• t0va

Allergitråden

Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Idag åkte vi och hämtade maten åt Theo, på baksidan av sjukhuset har de sagt till mig men vi knallade in och frågade i entren. Ja då skulle man åka till en helt annan byggnad bakom sjukhuset, ca 600m från där bussarna stannar. Vi hade bil så det gick ju bra. Knallade in där det höll på att göra ordning maten... fint att ha folk springades där. I alla fall så fick vi träffa en som hämtade förskrivningen då har dietisten skrivit ut TOLV burkar och det ska räcka i 2 månader, det blir 7dl/dygn. Han äter ju 1-1.2L/dygn. 

Så nu ska vi väl inte ge honom mat då... jösses villket stolpskott till dietist. Det går åt ca 1 burk/3 dagar, 20 burkar på 2 månader inte svårare att räkna ut än så...

Ska fråga på måndag när vi ska träffa föräldrastödet vad vi ska göra, nu åker vi bort över julen men vi har ju mat så vi klarar oss i alla fall 1 månad, underbart när saker går smidigt...

För jag tänker i alla fall inte räkna med att han kommer igång och äter riktig mat och inte äter så mycket ersättning, så kan man ju inte räkna, för tänk om det blir tvärt om så står vi utan igen. Läkaren som skrev ut Altheran skrev ut 48 burkar, 6 uttag a 8 gånger men nu blev det mycket mindre. Blir väl att leta fram mailet till läkaren och skriva ett brev istället.  

• t0va
    2små2stora skrev 2010-12-21 07:48:58 följande:
    Här funkar bara ost ingen annan form av mjölk.
    för mig funkar mjölk men inte ost. 

Pratade med föräldrastödet igår och vi tar fajten om mer mat efter nyår, för då har vi förhoppningsvis hunnit träffa nya bvc som verkade vara kanonbra, var inget tjat om möte för att börja med riktig mat utan vi ska dit när han är 5månader för vaccinering.

Sen sa en på föräldrastödet att dietisten jag pratat med ska vara superkaonbra, så kanske har hon haft en dålig dag när jag pratat med henne. Så vi får se om vi ska dit eller om det räcker med bvc.  
  • t0va
    tes 75 skrev 2010-12-22 20:41:31 följande:
    men så fort man blandar i Althera i nåt så luktar det ju för hemskt! men det är väl kanske bara vi andra som tycker det luktar oätbart iofs
    Troligen min son vägrar äta havregrynsgröt med päronpuree om jag inte blandar i ersättning också. Snacka om att förstöra en god gröt ;) 
  • t0va

Idag har jag funderat på om någon gett mitt knott mjölk, han har varit gasig hela dagen, ätit massor, varit ledsen och orolig. Fast det kan vara att det varit jättestökigt också. Har varit ett krävande barn här med sina föräldrar som också hörs massor, blev nog en chock för vår lille kille som visserligen är van med ljud men inte skrik från vuxna människor och större barn. 

Förut fick han smaka en sak av min mor, jag var inte där då men hon kommenterade "det här kan du smaka på för det innehåller inte mjölk" fast jag kollade innehållsförteckningen och det var mjölk, men han fick inte i sig något som tur var. Så jag känner inte att jag kan lita på henne till 100%, resten av folket här verkar förstå att det inte är ok att låta honom provsmaka grädde och sånt.

Får se om morgondagen blir bättre, kan ju vara tänder också, nu börjar det kännas något hårt och gjorde ont när han tuggade på mitt finger förut. Så jag hoppas att det är tänder och inte att någon gått emot oss. Svårt det här med folk, för jag kan inte övervaka varje steg de tar, även om jag har rätt så bra koll på vad som står på bordet.  

• t0va
    Kavat skrev 2010-12-27 14:01:05 följande:
    Blä och fy när man inte får förståelsen. Det är ju inte de som får stå ut med vaknätter och dåligt humör mm.. Hoppas han är bättre nu.
    Precis, han har börjat kräkas massor nu igen, fast inga andra symtom på att han är dålig. Är inget nytt heller han fått så jag vet inte riktigt. Fast ofta så kräks han mängder när han ska rapa, spelar ingen roll om man rapar honom flera gånger så kräks han. Inatt bytte jag pyjamas 3 gånger och body 3 gånger innan vi kom iväg till stan vid 12. 

