Inlägg från: Trasan0606 |Visa alla inlägg
  • Trasan0606

Allergitråden

Min 4 månaders kille misstänker vi är komjölkallergiker så jag har uteslutit all mjölk. Magont är lite bättre, fortfarande svårt att få ut pruttar (kör med minifom och magläge på natten med andningslarm) men har väldigt torr/eksemig hy. Har nu även uteslutit soja sen en vecka tillbaka men funderar på om fisk (äter lax 5 dagar i veckan)kan ge dessa symptom också?

Viktmässigt är han en raket och större än brorsan vid samma ålder och då var han ändå prematur så gluten tror jag inte det är..

Tacksam för alla förslag och inspel. Jättebra tråd förresten!

• Trasan0606

Utan mjölk typ 6 veckor, soja ca 1 vecka. Kräkningarna är bättre utan mjölk, när jag åt mjölk så kräktes han mycket "magsyra"kräkningar. Nu förekommer de fortfarande men inte lika ofta och lika mycket. Har börjat föra matdagbok för att se om det kan bero på nåt jag äter, förhoppningsvis är det sojan som jag nyligen tagit bort.

• Trasan0606
    Trasan0606 skrev 2011-12-06 12:15:58 följande:

Min 4 månaders kille misstänker vi är komjölkallergiker så jag har uteslutit all mjölk. Magont är lite bättre, fortfarande svårt att få ut pruttar (kör med minifom och magläge på natten med andningslarm) men har väldigt torr/eksemig hy. Har nu även uteslutit soja sen en vecka tillbaka men funderar på om fisk (äter lax 5 dagar i veckan)kan ge dessa symptom också?

Viktmässigt är han en raket och större än brorsan vid samma ålder och då var han ändå prematur så gluten tror jag inte det är..

Tacksam för alla förslag och inspel. Jättebra tråd förresten!

Just det - bör jag utesluta alla baljväxter också? Kom på att jag åt ärtor igår.

Har själv en hel del allergier så snart kan jag bara äta potatis, ris och kyckling! Får se positivt på det hela - siffrorna på vågen blir bara lägre och lägre...
  • Trasan0606

Min 5 månaders helammar jag fortfarande och vi misstänker komjölk/soja allergi (magont, mkt kräkningar, eksem och stökiga nätter). Har varit fri från det här länge nu men det är inte helt bra, har nu uteslutit fisk men nu när jag för matdagbok kan jag kanske se ett samband med ägg.

Hur yttrar sig era småttingars allergi mot ägg och hur snabbt kommer den? Joel kräks väldigt mycket men det tar nästan 24 timmar innan det kommer en reaktion och då blossar även eksem upp men inte på hela kroppen utan på ena armen...

Är det dessutom någon som vet om man kan vara glutenintolerant/känslig men inte ha några problem med vikten? Han är som en raket viktmässigt men jag undrar jag om han inte är känslig mot nåt där med. Ska till BVC i veckan men ibland hittar man experterna här!

• Trasan0606
    2små2stora skrev 2011-12-19 21:15:50 följande:
    W kräktes masso, hade ont i magen och eksem/blåsor i rumpan. Reagerar allt från 30 min till 24 tim
    Mot ägg? Blåsorna/eksemen i rumpan har jag tack och lov sluppit - stackars liten!
  • Trasan0606

Alla ni som har allergiska bebisar - har ni träffat dietist för att få till en bra kost? Jag undviker komjölk, soja, fisk och ägg då han reagerat med magont, kaskadkräkningar och nässelutslag. Har inte träffat läkare utan bara pratat med Bvc.

Måste man i så fall gå via läkare? Vi bor i Stockholm.

• Trasan0606

Kanske ska tillägga att jag ammar och precis börjat med smakportioner till skrutten, han är 5,5 mån.

• Trasan0606

Kan inte starta en ny tråd från mobilen så jag frågar här. Min kille blev väldigt trög i magen av smakportioner, mkt långsam introduktion med en smak i veckan (potatis och sen palsternacka). Började sen med lite majs (halv tsk, sen en hel tsk efter två dar), märkte att han blev trög så jag tog bort majsen. Ökade långsamt upp potatis och palsternacka till två iskuber var och då bajsade han inte på två dagar och när det väl var dags kämpade han.

Idag har jag bara ammat och tänkte göra samma imorgon och sen långsamt testa med potatis igen om magen verkar ok igen. Jag undviker mjölk, soja, baljväxter, fisk och ägg och han har haft problem med mkt gaser. Nån som har tips på vad jag kan göra eller känner igen sig? En ännu långsammare introduktion borde väl funka, mat måste han ju ha. Är det en dum ide att testa mjölkfri gröt, typ Enago, vid 6 mån? Han är snart där...

• Trasan0606

Vad har ni tillsatt som extra fett i smakportionerna om de små inte klarar rapsolja? Min kille verkar kräkas av det - också... Funkar olivolja? Komjölk och soja går inte heller.

Svar på tråden Allergitråden