• t0va

Allergitråden

Nu är jag tillbaka... kräkningarna lugnade ner sig när det blev lugnt här. Dvs. när några av julgästerna åkte hem så kaoset byttes mot lugn. Men han har varit så gasig inatt och i går. Igår på dagen var det hemskt, han skrek och inget funkade. Tillslut så somnade han i babyskyddet när jag gungade, sen sov han 3timmar. Igår kväll var han lite småkinkig men somnade fast vaknade efter 30min, fick trösta och han somnade om, men vaknade igen så fort jag gick ut från rummet. 

När han väl somnat om efter 4 försök så sov han 2 timmar till 1 och gallskrek, fick honom lugn efter en bra stund och han sov till 3. Sen gick det inte, han skrek hysteriskt och inget hjälpte. Tur att pappan inte kunde sova och satt uppe och spelade tv-spel, så sonen fick hänga med. Vi är hos mina föräldrar nu så vi vill ju inte störa de på natten.

Vid 5 somnade han men var vaken 2 timmar senare, hystersik igen. Somnde om till 9 och skrek och sov till 11, nu har jag fått honom att leka och skratta lite i alla fall och så sover han igen.

Han är jättegasig och pruttar hela tiden, så vi masserar magen och han fick lite kall päronpure om det är tänder på gång som stör också.

Så nu är snart maten slut också... Eftersom han varit så kinkig nu sen jul och strulat med maten och inte ätit upp så har vi inte sparat resterna utan gjort nytt, vågar inte spara när han har varit så dålig och känslig.

Men i lördags fick han smaka på några små bitar rostbröd, det är gluten i men kan man få så kraftig reaktion 2 dagar senare? Han har inte varit trög i magen på några dagar men samtidigt har vi gett mycket päron och katrinplommon till gröten.

När vi kommer hem nästa vecka ska jag se om bvc kan matproblem eller om vi ska se till att få komma till sjukhuset. För så länge som han är såhär så vågar jag inte introducera något alls. Han är 4.5månader nu och dietisten sa ju att han inte får mer ersättning efter 6månader.

Om vi gör välling så antar jag att det blir på ris, är det också förstoppande som risgröt?  

• t0va
    Kavat skrev 2011-01-04 21:35:50 följande:
    Ja, man kan få reaktion 2 dagar senare... Med tanke på hur dåligt han tålde gröten så är mitt råd att inte ge vare sig gluten eller havre på ett par månader...  Och bröd, är ju säkert fler saker i än vete, vatten och salt...

Och självklart ska ni få utskrivet mat till honom. MINST till ett år. Är det fler allergier så är det inte ens säkert att det finns något att ge honom från affärerna och då måste ni ha Profylac för att han ska få i sig all näring han behöver. Min 3,5 åring får det fortfarande utskrivet och det hänger föräldrar till barn som är äldre än honom som har det fortfarande.
     Ursäkta, men jäkla dietist till att vara okunnig och skrämma upp er.... Demon

Hojta om ni får problem!
    Han har fått sinlac nu och det har fungerat bra, havren var ren men den gillade han inte så vi fortsatte inte heller. Nu skrek han massor igen och kräks, precis som dagen innan vi gick till apoteket och köpte profylac så tvingades vi åka ut på en biltur för att han skulle somna. Fy fan villken dag. Ren tur att mina föräldrar och bror alla sover på hotell inatt, så vi inte stör de. 

Jag frågade min mamma och hon sa att hon inte gett något annat, vet inte vad jag ska göra. Om vi ska köra enbart på profylac och tro att det är det lilla brödet han fick eller gröten eller något annat, eller inte ge profylac på något dygn och se om det blir skillnad.

Sist har han ändå visat lite förbättring på ett dygn när vi gjort alla byten med maten.