Får se om det lugnar ner sig, kanske är all stress som varit här som gör att han kastar i sig maten eller något. Idag när jag bytt body 2 gånger på 10min så sa jag till honom att han fick skärpa sig för jag hade inga mer rena tröjor till mig. Självklart så gör han en stor fontän då... tur att mina föräldrar har tvättmaskin och torkskåp ;)  
  • t0va
    Miralicia skrev 2010-12-27 22:00:02 följande:
    Hur gammal är det nu som han är?
    har han kräkts tidigare eller är det nyligen han börjat? Eller har han kräkts innan ni tog bort mjölken och slutade kräkas när ni tog bort mjölken och har nu börjat igen?
    Är det någon skillnad på när han kräks, tex att han kräker på nätterna och förmiddagae men mindre under resten av dagen eller är det lika mycket under hela dagen?
    Får han D-droppar? Är det de vanliga ACO från apoteket eller som man får via BVC? När på dagen brukar han i så fall få dem?

Jag får lite olika funderingar.
    Antingen att han reagerar på de rester av mjölkprotein som ändå finns kvar i den hydrolyserade ersättningen om det är så att han kräktes tidigare, slutade när ni bytte till mjölkfritt och sen nu har börjat igen.

En annan tanke är de vanliga ACO-D-dropparna. Vet flera som kräkts massor av dem. Får han dem skulle det kunna vara en idé i så fall att testa några dagar utan för att se om det blir någon skillnad.
    Han är 4månader och 11 dagar nu. Han kräktes massor från det att han föddes, när vi bytte till profylac som var det första vi testade så lugnade det ner sig väldigt mycket. Sen har vi introducerat risgröt med päron och katrinplommon, på det har han inte reagerat alls mer än att han blev lite förstoppad i början men med päronpuree i så är det inga problem alls. 

Men när de bytte hans ersättning först till nutra och sen till althera så började kräkandet igen och trots att vi kört profylac nu i 2 veckor tror jag det blir så har den biten inte slutat. Resten av symtomen försvann rätt så fort även om han var gasig ett tag. 

D-dropparna är de ACO som vi fått från bvc. Får ta och testa at köra utan och se. Hoppas nya bvc är vettiga men de  är privata och har varit kanonkunniga när det gällt min astma och migrän och annat som vanliga VC inte vill ta i. 

Tack för tipsen
  • t0va
    Miralicia skrev 2010-12-31 23:04:32 följande:
    Gott nytt år allihop!

Hoppas att allt strul som varit för många med läkare, förskolor, allergiska reaktioner osv blir som bortblåst under det kommande året!

Skål
    Detsamma, ett nytt år och nya möjligheter :) 
  • t0va
    Tresmågrodor skrev 2011-01-01 10:27:21 följande:
    Om man ska ta bort mjölkprotein, hur lång tid kan det ta innan man märker någon skillnad? Anledningen till att vi ska prova att ta bort är att vårt barn sover dåligt och vänder och vrider sig på natten samt har en uppblåst mage. Kan kanske vara nåt annat men vi tänkte börja med mjölken i alla fall.

Tänkte om man hinner se något innan dagis startar om 1½ vecka eller hur man gör då? Hinner ju inte få intyg eller något sådant till dagis, kanske bara kan be dem att inte ge mjölk att dricka så länge, även om jag vet att det inte är mjölkproteinfritt då...men kanske bättre än ingenting i alla fall?
    Första gången vi körde mjölkfritt var sonen ca 8 veckor och då märkte vi stor skillnad på 1.5dygn, men han låg och skrek av smärta. Andra gången när vi hade provocerat tog det ca 2 dygn innan vi såg lite tecken på skillnad men några dagar till innan gaserna och oroligheten lugnade ner sig. 

Men sånt kan skilja mellan barn men testa och se.  
  • t0va

whiee... min mor har lärt sig. Nu tog hon sonen med sig för att äta frukost så jag kunde få lite lugn en stund. Jag hörde hur hon läste på innehållsförteckningen för något. Var rostbrödet som hon gav några smulor till sonen. Det går frammåt, på jul gav hon först och läste sen, nu läste hon först :D

• t0va
    JPL skrev 2011-01-01 12:41:54 följande:
    Jag tänkte ta en sväng till Danmark och handla D-droppar igen. Tänker mig att åka under den kommande veckan.Den som är intresserad kan maila mig på [email protected].
    Sist kostade det 23 kr per flaska plus 30 kr för vadderat kuvert med porto. Resan kostade mig 70+60 (tåg plus båt) för vilket jag gärna tar ett bidrag, beroende på hur många som vill vara med på beställningen.
    är det något speciellt med de D-dropparna?
Svar på tråden Allergitråden