Inlägg från: Trottoarbonden |Visa alla inlägg
  • Trottoarbonden

Allergitråden

Ni kloka föräldrar! Nu behöver jag era råd.
    Det rör sig om yngste sonen, snart fyra år. Han har alltid haft magbesvär. Som baby sov han endast korta stunder och hade besvär med gaser som knep. Jag helammade honom i ett helt år (i tron om att det var mildast för magen) och provade att utesluta det mesta ur min kost. Slutligen åt jag enbart ris, älg och rapsolja i ett par veckor, utan förbättring hos sonen. Det blev ingen skillnad då han började äta mat själv. Han vaknade vid ett års ålder ca 5-10 ggr per natt. Var ledsen och orolig i kroppen, magen bubblade och när det kom en fis slappnade hela den lilla kroppen av och han sov lugnt en stund. Detta blev något bättre varefter han blev större, men har inte varit bra. När han var drygt två år vaknade han 1-3 ggr per natt. Han var till synes oberörd på dagarna. För ungefär ett år sedan fick vi prova Movicol. Det blev stor skillnad. Nu sover han oftast hela natten utan att vakna, men jag märker att han periodvis är orolig, precis som förut, och att lugnet kommer när fisarna har kommit ut. Sedan ett drygt år tillbaka har vi också märkt att han blir förstoppad av ris, så han äter idag inget ris alls. Under några månader nu har han även klagat på att han har ont i magen. Ofta innan han bajsar eller fiser på dagen. Ibland kommer där varken bajs eller fis och det gör ändå ont. Han har svårt att uttrycka detta på något sätt så att jag får en bra bild av hur det är med smärtan i magen. Han bajsar nästan varje gång han äter, måste gå ifrån och bajsa.

Det har tagits diverse avföringsprover som inte visar något konstigt. Har även tagits allergiprover på mjölk och sädesslag (samt ris) som inte visat något heller.

Storebror multippel födoämnesallergi som visar sig på blodprov (reaktion i magen som liten och nu med klåda på tungan samt blåsor och ibland kräkningar). Pappa IBS.

Läkaren vet inte vad man ska göra. Tycker nog att det mesta har löst sig med Movicol. Vi tycker att symptomen är lite diffusa och svåra, men känner att något inte är helt hundra.

Vad hade du gjort?

• Trottoarbonden
    längtan 80 skrev 2012-11-09 22:23:59 följande:
    Vilka prover är tagna. Vad äter han?

Tyvärr har det varit så mycket prover för både honom och storebror att jag minns dåligt. Men om man kan ta blodprov för gluten så är det kollat har jag för mig, annars inte. Annars är det blodprov taget på mjölk, sädesslagen, ris och ärta. Avföringsprov taget för inflammatoriska tarmsjukdomar och kanske något mer...
    (nä, så hemskt det är att jag inte minns...). Alla prover har varit normala.
    Han har periodvis haft dålig viktuppgång. Mellan 12 och 24 månader stod han i princip helt still i vikt (men var en duktigt tjock ettåring så det som hände under det året var att hans vikt matchade hans längd bättre efter än före...). Då hade vi diverse remisser för svett-prov bla. Men då vi satte in smör och vispgrädde - diet så vände det uppåt lite smått med vikten. Nu är det lika, det går knappt uppåt men ingen oroar sig utom vi föräldrar. Han växer bra på längden.
    Han äter nästan allt. Han äter inget ris. Av baljväxter får han bara äta lite efter att han blivit riktigt dålig i magen vid två tillfällen efter att ha ätit mycket ärtor.
  • Trottoarbonden
    längtan 80 skrev 2012-11-10 20:11:58 följande:
    När togs prover på celiaki. Om han knappt ätit det då så är det ju svårt att de är positivt.

Det togs då han var ett par år och då hade ätit bla välling i ett år ungefär. Så jag tror att det var rättvisande, då.
  • Trottoarbonden
    Lindsey skrev 2012-11-15 04:28:29 följande:
    Någon som är allergisk mot kyckling? Edvin har reagerat ned magknip varenda gång han fått kyckling nu. Han tål ju inte ägg heller.
    Läste att det annars kan bero på vad kycklingen äter, han är ju även allergisk mot vete, soja och mjölk.
    Vad låter mest troligt?

jag har en kyckling-allergiker. Han reagerar med kräkningar då han ätit kyckling. Utesluter all fågel. Har gett utslag på blodprov.
    Är även allergisk mot fisk (blåsor runt munnen o klåda i munnen). Får kli på tungan av följande: fläskkött, ägg från fisk, ägg i större mängd, banan, kiwi, mandel, tomat, baljväxter, potatis, rödbeta, plommon, muskotnöt och paprika. Allt detta (och mer därtill som han inte får besvär av) har gett utslag på blodprov.
    Vi har också tänkt att det kan bero på vad kycklingen äter, men jag tror inte att kycklingar äter massor av vete, soja o mjölk, men har egentligen ingen aning om vad de äter (förutom fiskmjöl och majs). Jag tror att det troligaste, tyvärr, är att han inte tål kyckling.
  • Trottoarbonden
    32101 skrev 2012-11-18 11:53:59 följande:
    Nu har jag ringt kommunen och påtalat detta. Dessutom har jag gjort en skrivbok till en allergibok där personalen kan skriva ner hur hon mår och om hon har besvär och i vilket situation hon har problem. Och vips var det anteckningar från dagen innan också (den dag som det hade inte hade varit några problem) då hade hon vid 2 tillfällen klagat för klåda i ögon och näsa och det var när hon kom in efter att ha varit ute en stund och när de åt lunch. Och i fredags var det anteckning om snuva.

