Allergitråden
Kavat - han är sex månader så då kör jag på. Testar lite. Tack!
Kavat - han är sex månader så då kör jag på. Testar lite. Tack!
Skånegås - usch vad jobbigt. Även jag har kommit på alla allergier själv och lillen har inte heller viktproblem.. Ska träffa barnläkare för första gången imorgon, några tips inför besöket? Börjar göra mig redo på att bli motarbetad, mannen min ska också med och han undrar om jag är säker på att skrutten är allergisk mot så mycket.
Tja, alla nässelutslag och kräkningar, diarréer är borta så vad tror du brukar jag svara....
Nu har vi varit på Astrid Lindgrens barnmottagning i city och träffat en barnläkare och gjort pricktest. Testade för mjölk,soja, vetemjöl, fisk och ägg. Gav enbart utslag på mjölk så de ville inte ta blodprov utan vill att jag börjar äta en sak i taget för att se om det blir reaktion - precis vad jag gjort tidigare men så skulle det vara sa dom. Visade tom bilder på hur han såg ut med nässelutslag EFTER att jag slutat med mjölk så det måste vara något annat. De sa att pricktesterna inte alltid ger utslag men ville ändå inte göra något blodprov nu... Bemötandet var bra och hon var kunnig men jag blir ändå lite irriterad när jag gjort så mycket själv hemma...
Hon skrev ut tavegyl som vi ska ge utifall att nässelutslagen över hela kroppen blossar upp igen.
Har funderat lite och tänker def inte testa ägg då jag är 99,9% säker på att han reagerar på det men kanske vågar testa lite ärtor (i min kost). Vad tror ni?
Ialla fall skönt att få något bekräftat, mannen min tyckte det var bra att det BARA var mjölk men då fick han onda ögat av mig!
Mithrandril - hej! Är ganska ny här själv och lär mig massor än.
Skrutten är drygt 6 mån nu och hade nässelutslag och kräkningar nästan från start. Han är född i v 36 och gick ner mkt i vikt så vi fick ge ersättning i början. Ganska tidigt slutade vi med det och jag uteslöt mjölk ur min kost, jobbiga nätter kvarstod, kräkningar och nässelutslag likaså så vi tog bort soja och baljväxter.
Provocerade med mjölk igen efter 4 v och på dag tre började han kaskadkräkas och sov endast 20 min i stöten på natten.
Det blev sen lite bättre men inte helt så jag började föra matdagbok och hittade så sätt även ägg och fisk. På julafton åt jag fisk för att provocera igen och dags därpå började han kräkas, även lite mer eksem. Han har atopisk hud.
I förra veckan råkade jag få i mig mat med soja och han började kräkas och få utslag igen. Det lägger sig dock på ett par dagar vilket det inte gör av mjölk.
Så det känns lite sådär att provocera igen när han blir så dålig samtidigt som det vore väldigt skönt om han inte är allergisk mot allt. Det blir ju liksom lite lättare då...
Har förresten era barn varit sena i utvecklingen - motoriskt - pga allergierna? Lillen gör inga vändningsflrsök och greppar inte saker så länge och läkaren trodde att han kanske var lite hämmad av allergierna så all energi går åt dit.
Kan inte citera från telefonen men det är 'skönt' att höra att flera barn varit sena även om det inte är en bra grej!
Storebrorsan var inte supertidig men långt före lillen så jag började bli lite orolig.. Hoppas det går framåt nu med rätt kost, lite orolig för att provocera igen och börja om med eländet. Ska på utlandssemester om två mån och ju mer jag kan äta desto lättare blir det..
Tog mod till mig och gav honom pyttepyttelite mosade ärtor i samband med lunchen. Ingen reaktion på det än så länge så förhoppningsvis går det vägen...
Nu har skrutten fått passerade ärtor i några dagar, är uppe i en tesked nu och ingen reaktion alls. Hyn är finare än någonsin och han är pigg och glad hela tiden - tom nätterna har varit bra. Vore underbart om jag kunde stryka något från allergilistan!
Om han nu klarar ärtor, tror ni han fixar de andra baljväxterna också eller bör jag vara försiktig med bönor osv? Soja har jag inte vågat pröva i min kost än för det är jag tämligen säker på inte funkar.
Skånegås - vad skönt att få bra hjälp!