Inlägg från: Trasan0606 |Visa alla inlägg
  • Trasan0606

Allergitråden

Mmn1 - pröva mildison och börja smörj morgon och kväll. Ta en rejäl klick och massera in ordentligt, sen kan du smörja med miniderm senare på dagen om du vill ha nåt återfuktande. När det börjar se riktigt bra ut så trappar du ner sakta, smörj en gång om dan, sen varannan dag osv..

Använder ni sköljmedel? Lillen reagerade på det även om vi hade parfymfritt, blev lite bättre sen. Dessutom sover han på mage och dreglar i sömnen så har han sovit i en dregelpöl med kinden är han illröd när han vaknar...

• Trasan0606
    mmn1 skrev 2012-03-06 19:33:50 följande:
    Trasan 0606: ska köpa mildison imorgon och börja med det. Vi använder neutrals sköljmedel, är det enda som jag och äldsta dottern tål. Kanske ska testa att tvätta lilltjejens kläder utan men om sköljmedlet vore ett problem borde det väl finnas mer prickar på kroppen? På vilket sätt reagerade sonen på sköljmedlet?
    Han blev röd på kinderna och kroppen, blir det fortfarande om han t ex somnar på mormor som tvättar sina kläder med sköljmedel. Vi fick tvätta om alla våra kläder och sängkläder för att det skulle bli bättre.

Om jag vore er så skulle jag nog först testa att vara mjölk och äggfri ett par veckor för att se om det blir bättre, det är ett stort projekt att tvätta om allt. Har du koll på allt vad mjölk och mjölkproteiner kan heta (kvarg, vassle, kasein osv)? Många som reagerar på mjölk reagerar även på soja (min kille gör det) så om du inte märker någon större skillnad på några veckor så skulle jag utesluta det med. På vårt pricktest så gav det bara utslag på mjölk, inget annat men jag vet att han är allergisk genom att ta bort och provocera.
  • Trasan0606

Min kille klarar inte heller sojalecitin så där får jag undvika mycket, becel på mackan går bra men inte deras flytande margarin, där finns sojalecitin. Carlshamns mjölkfria kan man ha i bak och steka i (fast margarin och flytande). Sen såg jag att sojalecitin fanns i ett par omega 3+6 kapslar jag köpt på apoteket så de fick jag snällt gå tillbaka med så det kan finnas lite överallt...

Det är svårast i början men som Skånegås säger så variera ersättningsprodukterna med havre och ris och man lär sig ganska fort. Vi äter numera mer varierad kost och mer grönsaker än vi gjorde förut.

• Trasan0606

Finns något som heter havregurt som är gjort på havre. Försökte äta det men det var inte namnam.. Har dock vänner som tycker det är gott! Tror man kan göra yoghurt på rapsy frutti också men inte prövat själv.

• Trasan0606

Mmn1 - läser på min burk och den är sojaproteinfri vad jag kan se. Vi har inte testat den än, ammar och ger mat/gröt. Hur ser eksemen ut idag?

• Trasan0606

Mmn1 - jag äter kalcipos D mite. 2 tabletter om dagen och sen äter jag även Mitt val kvinna, 2 tabletter. Har själv en hel del allergier så jag får inte i mig så mkt frukt och grönt.

• Trasan0606

Mmn1 - vad skönt att hon är bättre! Då har du hittat vad som orsakade eksemet.

På en månad växer det inte bort så jag hade fortsatt äta utan ägg, mjölk och soja. Om du vill veta om hon är allergisk mot bara nån dessa grejer och tycker det är 'värt risken' för eksem så testa en sak i taget, väldigt lite i början och upphettat. Tex pensla bullar m ägg osv. Får du reaktion så sluta och vänta tills allt är bra innan du testar nästa igen.

Lycka till!

Svar på tråden Allergitråden