma Gud...när egentligen alla borde vara tillsammans som har samma tro, men det är ju förstås värderingarna som skiljer församlingarna åt...

babtister, pingstvänner, mormoner, laestadianer, jehovare osv osv
    alla tror vi på Gud, men ändå är vi så olika...? eller?

lin-ulla..just detdär att du inte fick några trosvänner fast det var mycket laestadianer där du bodde kunde bero på att de flesta laestadianer hittar kompisar inom samma rörelse...redan från det de är mycket små...vet inte, men kanske det var en orsak...

jag har många gånger undrat tex över bibeln och koranen...vad är det egentligen som skiljer oss åt? har de en helt annat Gud eller är det samma Gud vi tror på?
    nån gång har jag hört nånting ditåt att koranen är en fortsättning på Bibeln, har ju aldrig läst koranen så jag har ingen aning...kommer ifrån tråden lite nu...men en tanke som slog mig bara....

• eia

Vill komma med lite kommentarer... Är själv laestedian, och det jag tror på är att Jesus är min Frälsare och att han dog för att sona mina synder! Det är där mitt fokus är. Dock finns det vissa saker som jag av fri vilja jag avstår från, inte för att jag inte "får" göra det (Paulus skriver själv att allt är tillåtet men allt är inte nyttigt för människan) utan för att det inte skall förstöra mitt förhållande till min Gud. Dessutom angående t.ex. sex för äktenskap så är det fel för det står om det i budorden. Dessa bud har Gud givit oss för vårt eget bästa, inte för att han vill vara elak med oss! Förresten tråkigt att du inte blev närmare vän med någon av laestedianerna där du bodde... Kram! (ge gärna kommentarer o. fråga om du funderar på ngt så kan jag ju svara efter bästa förmåga)

• LillaMy78

Skrev "får göra" i parantes, ska förklara varför.

Jag hade en fest en gång, (det dracks alkohol...) Var laestadian då. Då vände allt, folk började prata om att jag hoppat ur laestadianismen. Själv hade jag varken sagt bu eller bä om vad jag ville/inte ville. Jag "hoppade ur" då. Inte för att jag själv sa att jag ville utan för att det tydligen var så fel att ha fest.

Jag "fick" ha fest, men jag kände mig inte välkommen i församlingen efter festen.

• virvelvind

Fint skrivet eia! Om allt handlade om att inte få eller inte få göra, vad vore det för tro??? Gud handlar ju med oss i kärlek, och det vi gör eller inte gör borde ju komma som en frukt av vår tro? Tack o lov för att Gud gett oss dessa bud, för att bevaras som hans barn!

Tror själv mycket på bönens kraft, har man en hjärtans bön och vilja att inte delta i alla världens nöjen, att inte lägga så mycket tid o energi på allt detta värdsliga, så tror jag att Gud oxå ger kraft till det! Det är inte frågan om att lyckas fullt ut, men Gud ser ju till hjärtat, till vår tro o vilja! "Vad vi av troget hjärta talar, det märker snart vår fader kär..." sjunger vi i en psalm.

Tron är ju personlig, allt handlar ju om förhållandet mellan Gud och mig! Inte så att jag klarar mej själv, Nej, mina vänner är ett stort stöd för mej, vi behöver varandra! Men själva tron är personlig, den står mellan mej o Gud! Tack för denna gång!

• Herbina

läste i senaste kyrkpressen en debatt om homosexualitet...vad anser ni om detta?

själv blir jag så oerhört ledsen av att läsa, att om man är kristen och tycker att homosexualitet är fel, så uppfattas man som dömande...men det är ju inte så att man dömer homosexuella mänskor, utan man ser homosexualieten som synd!

varför ska kristna, vi som vill leva som kristna behöva acceptera allting idag, annars uppfattas man som en ond mänska?

vad tycker ni?

kom bara i mina tankar efter att ha läst kyrkpressen...

• TessaLisa

Hoppar in här utan att ha läst föregående inlägg.

En sak som jag alltid fascinerats av i Laestadianismen är den "allmänna bikten". Vet inte vad det kallas, men i alla fall har jag förstått att man tar väldigt allvarligt på förlåtelsen.

Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att man måste ha gjort upp med all synd och ev. konflikter o.s.v innan man går till nattvarden och att man i vissa församlingar biktar sig inför varandra?

Jag tycker om tanken om att sona sina fel och att gå "ren" till nattvardsbordet.

• virvelvind

Ang förlåtelsen... Visst är det så att vi vill be om förlåtelse innan nattvarden, men inte bara då, vi vill vandra i förlåtelsen varje dag, varje stund! Det finns inget bättre "botemedel" eller "motgift" mot det man fallit för, (det man vill få förlåtet), för att falla i samma synd igen, som att be om förlåtelse för det och att få det förlåtet! Har man en gång fått känna av förlåtelsens kraft och frid så har man nog en hjärtans bön att inte falla igen....Men inget säger ju att nu har jag fått det eller det förlåtet, nu kommer jag aldrig att falla i det igen, vi är bara människor!

Ang homosexualiteten så är det nog sant som du skriver, har vi inte religions frihet i vårt land?? Jag dömer inte persornerna i sig, men kan inte godta deras utövande, eftesom jag anser att det står mot Guds ord!

• Trollens mamma

LillaMy 78:
    Tråkigt att du kände att församlingen dömde ut dej.
    Ingen är ju fullkomlig,alla felar vi varje dag...men det viktigaste är ju att vi har en vilja att bättra oss och bli förlåten för det vi gjort.
    Hur känner du nu mot församligen,har du nån längtan tillbaka?

Tycker främst av allt att tron ger en så stor trygghet.Man behöver inte bekymra sej för framtiden,allt är i Guds händer!Många gånger har jag tänkt,spec. om man fått vara med om nåt jobbigt...vad skulle man göra om man inte tror på en högre makt,som man får be till när allt känns svårt.Tycker bönen är jätteviktigt,är ju "hjärtats samtal med gud".
    Fast visst borde man vara flitigare att be.
    Ber alltid aftonbönen tillsammans med barnen på kvällen,och sen brukar vi också tacka för dagen som varit!Det är jätteviktigt för barnen,jag kan glömma ibland,och då får de påminna mej.

Angående TV,så har vi valt att inte skaffa.Vill skydda barnen från allt ont som sänds ut...sex och våld för att inte tala om alla svordomar.Vet ju att jag inte kan göra det för alltid,de blir ju också stora en dag.
    Sen får de ta det beslutet själv om de vill ha.Men man önskar ju att de skulle ha sett vilken lycka det varit att inte ha.Apparaten i sig själv är ju inte synd,fast man nu skulle ha 5 st. Det är ju det som sänds.Finns ju mycket bra program,som jag själv skulle vilja se.Men jag tycker de dåliga programmen har övertaget.Sen har man ju så mycket mer tid över också,om man inte har TV:

Opps,det blev långt!

• eia

LillaMy78: Tråkigt det du upplevde... Hur har du det numera med din relation till Gud? Hoppas att du inte vänt Honom ryggen för det som du upplevde med din församling... Han är din Skapare och Gud, Han har försonat också dina synder och Han lämnar dig ALDRIG!!! Även om du känt dig "bortskuffad" ur församlingen...

Det har kommit många fina inlägg sen senast som jag håller fullständigt med om... t.ex. homosexualiteten. Inte är det personen i sig man dömer även om man fördömer handlingen och levnadssättet! Han/hon är precis lika älskad av Gud som jag är så vem är jag då att döma... Men i Guds kärleks namn kan man inte godta det som så tydligt i Bibeln talar emot Hans vilja.

Trollens Mamma:... Fint skrivet...håller med i allt!

• LillaMy78

Jag har kvar min tro, kommer aldrig någonsin att vända Gud ryggen.

• lindy00

Hej, Skulle gärna vilja ha svar på en fråga om Dans. Jag jobbar med dans, ibland med barn på skolorna och nyligen kom det upp att Lestadianer inte dansar. Inte får dansa, inte tillåts dansa, väljer att inte dansa, vet inte exakt hur det formulerades, men ändå något vi måste ta hänsyn till. Hur ser man på detta? Skulle gärna vilja få det förklarat för mig var detta kommer ifrån. Är det från Gud, att det inte skulle vara bra för oss, har det med synd att göra? Tack på förhand!

Svar på tråden Lestadianer, se hit!