• t0va

Allergitråden

Mama Law skrev 2010-10-05 18:17:28 följande:
    MMM och har ni otur så kan det va så att ni måste beställa för det är inte säkert att dom har burkar hemma och det kan ta upp till en vecka innan ni har det då. Om de inte har någon burk hemma. men då kan ni ju få en burk då och få resten sen i stället.
    precis, nu när jag köpte första burken fick jag napp på apotek nummer 3, tur att det finns 3st i det köpcentrumet vi har här.

Fick svar från föräldrastödet de hade pratat med bvc som hade sagt att de skulle prata med mig om mjölkallergi... herregud, skönt att de gör så man har saker att göra nu  när jag ändå bara är hemma och föräldraledig ;)
  • t0va

Här går cirkusen vidare. Träffade psykologen och sköterskan på föräldrastöde idag, de som lovat att hjälpa oss att prata med bvc, de hade gjort det i onsdags och bvc skulle ringa oss men så är inte gjort. Någon har ringt från ett vårdnummer men inget meddelande på telefonsvararna.

Jag försökte få tag på bvc idag för att få ett nytt recept men lyckades inte och imorgon åker vi iväg. Men de lovade i alla fall att om vi inte får remiss till barnkliniken från läkaren så ska de hjälpa oss, tydligen är chefen för föräldrastödet överläkare på barnkliniken så vägrar bvc får vi gå över huvudet på bvc i så fall.

• t0va
    ViFrånLandet skrev 2010-10-07 20:43:31 följande:

Är det några av era barn som dalat på kurvorna efter att ni tagit bort det de inte tål? Var på BVC på sen ettårskontroll igår och sonen har hoppat ner 2 eller om det var 3 streck på viktkurvan... Läkaren trodde det berodde på att han förut åt när han hade ont i magen, att han inte kände skillnad på magont och hunger och att han nu bara äter när han behöver. Någon som varit med om det?

Nu har vi inte vägt liten efter att vi tagit bort mjölken, men han äter inte alls lika ofta. Innan så åt han varannan och ibland varje timme, alla sa att han åt konstant och han gick upp 700gr på 2 veckor när hans magont var som värst.

Den senaste veckan när vi kört mjölkfritt så har det gått 4-5 timmar mellan målen på natten och dagtid är det ca 3 timmar emellan. Han småäter inte som förut så jag tror att han har ätit massor för att han inte kännt skillnad på hunger och magont, för när han gallskrek av magont så var flaskan det enda som tröstade. Får se vad nästa vägning visar på men jag tror att det kan vara så som läkaren sagt till er.
  • t0va

Dagens ros går till K Kavat, nu har vi löst matfrågan för ett tag och ska bråka massor när vi kommer hem från våran "semester". Kul att få ett ansikte på en medlem också :)

Han mår så mycket bättre på mjölkfritt, nu var det 4 timmar sen han åt och han äter massor, förut åt han lite men konstant :D

• t0va

Vi pratade med bvc idag igen, och vi ska få läkartid om ca 1 månad... *suck*
    Så jag ska maila föräldrastödet och se om de också tycker att vänta 1 månad på att ev. kanske om läkaren har en bra dag få remiss till barnkliniken. Receptet de skrev ut räcker bara i 24 dagar och nu har det gått 6 av dem... men de sa inget om att vi skulle få ett recept till så maten räcker. Idioter... tur att det finns vänliga själar som sett till att vi har mat så det räcker ändå.

Vägde Liten nu också och på 2 veckor med profylac har han gått upp ca 300gr mot 600 de förra 2 veckorna när han åt konstant, troligen för att han inte känt skillnad på hunger och magont. Men 300gr har jag fattat är lite mer normalt för förra gången så hade han hoppat upp en nivå på viktskalan, eller om det var 2. Men framförallt så mår han så mycket bättre :D

• t0va

Någon som vet om Laktat är någon form av mjölk? 
    Finns sånt i en badprodukt som vi testat och jag tyckte Liten fick mer utslag då efter badet, kanske är något annat i den som han inte tål men han reagerade på denna produkt.

Så nu kör vi bara med badolja i vattnet.  

• t0va

Nu ska vi iväg till bvc och träffa läkaren där, får se om det blir någon remiss till barnkliniken eller inte. Men är de idioter så har vi en bakväg in som tur är som vi ska träffa imorgon så det inte drar mer ut på tiden. Får se hur det går men Theo är så kinkig idag, han är lite förkyld så han är inte på sitt bästa humör. 

• t0va

Fy fan villka idioter! Kommer från bvc nu, läkarbesöket... hon började känna igenom honom och frågade om han åt profylac och jag sa hur mycket bättre han blivit, men då fick vi tillbaka att små barns tarmar kan bråka och profylac är inte som vanlig ersättning så när han blir 3 månader dvs. nästa onsdag ska byta ut ett mål mot nan eller babysemp och se vad som händer. ETT HELT MÅL! 180ml... det kan väl knappast vara lämpligt när han blev ett helt nytt barn på 1.5 dygn när vi bytte. 

Gör man verkligen så? Går det inte då kan vi få remiss för prover på barnkliniken. Vi fick inte ens sitta ner och prata utan allt skedde när hon undersökte sonen och gnällde på annat. Inte en enda fråga om hans symtom eller ett recept på mer mat.

Så imorgon när vi ska till föräldrastödet så får de hjälpa oss och så byter vi bvc, jag vägrar gå dit igen.  

• t0va
    Kavat skrev 2010-11-08 13:52:05 följande:
    Nej, man gör inte så om man inte vill vara elak mot både honom och er. Stackars liten om han skulle få i sig så stor mängd...
    Tack det var precis så mammahjärtat och pappahjärtat kände, stackaren som reagerade när han bara åt 40ml. Idiotläkare... tur att maten räcker ett tag till eftersom hon inte ens frågade om vi behövde ett nytt recept, jag var så arg så jag tänkte inte på att fråga heller. Men vi lär nog få komma till barnklinkiken rätt fort nu. 

Känner bara en sån sak som hans vikt, sist hade han ökat 337gr/ vecka och hoppat upp 2 steg på normalkurvan och nu ökat 223gr/vecka och ligger precis på kurvan. Han äter ju inte konstant längre, inatt gick det hela 6 timmar mellan målen. Go och glad kille även om han nu är lite förkyld.

Tortera någon så... jag skulle aldrig komma på tanken att äta en hel påse haselnötter för att se om överkänsligheten kanske gett med sig. Nu när jag googlat så hittar jag att provokationerna folk gjort har handlat om 1matsked mjölkmat i några dagar och sen öka försiktigt.  
  • t0va
    Kavat skrev 2010-11-08 14:26:44 följande:
    Är man jätte känslig så är det ännu mindre. Vill minnas att Blå Myran började med ett (halv?)kryddmått (ren) mjölk. KOlla hennes block om det står något.
    Oj... då blir jag ännu argare när de sa att vi skulle byta ut ett helt mål. 

Tänkte på en annan sak, läkaren sa att när de är 3månader så ska man gå över och testa igen. Stämmer det eller var det också något hon läst på cornflakespaketet? Var precis som med vaccination, "vid 3månader så byter man" Jag hittar inget alls när jag googlar utan bara det som sköterskan på föräldrastödet sa att när det är dax för smakpotioner så kan det behövas stöd från dietist och läkare vad man kan testa och hur, och ev. provokation innan men inget om en specifik ålder.  
Svar på tråden Allergitråden