• t0va

Allergitråden

Ännu en orolig natt, men inte panikskrik. Nu bajsade han på morgonen igen. Så skönt att den biten har kommit igång. Imorgon åker vi hem så då kanske sovandet blir bättre också. 

Inatt så har han inte behövt flaskan för att somna men måste sitta i mitt knä och gungas till sömns, nu på morgonen så fick han ligga i min famn för att somna till. Så har han aldrig gjort, han gillar inte att ligga brevid mig i sängen och sova, så vi får se. Det kanske blir bättre hemma i hans egna säng.  

• t0va

Jaha, nu har den tröga magen bytts mot diaree. Blir inte klok på det här, funderar på om hans mage inte är beredd att äta riktig mat än, eller om det kan vara något i gröten. 

Han skriker inte hysteriskt som av smärta i alla fall men nätterna är otroligt oroliga, inatt tog det 4 timmar att natta honom och då vaknade han efter 30min. Kanske är utvecklingssprång i kombination med allergi. På dagarna är han "normal" i alla fall. Tänk om de kunde berätta vad som är fel. ;)

Han får fortfarande bara ersättning, kör på några dagar till så får vi se om vi ska testa med lite potatis eller något sånt igen. För det klarade han förut när vi testade.  

• t0va
    Kavat skrev 2011-01-10 14:21:23 följande:
    Har du gett gröt igen? *glömsk*
    Jag har fortfarande inte börjat med smakisar till min kille och han är nu 5 månader. Ta det lugt!!!! Vid 6 månader rekomenderas der att starta med smakisar - inte tidigare... Hur går det med Profylac, får ni til det?
    nope, inget alls mer än ersättning har han fått nu. 

BVC skulle ringt idag och sagt om de fixar recept men ingen ringde i morses och jag sov över telefontiden. Men jag ska ringa imorgon och se vad de säger. Hittade en burk till hemma så vi har käk till den 20:e ungefär.

Men om de inte kan fixa så står vi ev. utan ersättning om 1 månad och 7dagar ifall dietisten får som hon vill. Visserligen kan vi ju ge nutramigen eller althera som vi har hemma och massa recept på men ja, altheran funkade ju inte alls och på nutran blev han jätteförstoppad. Men om alternativet är förstoppad och inte må bra på gröt och välling som dietisten sa att han skulle äta då är det ju ett "lätt" val.

Fast bvc sa att de skulle hjälpa oss och föräldrastödet är tillbaka nu efter ledigheten och de kan också ta fram stora släggan ;)

Hellst vill vi ju vänta ett tag till eftersom han ändå mått dåligt så vi kan testa smakisar igen när han mår bättre och nätterna har lugnat ner sig.  
  • t0va

Och bara för att jag skrev så då ringde BVC, de hade jobbat stenhårt på att få ordning på vad som gäller, det bvc vi går på nu har precis startat och den sköterskan vi har är helt ny i komunen.  Tydligen är det så att de också ska faxa till sjukhusköket och så får vi åka och hämta där. Men då kan svärmor hämta eftersom hon ändå jobbar på sjukhuset om vi inte har fått lagat bilen. 

Glömde fråga hur mycket de skriver ut blev så paff över att det inte var några problem, så ska vi dit nästa vecka så om det är för lite mat löser vi det på plats. Så skönt att detta verkar vara löst nu för ett tag. Tänk så lätt det kan bli om man hittar rätt personer.  

• t0va
    ViFrånLandet skrev 2011-01-11 11:20:11 följande:
    Mela: Tack för svar =)

Har en till fundering, posten kom precis och fick då en papperslapp med livsmedelsanvisning till lilleman... Vad gör jag med den, går till Apoteket?
    Finns här att skriva ut på länken http://www.apoteketfarmaci.se/BestallOchForskriv/Page.aspx?UniqueId=c2f8eb1f-ad12-48d9-9523-0243afda738f om du vill få det hemskickat. 

