Inlägg från: Trasan0606 |Visa alla inlägg
  • Trasan0606

Skrutten har varit sjuk sen i lördags, 40 graders feber som kommit och gått, och han har inte velat amma alls. När jag försökt så har han bitit mig - långt ifrån skönt med två sylvassa gaddar.

Så ikväll åt jag sushi för första gången sen oktober och bestämde att amningen är över. Kunde tyvärr inte njuta av maten för det kändes som jag gjorde nåt dumt som skulle ge honom magont men jag försöker skaka av mig den känslan.

Ska bli skönt att kunna äta ute igen! Även om jag tycker det är supermysigt att amma så bar det dags, han är snart ett!

• Trasan0606

Jag måste fråga ett par saker. Slutade ju amma för en vecka sen och det är SÅÅÅÅ härligt att kunna äta fritt igen men samtidigt måste jag tänka mig för men skrutten.

Tidigare kunde vi ju dela bestick utan problem men det går inte längre. Vågar jag dela vattenglas/vattenflaska med honom? Beror väl kanske på hur känslig han är men om vi säger t ex att jag ätit frukost (med mjölk), och borstat tänderna och sen delar vattenglas  - är mjölkspåren borta då eller hur funkar det? Är hur nojjig som helst.

När ni lagar mat hemma - använder ni helt separerade kastruller/stekpannor om ni gör mat till övriga famliljen där det förekommer saker som liten är allergisk emot? Det mesta vi lagar är allergivänligt men undantag sker.

Jag tror inte han är hyperkänslig men han har aldrig fått i sig något han är allergisk emot själv utan enbart via bröstmjölken.         

Hur gör ni helt enkelt?   

• Trasan0606

Skrutten fyller 1 nästa vecka och jag vill gärna baka en riktig tårta till honom som han kan äta - utan mjölk, ägg och soja. Någon som har ett recepttips - som blivit bra?

Kikade lite i utanalltblogen tidigare idag men tänkte att någon annan kanske försökt själv med. 

• Trasan0606

Fick idag provresultaten efter blodproven vi lämnade förra veckan. På en 99 skala så hade lillen

6,55 på mjölk
    0,43 på ägg
    0,32 på soja (enligt läkaren ett negativt utslag)
    1,7 på vetemjöl

Men läkaren tyckte bara jag skulle undvika mjölk och ägg, testa soja lite smått men fortsätta med vetemjöl. Han har ju inte viktproblem men har nästan jämt lite torra fläckar och kliar sig ofta på natten (men inte där man ser fläckarna utan på "problemfri" hud), kanske bara är en reflex??

Han kräks inte heller nuförtiden men sover lite oroligt men det kan ju barn i allmänhet göra också. Svårt att veta vad som är allergireaktion eller bara vanlig stökig sömn.

Samtliga är ju väldigt låga utslag vilket är jätteskönt men ändå, vetemjölet gör mig lite nojjig. Nån som fått liknande resultat?   

• Trasan0606

Kavat - osäker på allt som testades men jag vet att det gjordes på fisk och jordnötter också. När det gäller baljväxter så prövar jag mig fram, ärtor verkar inte funka men längre än så har jag inte kommit. Måste bli av med eksemen först...

Jobbigt med så allergiska barn, synd om dom. Det man kan hoppas på är att det växer bort.

• Trasan0606

Kan barn få feber som allergisk reaktion? Skrutten har nu på kort tid fått feber för andra gången på kort tid utan att vi träffat andra sjuka men jag misstänker att han fått i sig spår av mjölk vid ett par tillfällen (han har kräkts lite) så vi är på semester.

Kan inte minnas att jag hört talas om det förut men hade se funderingarna i våras med när han fick feber från ingenstans...

• Trasan0606

Bei Bei - tack för svaret! Då kan det kanske vara som jag misstänkt... Har hennes feber hållit sig borta sen celiakin konstaterades ( med undantag för riktig sjukdom)?

• Trasan0606

Ränderpåtvären - misstänker att han fått i sig spår av mjölk. Är på semester så det har varit lite svårt att ha 100% koll på allt trots att jag försökt. Mannen min är tyvärr inte lika noga och 'rengör' gärna sked genom att slicka på den el dela glas...

Svar på tråden Allergitråden