Inlägg från: Trasan0606 |Visa alla inlägg
  • Trasan0606

Allergitråden

Allrona skrev 2012-01-12 15:50:08 följande:
    Trasan - nu klarar iof min dotter raps men vi använder ändå ofta kokosfett för att fetta till gröt och annan varm mat. Bra, smaklöst kokosfett finns att köpa på hälsokosten. Vi använder märket Cocosa.
    Tack för tipset - smakar säkert bättre än oliv för en bebis!
  • Trasan0606
    Miralicia skrev 2012-01-12 19:51:46 följande:
    Med tanke på hur ovanligt det är att reagera på rena oljor så blir min första fundering snarast vad det är för något som han får som smakportioner?
    Han har fått potatis, palsternacka och ekologisk majs. Majsen tog jag bort efter ett par få dagar då han blev jättetrög i magen och kämpade som tusan för att ens få ut en prutt.

Vill inte "samla" på mig fler allergier än de han redan har, det liksom räcker nu... Potatis och palsternacka fick han enbart utspätt med bröstmjölk tills portionerna blev lite större (två iskuber) och då tillsatte jag rapsen och han började kräkas mer.
  • Trasan0606

Nån som kan det här med kräkningar? För sedan två månader tillbaka matdagbok och har på så sätt hittat allergier mot ägg och fisk på lillen. Jag ammar ff helt, han får smakportioner och är 6 mån. Han har inga problem med vikten utan med kräk, eksem/nässelutslag och gaser/magont.

Men de här kräkningarna som luktar magsaft kommer och går och jag hittar ingen röd tråd. Ibland när han ätit smakportion och ammat efter så kräks han upp smakportionen och ingen mjölk. Reaktion mot maten?

Idag fick han en halv tsk Enago banangröt vid 12 tiden samt potatis/palsternacka, mellan kl 17-18 kräks han magsaftkräkningar många gånger och ganska mycket. Kan reaktionen på gröten komma så sent? Kräken var helt vattnig. Han verkar inte ha haft ont i magen.

Ibland tänker jag att jag ska sluta amma för det är så jobbigt att inte veta vad han reagerar mot men jag vill verkligen inte. Mannen min är helt oengagerad och familjen förstår inte hur jobbigt det är..

• Trasan0606

Tes 75 - jag har tagit bort all komjölk, soja, baljväxter, fisk och ägg... Han har blivit mycket bättre efter det men det är nåt kvar som spökar.

• Trasan0606

Billybiceps - jag är allergisk mot bla nötter och mandel och klarar av 'spår av' det i mat, även om det finns hela nötter i en sallad som jag petar undan. Kan däremot inte äta rena nötter, då kliar det som fanken. Aubergine är det enda jag verkligen inte kan äta, oavsett hur bränd den än är...

• Trasan0606

Billybiceps. - har inga glutenproblem men är allergisk mot stenfrukter, rå potatis/morot, pollen, pälsdjur, quorn. Kan dock äta det mesta om det är tillagat.

Nu när minstingen är allergisk mot en massa annat är det inte mycket kvar för mig att äta. Ammar fortfarande...

• Trasan0606

Fast när det gäller sånt som sonen är allergisk emot så äter jag inget med spår av för jag vet inte hur känslig han är. Råkade av misstag få i mig soja för tre dagar sen så nu kräks han non stop och har eksem...

• Trasan0606

Någon här som använder ekologisk saltfri buljong i maten till era små? Mannen min köpte hem en burk från hälsokosten då jag fick tips om det i en barnmatsbok men när jag läser på så innehåller den lite salt men inget är tillsatt - verkar komma från de andra ingredienserna. Är det ok ändå?

Skruttens mat blir så vattnig då jag inte kan ha i nån mjölk/smör (raps funkar inte heller)

Svar på tråden Allergitråden