Vi måste åka till sjukhuset och hämta all mat i köket, är samma med näringslösningar. Helt sjukt system och så omständigt om man inte har bil.  
  • t0va

Allt sånthär annat som ni får utskrivet är det samma person som skriver ut det som ordnat ersättning? Vårat bvc är ju precis nytt så de har inte koll på vad som gäller, men tar reda på det i alla fall. Tänkte när vi ska börja med mat om det kan vara något som går att få utskrivet. Han ska vara mjölkfri i ca 10-11 månader till enligt allergiläkaren, sen får vi se om det är mer saker än mjölk som är problemet. 

Jag har beställt hem risgröt från apoteket håller på att testa själv vad som finns och hur man gör. Jag är kass på matlagning så bara göra gröt är en konst för mig, behöver få öva lite ;)  

• t0va

Vi tog vägen förbi sjukhuset idag och kollade om de hade någon mat hemma och vi hade tur för en gång skull. Receptet hade kommit idag men det fanns 12 burkar från en annan beställning som vi kunde få. Så nu har vi mat för 1.5månad. Så skönt att slippa fundera på det. 

Sonen sover bättre nu igen, inget panikskrik utan mer att han vaknar och är orolig men det är nog mest utvecklingssprång och inte magen.

Däremot har min mage rasat ihop nu, tror det är potatisgratängen jag åt i torsdags, fick veta efteråt att den var full med ost. Min mage fixar inte en massa ost, lite kan gå bra men den här gratängen var tydligen fullproppad. Fast jag får skylla mig själv som inte frågade. Gratängen vi äter hemma går bra så jag tänkte inte.  

• t0va
    tes 75 skrev 2011-01-13 19:30:34 följande:
    en liten uppmaning till er som köper Carlshamns risdryck! vi öppnade en idag som inte alls var bra; den både luktade och smakade underligt. vi märkte det ikväll när sonen ratade välling gjord på den, och dessvärre gjorde jag välling till honom i morse där 1 dl var från den tetran, plus gröt till dottern. båda har varit konstiga i magen idag, men det kan också bero på att vi just nu provocerar dottern med havre, och sonen var underlig i magen redan igår. hur som helst - bäst före-datum på tetran var 26/06 2011, så har ni tetror med det datumet bör ni nog doft- och smaktesta dem innan ni använder mjölken. vi har fler tetror med det datumet, men tänkte vänta med att öppna dem tills jag kontaktat Carlshamn.
    Tack, kollade våran med samma datum och den smakade ok. 
  • t0va

Här går det frammåt, Theo sover bättre på nätterna och är inte lika kinkig. Vi har testat lite smått med risgröt/välling, både egen risgrynsgröt och olda risgröt. Fast han gillar inte alls smaken så det går långsamt precis som vi vill göra. Han är fortfarande rätt så gasig men verkar inte ha ont i alla fall. Så vi testar lite till med enbart ersättning och ger pyttelite risgröt/välling och håller tummarna. 

K Kavat: låter ju inte helt otroligt att man kan reagera om man inte utsätts för ett ämne ofta samtidigt som man väl kan reagera om man utsätts för det väldigt ofta. Kroppen är rätt så konstig ändå. Hoppas han mår bättre snart.  

• t0va

Fick veta från en annan tråd att sempers mjölkfria gröt har kommit nu, så jag ska prata med apoteket och se om de kan ta hem. Någon som vet vad den innehåller, jag försökte söka på sempers sida men blir inte klok på det. 

Igår fick sonen prova lite olda risgröt, vi var borta och alla andra satt och åt och han tittade storögt som "men jag då?" fast när han ätit några små skedar så började han få kväljningar, han gillar inte alls smaken. Då gjorde jag på bara vatten, förra gången tog vi lite rismjölk och värmde. Får testa igen om det går bättre.

Magen funkar fint i alla fall och han är på topphumör, igår följde de med på mitt träningsläger och vi var borta 18 timmar, han var så duktig och kinkade knappt alls, trots att de satt i en idrottshall hela dagen och sen åkte bil 30mil. Nätterna fungerar jättebra igen, så nu har vi fått tillbaka våran lille kille.

Sambon är däremot lite fundersam för han bytte bajsblöja igår, han gör inte det egentligen men jag stod på banan, och bajset såg ut som blålera, det fattar inte sambon att det går. Men så har det varit tidigare så jag tror inte det säger något.  

Svar på tråden Allergitråden