Inlägg från: Trasan0606 |Visa alla inlägg
  • Trasan0606

Dumma mobil... Har för mig att Lithell har en som är mjölk, soja och äggfri. Hemköp vet jag inte.

• Trasan0606

Nån här som vet om Tavegyl finns i mindre flaska än 200 ml? Ska ut och flyga om några veckor och vill ha den i handbagaget utifall att han får reaktion på planet. Om inte, kan man ta med den ändå men med nåt intyg fr läkaren?

• Trasan0606
    2prinsessor skrev 2012-02-19 14:39:30 följande:
    Tänkte höra om någon har barn/ni själva som reagerat på någon viss sorts rapsolja och ni har testat nån annan sort, som funkar. Vilken sort funkar isåfall?
    Min kille kräktes en hel del av rapsolja, har bara testat Icas ekologiska kalllpressade, så jag vågade inte pröva någon mer utan har köpt ekologiskt kokosfett på hälsokosten istället. Funkar jättebra det med.

Dock så äter jag rapsolja och han reagerar inte på det (ammar honom) så om någon månad tänkte jag testa igen.
  • Trasan0606
    kutiom skrev 2012-02-22 20:35:11 följande:
    Vill bara fråga lite. Ni som är nötallergiker, kan ni känna av om något luktar nötter? Vissa saker som t.ex. choklad innehåller ofta nötter och min dotter kan lukta sig till detta. Men ibland smakar hon även för säkerhets skull, hon vill ju tycka om det, och spottar ut då det även smakar nötter.

Är bara lite nyfiken om ni känner av samma sak eller om vi helt enkelt inbillar oss här

Hon har inte visat några direkta reaktioner, senaste gången kliade det bara lite i munnen men jag är lite osäker på om man kan bygga upp så att man blir allergisk. Hade ju varit ytterst tråkigt. Hittar dock ingen information på nätet när jag letar, ni kanske vet något om detta?
    Jag kan bara lukta mig till om det finns hela nötter i. Däremot känner jag på första tuggan om det är nötter i eller ej, behöver bara få in det i munnen i princip.  Är inte heller jätteallergisk utan kan spotta ut det alt svälja om det bara är en minibit.
  • Trasan0606

Skånegås - vår dietist säger att laktos i läkemedel är ok, dvs inga proteiner däri. Själv har jag inte behövt testa än.

• Trasan0606

Mmn1 - jag skulle rekommendera er att ta bort mjölk och ägg samtidigt. Det kan ta upp till fyra v innan man ser skillnad på eksem, en del kan se det fortare. Tar du bort bägge på en gång så blir processen kortare för er men det kan kännas ganska jobbigt i början. Har själv uteslutit mjölk, ägg, soja, baljväxter och fisk och det var inte lätt.

När du varit ägg och mjölkfri i fyra v så pröva att provocera med något av det, lite i taget. Det kan ta ett par dagar innan man får en reaktion. För min kille tog det ca fem v innan det sista eksemet under fötterna försvann, resten av kroppen blev bättre tidigare . Jag har uteslutit ur min kost då jag fortfarande ammar.

Lycka till!!

• Trasan0606

Kan ju tillägga att hans eksem blev sämre ett tag innan det blev bättre, ofta på eftermiddagarna.

Svar på tråden Allergitråden