Blir det en helvetesnatt så ska jag ringa bvc imorgon och se om de har några råd. Just nu känner jag för att sätta mig i bilen och åka hem, fast jag är inte i skick för att köra någon längre sträcka och här kan vi ändå få avlastning.  
  • t0va
    Miralicia skrev 2011-01-04 22:37:42 följande:
    Sinlac innehåller rätt stora mängder med johannesbrödsmjöl som är en släkting till soja och det finns ett relativt starkt samband mellan mjölk- och sojaallergi, mellan 30-50% av mjölkallergiska bebisar och småbarn utvecklar även sojaallergi (nämns lite olika siffror på olika håll) och risken för att utveckla sojaallergi/reagera på intag av soja och baljväxter ska tydligen vara större om man har mer diffusa/sena reaktioner från i första hand mag-/tarmkanalen och som inte ger utslag på pricktest eller lapptest för mjölk.

Så har han blivit värre och skrikigare senaste dagarna eller dagarna i anslutning till att han fått Sinlac så skulle jag starkt misstänka den.
    ok, tack. Då kör vi bara på profylac, och så skippar vi katrinplommonen och päronpureen, den kan ju också ge gaser. Så får vi se vad som händer. 

Läste om oldana risgröt som bara innehåller ris och vatten, är det något att testa sen för att han ska kunna äta gröt, eller finns det något annat alternativ som vi kan prova?  
  • t0va
    2små2stora skrev 2011-01-04 22:54:38 följande:
    Som tyvärr inte finns i produktion men kan finnas kvar i vissa butiker
    Men jag hittade i en annan tråd att det ska bli nytt recept och komma igen nu i början av året. 

Än så länge sover han, i babyskyddet men där får han ligga tills han vaknar, får väl se om det måste bli fler bilturer inatt, så håller vi tummarna för att han blir bättre imorgon.  
  • t0va

Tack för länkarna :) 

Kom att tänka på sonens nästäppa, kan det vara en reaktion på allergi kanske, kan tex. soja yttra sig i täppt näsa? Är oftast på natten som han blir tät och sömnen blir störd av det, bvc sa som vanligt att alla barn är täta och har trånga luftvägar.

Nu vaknade han igen och skrek men fick lite profylac och somnade om, verkar ju vara magont som lindras lite med mat, precis som tidigare.  

• t0va
    ViFrånLandet skrev 2011-01-05 07:16:51 följande:
    Vi använder risgröten dagligen till sonen! Gör gröt på 1 dl vatten, 3,5 skopor Nutra, 4-5 msk oldas risgröt samt en skvätt olja. Går självklart att byta ut Nutran mot någon annan ersättning Glad Dock har de gjort om pulvret lite, förut var det som små flingor och numera är det finmalet, samma innehåll dock (ris, vatten) och jag vet inte om det gör någon skillnad egentligen, men krävs lite mer pulver för att få rätt koncistens på gröten kan jag tycka...
    Tack, får ta och testa den. 

Natten har varit fruktansvärd, han har vaknat varje timme, men inte skrikit hysteriskt mer än en gång, har mer varit lite gråt och oro. Så jag har gungat honom i famnen och sjungt sånger. Bröt ihop totalt vid 5tiden... men sen vid 8 somnade han och jag vaknade vid 10 av att han ligger och pratar och leker med sina fötter.

Så det blev ett uppehåll på ca 5 timmar med mat och nu har han ätit lite och somnat om i min famn. Hoppas det vänder nu. :)  
  • t0va
    Kavat skrev 2011-01-05 12:55:22 följande:
    Gav du sinlac i går?
    japp, 3matskedar igår på förmiddagen. Men efter dess har han inte fått något mer än ersättning. 
    Just nu sitter han i sin matstol framför tvättmaskinen och är helt facinerad, är våran goa lilla kille som är tillbaka, han lekte i 1 timme medans jag städade och plockade förut. Så något var det, frågan är vad.

Får väl köra några dagar till och sen kanske testa päron som jag är mest inne på är problemet. Kom på att han i förrgår fick lite mer än vanligt eftersom katrinplommonen var slut och igår på förmiddagen fick han kall päronpure för vi trodde tänderna bråkade, eller det som ska bli tänder.

Är knappt några gaser alls nu sen han pruttat hela natten. Håller tummarna.

