Inlägg från: Trasan0606 |Visa alla inlägg
  • Trasan0606

Allergitråden

Som om magpaj och feber inte vore nog...

Igår så träffade lillen farmor och farfar för första gången och de har en stor kungspudel. Skrutten älskar djur och hunden var framme flera gånger och busade med honom och slickade honom på armar och ben. Tänkte inte så mycket mer på det men under natten började han klia frenetiskt på armar och ben och sov ingenting i princip. Kände att han började bli lite knottrig men tittade inte så noga, var så sjukt trött.

På morgonkvisten tände jag lampan och såg små vätskefyllda blåsor och många av dom hade han rivit sönder. Han måste ha reagerat på allt slickande av hunden och förmodligen något från hundfodret. Någon som vet om det brukar förekomma mjölk, ägg eller soja i det? Utslagen har inte spridit sig till ansike, mage eller rygg - dvs de finns bara på de områden som hunden slickade på - även undersida av fötter och händer/fingrar. Han är helt rödprickig och de är inte små heller. Har gett honom tavegyl och smort med kortison så han har inte kliat så mycket under dagen. Får se hur natten blir. Avbröt semestern och flög hem med lillen och resten av familjen är kvar. Orkar inte vara bortrest mer, är alldeles för jobbigt.

Hur gör ni andra med allergiska barn när ni reser bort -  reser ni ens bort? Tänker inte bara på hunden utan med mat och allt? Jag är helt slut efter 2 v på resande fot och just nu vill jag aldrig åka bort igen och lämna det trygga hemmet med rena tallrikar och fräscht kök (dvs kök som man vet är rent och fritt från allt)... Enda positiva är väl att mannen ÄNTLIGEN fattar att lillen är känslig/allergisk på riktigt.

Det finns ni som har det värre än oss och jag lider med er men usch vad det frestar på...     

• Trasan0606

Var hos läkaren idag då blåsorna blev fler men fortfarande bara på armar och ben. Tydligen ingen allergisk reaktion men en bakteriell infektion som han förmodligen fått av hunden så nu blir det antibiotika... Stackarn ser inte klok ut på armar och ben..

• Trasan0606

Kavat - han är tvättad men gjorde misstaget att bada honom. Ska tydligen bara duschas då han kan smitta sig själv. Armarna har inga nya blåsor men däremot fötter och ben. Hoppas att antibiotikan gör sitt nu.

Jobbigt att inte kunna åka på semester. Förstår att det måste vara fruktansvärt jobbigt med luftburna allergier.

• Trasan0606

Har en fråga om Tavegyl. Lillen är över 1 år nu och väger 11 kg. Han har fått utskrivet 2,5 ml Tavegyl vid behov men när jag var på Apoteket igår så sa hon att man kan ge högre dos men Max 10-20 ml per dygn. Hur mycket har ni gett till era barn när de var i samma storlek/ålder som min skrutt?

• Trasan0606

Ränderpåtvären - det finns ju en sensitive som är helt vit. Minns inte vem som gör dom men det är dom som gör typ alla plåster. Kanske kan måla nåt roligt på så barnen tycker om dom också.

Sett dom på Apoteket.

• Trasan0606

Spökplumpen - jag är allergisk mot typ all frukt utom banan, mango, ananas MEN kan äta det om det är tillagat på något sätt. Typ paj, kokt, sylt, fruktpuré så det kanske dina barn kan med.

• Trasan0606

Måste fråga er som har barn med flera allergier gällande förskolestart.

Lillen är ju allergisk mot mjölk, ägg, soja, vissa baljväxter och "känslig" mot vissa fisksorter. Tar en evighet att komma fram till något för han har börjat stoppa i sig allt han hittar på golvet och småkräks jämt och är kass i magen. Han är nu dryga året och vi hade tänkt oss förskolestart i mars när han är ca 19 månader.

Hur tidigt började era små förskolan och HUR gick det med mat osv? Jag är såååå orolig för att de ska missa allergier eller att han ska få mat på tallrik som inte är diskad ordentligt osv. De har en egen kock som är kanonbra men han slutar nu och de har inte fått klart med en ny än. Hittills har de enbart erfarenhet av barn med mjölkproteinallergi men inte med någon som har fler allergier. När jag förde det på tal så sa de att de måste lösa det och samtidigt tipsade de om ett ur och skur dagis som var allergiinriktat men det ligger tyvärr åt helt fel håll för oss. Kändes nästan som att de ville att vi skulle söka oss dit.

Börjar nu fundera på om jag ska låta honom vara hemma till efter sommaren men vi har inte fp dagar kvar så det räcker och jag vet inte om jag orkar gå hemma i nästan två år. Mannen kan tyvärr inte vara hemma mer än ett par månader från sitt jobb pga olika skäl...  

• Trasan0606

En tilläggsfråga - nån som minns ungefär när de slutar stoppa allt de ser på golvet i munnen?

• Trasan0606
    2små2stora skrev 2012-08-27 21:51:04 följande:
    W började på dagis som nybliven 1åring. Det har varit några missar men inte jättemånga. Det tog lite tid innan vi kom på att han reagerade på att de öppnade kantinen med de andra barnens pannkakor. 

Vi ska ha ett möte snart med personalen, fsk-chefen, köket för att göra upp en bra plan för hur det  ska fungera bra då han verkar reagera luftburet även på vete.

Skönt att höra att det gått så bra! Joel verkar inte reagera på något luftburet men däremot om han stoppar något i munnen. Idag har han stoppat två olika nappar i munnen (inte hans) så jag har nog en skojjig natt att se fram emot..
Svar på tråden Allergitråden