Verkar iaf som att detta med att fylla i en bok hade god effekt. Nu hoppas vi bara kunna se ett samband. Men det bästa är nog att byta dagis för att se om det är det som är orsaken.

Var på ett lekland igår och då blev hon sämre märkte vi med klåda i ögon och näsa och snörvel. Men där var ju tjockt lager med damm på olika ställen där de inte riktigt kom åt att städa men det syntes tydligt så det var ju kanske inte så konstigt att de irriterade.

Vilken lysande idé att ta med en skrivbok till dagis. Så enkelt och så effektivt. Ibland är det de enkla sakerna som är det geniala och som kan göra stor skillnad.

Lycka till!
  • Trottoarbonden
    32101 skrev 2012-11-15 20:46:11 följande:
    trottoarbonden: Jag har hört att om man är väldigt känslig mot ägg kan man reagera mot kyckling och hönskött  också.

För vår son tror vi att det är tvärt om. Han reagerar på kyckling betydligt värre än på ägg....
  • Trottoarbonden

Imorgon har vi, äntligen, tid hos en barnallerolog... sitter här och känner att jag nog har på tok för höga förväntningar. Tror inte att vi kommer därifrån alls klokare än vi är nu. Har tänkt fråga om följande:
    Han har reagerat luftburet mot fisk. Bör vi se till att han inte utsätts för detta?
    Han har testat positivt på blodprov för nötter, och därför undviker vi det. Kan vi prova?
    Han tycks tåla ägg i små mängder o väl tillagat, ska vi då fortsätta ge honom detta eller helt utesluta?

Sen önskar jag också få dietistkontakt. Matlagningen är skitjobbig här hemma och jag mår pest av det. Men det är absolut inget som jag tänker säga inför min son, han ska inte behöva känna att han orsakar andra något besvär med sina allergier. Så jag vet inte riktigt hur jag ska lägga fram det för att läkaren ska förstå hur viktigt det är för mig utan att jag ska behöva säga för mycket.

Om någon har en tumme till övers imorgon får ni gärna hålla den åt oss!

• Trottoarbonden
    LokesMammi skrev 2012-11-19 19:21:26 följande:
    Imorgon kl 10.30 är det ÄNTLIGEN dax för pricktest. Ska då prickatesta det han inte tål nu, dvs vete, havre, råg, korn, mjölk, ägg o soja. Ska även se hur han ligger med pollen, damm, kvalster och pälsdjur!
    Är så nervös, mest för att jag VET hur jobbigt det är med pricktest, hur fördjävligt det kliar! Sen är jag sååå orolig för om han fortfarande är allergisk eller inte. Nervös! =)
    Men han har fått i sig både mjölk o vetemjöl utan reaktion..........

Lycka till!
  • Trottoarbonden

Tack för alla hållna tummar! Tror inte ni anar vilket stöd ni är!
    Har varit hos barnallerologen idag och det gick på det hela taget bra. Han lyssnade och jag upplevde att han förstod vilket var viktigt för mig. Han gav oss rejält med beröm för det jobb som vi lagt ner och jag kände att han visste vad han pratade om. Han bekräftade helt och fullt det vi upplevt med sonens hemska humör som vände då vi fick bukt på allergierna. Mycket skönt.
    Visst önskar jag att han hade svingat med trollspöet och vipps var allt bra....
    han trodde prognosen var god, att sonen troligen blir av med sina allergier. Detta grundade han på symptomen (mestadels klåda i munnen) samt att han har många allergier med låga IgE-värden.
    Han rådde oss att helt gå på sonens reaktioner och "utsätta" honom för allt som inte ger reaktion, och försöka hitta gränsen för hur mycket han klarar av vissa saker och ge honom det för att påskynda tolerans. Han rådde också att fortsätta utsätta för små mängder fisk i luften (så länge han inte reagerar) samt att det var helt ok att testa nötter (sonen är 6 år).
    Han rådde att testa nya saker genom att blanda det i "säkra" saker och ge exempelvis tre köttbullar där en, eller två, innehåller det nya ämnet. Sonen ska veta förutsättningarna och prova de tre köttbullarna och se om någon fungerar/inte fungerar. På så vis undanröjer man, enligt honom, mest av de psykologiska faktorerna.
    Vi kommer att få tid hos dietist. Men jag tror inte det kommer att ge så mycket. Jag är redan övertygad om att han får i sig vad han ska ha. Det är värre med variationen. Jag håller på att bli tokig på vårt magra utbud av mat här hemma!!!

Svar på tråden Allergitråden