Jag rignde bvc också och frågade om de kan hjälpa oss med ett nytt recept på profylac, hoppas så vi kanske slipper gå via barnkliniken och dietisten.  
  • t0va
    Kavat skrev 2011-01-05 13:22:42 följande:
    Ta bort sinlac och päron och testa eventuellt om några månader igen. Bättre att ge sådant du tror att han tål så han mår bra. Han är fortfarande väldigt liten och behöver ingen mat alls mer än profylac...
    Precis... om nu inte dietisten vägrar skriva ut mer profylac om 1.5månad som hon sa på telefon. Fast jag hoppas bvc kan skriva ut, de har varit trevliga över telefon, vi ska dit nästa vecka och prata mer. Fast nu har vi testat och han kanske är känslig så då får vi hoppas att dietisten fattar. 

Vi har ändå alltid föräldrastödet som sa nu när vi gick på ledighet att de hjälper oss och går över huvudet på dietisten OM det krävs. Helt sjukt att säga så utan att få info om hur man ska gå tillväga.  
  • t0va

Jaha, kvällen var hemsk, sonen gallskrek men efter 2 timmar och 3dl ersättning som var mest vatten så somnade han i babyskyddet. Vaknade varanann timme istället för varje och skrek inte hystersiskt i alla fall. Så jag hoppas det är påväg att bli bättre nu. 

Men jag vet inte om han fick i sig något igår, vi var borta och han satt i knät på en släkting som hävdar att den inte hade något på fingret som sonen fick tugga på men jag vet inte. I så fall är det antingen pulversås eller potatisgratäng. Jag tycker hans kinder är röda och lite läderaktiga igen så som de var när han åt mjölkmaten.

Just nu är han i full gång och pratar och leker.
    Jag pratade med bvc förut också som lovade att hjälpa oss med maten, de ska bara kolla vem som ska skriva ut mer profylac, sköterskan är ny så hon har inte koll på vad som gäller. Verkar vara ett bra bvc vi har nu, en bra början i alla fall. 

• t0va
    Kavat skrev 2011-01-07 20:47:07 följande:
    Om han är jätte känslig räcker det ju att han suger på någon som inte medvetet fått fingrarna i mjölk, utan bara tagit i något "osynligt" som det legat mjölk på. Alltså det behöver inte vara en medveten handling.

Här räcker det ju att man inte tvättar händerna omedelbart före man tar i mellankillen för att han ska få eksem... Eller att han inte är ren när han stoppar t.ex en köttbulle med fingrarna i munnen...
    mmm.... precis. Idag har han mått jättebra, varit på strålade humör. Fast vi åkte till min farmor och hon sträckte fram fatet med ostfrallor och tyckte att han kunde ta en smörgås. jag hann precis stoppa honom från att ta i smörgåsen. Hon är lätt dement och förstår inte heller att mjölk ingår i så mycket mer än vanlig mjölk. Jösses villken natt vi kunde ha fått. 

Idag har han bajsat 2 gånger, nu kom katrinplommonen ut som han fick för 2 dygn sedan så jag tror magen är i fas igen. Nu är det "normalbajs" också. Han somnade skönt ikväll men vaknade av tvn, mina föräldrar tittade på film rätt så högt och sen var det omöjligt att få honom att somna men han har inga panikskrik i alla fall bara lite extra orolig. Nu somnade han i soffan så jag ska försöka få med honom in i sovrummet.

Tänkte på att jag märkte för någon dag sedan att han är rödare om kinderna och huden är lite läderaktig, kan det vara tecken på allergi? Vet att jag såg det när han åt mjölk men vårat underbara bvc sa att även det var normalt.

Det försvann när vi slutade med mjölkmaten, var en släkting som påtalade att han såg så varm ut om kinderna men det sitter i även när han inte är varm.

Får hoppas det är slut nu med bråkande mage på ett tag.

Jag var på apoteket för att hämta oldana risgröt som de skulle få hem men leveransen hade blivit försenad så de hade inget hemma, istället fick jag lite koksaltsnäsdroppar som plåster på såren. Trevlig personal på det apoteket, i förrgår hade jag undervisning om mjölkfria grötar, de visste att semper hade dragit in sin och det skulle komma igen snart men inte att det fanns risgröt nu man kunde ha. Tur att jag kan lära mig saker av er när apoteket inte har koll ;)  
Svar på tråden Allergitråden