• LinUlla

Lestadianer, se hit!

Hej!
    Är själv kristen och har bott i ett område med mycket lestadianer. Jag har förstått att vi har ganska samma syn på livet och tron. Skulle bara vara intressant att höra ngn lestadian berätta lite om sin tro, kände inte att jag fick nära "trosvänner" där jag bodde och undrade en del över det.
    Hur tänker en vanlig mamma om sin tro och vilka konsekvenser blir det i vardagen?

• Svar på tråden Lestadianer, se hit!
  • ammeli

Vad tänker du på alexix? Det finns väl inte så många olika sorter...??

• cajjot

Tittadade bara in, när jag såg inlägger, min farmors hela familj är lestadianer...
    -därför blev jag nyfiken och kikade in på denna tråd!
    Då jag inte vet så mycket om denna religion...
    Dock vet jag att min pappa har väldigt många kusiner i Tornedalen och att
    en del utav dom levera ganska strikt!
    Min farmor var yngst utav 24 syskon, men levede inte som lestadian i vuxen ålder!
    Dock tror jag att farmor, änd¨å hade med sej, mycket utav sin religion när hon uppfostrade oss barnbarn och sina barn förstås....
    Endast 150 cm¨lång, men vilken "stor" kvinna!

Eftersom min farmor inte lever längre och jag inte frågat så mycket medans hon levde...
    -så vart jag lite nyfiken! Alltid kul och läsa om sånt som på något vis rör en själv!

• ammeli

Cajjut-Min man är hem från Tornedalen, vet du alls vad "dina" släktingar heter där uppe??

• alexix

ammeli:
    ne i oförsig..
    men hur ska jag förklara...kan du finska?

• hej hopp fallera

Några kommentarer:

* Laestadianismen är en väckelserörelse inom den lutherska kyrkan, skulle därför inte säga att den är en särskild religion. (min egen tolkning)

* Det finns flera olika riktningar inom laestadianismen, sammanlagt 16 i hela världen. Väckelsen delades i väst- och östlaestadianer. Sedan har nya delningar uppkommit. I Finland är Gammallaestadianerna den största gruppen.
    De svenskspråkiga laestadianska församlingarna i Österbotten (inom ev.luth.kyrkan) är sedan en riktning som utgått från gammallaestadianismen.
    De flesta svenskspråkiga församlingarna (skulle jag tro) i Finland hör till LFF (Laestadianernas fridsföreningars förbund) och har samarbete med den finskspråkiga riktningen Lähetysyhdistys Rauhan Sana, men också med församlingar i området kring Torneälvsdalen.

* Ja, så skrivs det alltså med ett a före e (Laestadius hette upphovsmannen)

• cajjot

Ammeli!

Min släkt kommer i största drag från Nikkala, Haparanda. O f.ö så är gården som min farmor kommer ifrån, fortfarande kvar i släktens ägo.

• SNULTRAN

40 år och nyfiken......

Har hört om det förut men inte gett mig in i det....... Vad är skillnaden? Gud eller Gud?

Eller är det Jesus som man tror på fast på olika sätt? tolkning av bibeln....??? Själv är jag agnostiker....

• LillaMy78

Är lite nyfiken...

Hur "lever" ni som är laestadianer...? I och med att det finns så många olika slags laestadianer vart jag nyfiken på vad det finns skillnad på vad ni "får" göra.

Har själv varit laestadian, och så här var det där jag bodde;

Ingen smink, alkohol,dans, "världslig musik", örhängen, sex före äktenskapet, tv, förändring av hårfärg... undrar om jag glömt nåt...?
    En familj hade dock tv, och jag vet att det pratades mycket om den familjen. Och så vet jag att i Ryssland har laestadianer (iaf vissa) örhängen som tecken på att man blitt mogen kvinna.
    I min hemby har folk skaffat tv/video för att barnens skull (barnfilmer) efter att jag hoppade ur 98. Likaså vet jag några som "slingat" håret. Sånt var det inte tal om då jag var en av dem!

Vad jag hört så är det "gammellaestadianer" som lever väldigt stikt. Folk i min närhet undrar om min familj har gardiner, tavlor, julgran, skinka, "tittskydd" för tvättmaskinslucka mm...
    Allvarligt, finns dessa laestadianer kvar...?

• carmela

Får göra..?? Det är väl var o ens övertygelse... kanske man kan säga att vi inte vill göra det vi inte gör... för att vi tror att det skadar oss... men inte finns det ju nå skrivna regler..

Ja, visst finns det leastadianer kvar.!!

• alexix

de som Lillan my beskriver stämmer in på min mamma o hennes släkt..
    har oxå varit när jag var yngre...

Svar på tråden Lestadianer, se hit!