Inlägg från: Trottoarbonden |Visa alla inlägg
  • Trottoarbonden

Allergitråden

Molina skrev 2012-08-05 23:31:51 följande:
    Hur reagerar era barn på aerius? Kan humöret bli påverkat?
    Moa fick aerius 2dagar i följd nu pga av myggbett men helt omvänd i humöret, nästan otäckt och se hur ilsket arg hon va, hon har också blivit helt mygguppbiten och dom blir riktigt stora och hon säger att det bränner där hon har betten lilla tjejen inte lätt att vara barn och förklara alla gånger.

Jag har inget rakt och enkelt svar men låt mig säga såhär, under de perioder då sonen har det som värst med allergin, och då även tar som mest aerius är hans humör något bedrövligt. Han är så ilsken och arg! Vad är då hönan och vad är ägget? Jag vet inte...
  • Trottoarbonden

Lite info jag fått under dagen (som var positiv för oss): Carlshamns mjölkfria flytande margarin innehåller inte kokos, Mildas mjölkfria smörgåsmargarin (blå förpackning) innehåller varken kokos eller soja.

Någon som råkar veta vad "ekologisk stärkelse" är i det ekologiska florsockret från DanSukker? (i det icke ekologiska står det potatisstärkelse).

Jag vill inte hålla på och fråga sonen hela tiden om det kliar. Det blir liksom "kliar det nu? kliar det nu då? Nu kliar det väl inte? Har det kliat innan idag?" osv... Så min inställning är att jag har bett honom säga till när det kliar (vilket han gör för han vill ha aerius då). Och idag kändes det som rekord! Han kom inte och sa till förrän ikväll. Kändes som ett möjligt, stort framsteg som visar på att dieten hjälper. MEN (förutom att jag inte vågar hoppas än på ett enda tillfälle), det som var så tråkigt var att kliandet kom när han klev in i huset och inte när han åt något. Och jag stod just och lagade fisk och räkor till oss andra. Luftburet tänkte jag då genast! Hjälp! Hur ska jag förhålla mig till detta?
    Tankar hos mig nu: kann vi inte ens ha det han inte tål hemma? Räcker det med att inte tillaga det? Kommer han aldrig kunna hälsa på hemma hos andra? Hur ska det gå vid skolstarten? Panik!

Eftersom lillebror och pappan också har allergi/överkänslighet är de gemensamma nämnarna inte så många... Dessutom har lillebror inte gått upp i vikt på snart ett halvår och han behöver verkligen få i sig mat, vilket jag tror han skulle ha svårare med på diet. Dock misstänker vi allergi hos honom också, men avvaktar utredning och prov tills pencillinkur är över... hm..

Gemensamt som vi tror att hela familjen kan äta är: Fläskkött, nötkött, viltkött, majs, morot, svamp, ovan nämnda mjölkfria margariner, salt, socker, rapsolja, solrosolja, quinoa, jordgubb, äpple, päron, citrus.

Ska vi äta "minsta-gemensamma-kost" hela familjen och flytta ut övriga matvaror i gäststugan, eller ska vi hoppas att det bara var fisk/räkor och hålla tummarna och köra vidare?

Känns som om allt bara blir värre varje gång jag tänker att det inte kan bli det. Vad kommer härnäst??

• Trottoarbonden

Här går det mer bakåt än framåt... Idag har grabbens tunga kliat hela dagen! Trots "ren" kost i nu fyra dygn. Alltså ingen förbättring alls. Tänker att det kanske är den reaktion som startade igår (luftburen på skaldjur tror jag att det berodde på) som satt i. Men vet inte alls.
    Dessutom har han haft flera ilskna utbrott idag och var ikväll så ledsen efter sin välling, svårt att motivera honom när det inte blir ett dugg bättre.
    Fan! Vad ska man göra?

• Trottoarbonden
    Kavat skrev 2012-08-07 20:37:35 följande:
    Vad har ni ökat för mat nu när han äter ren kost?

Svårt att veta om det var skaldjuren fortfarande.. Har ni aerius/tavegyl?

Följande har vi ökat:
    Majs, ris, jordgubb, jordgubbssylt (BOB i klämflaska), Jordgubbssaft (ICA eko), Äppelmos (Önos Mor Annas), Fläskkött, Te, Carlshamns flytande margarin. Möjligen är maten även något saltare nu...
    Ja, förutom morot, päron, citrus, lök, ingefära, olivolja, socker, sirap och champinjoner, är ovanstående just vad han lever av för tillfället.

Det har kliat även idag...

Ja, han får Aerius varje dag (inte förebyggande utan när han ber om det), idag har han dessutom smort tungan med Xylocain då han tyckte det kliade väldigt ikväll.
    Jag är osäker på om Aerius verkligen hjälper. Han säger att det hjälper men jag tycker att effekten är väldigt liten och kortvarig i så fall.

Det är mycket svårt när jag inte kan mäta hans besvär liksom, när jag får gå på det han säger. Och han är snart sex år och det går inte att förvänta sig att han ska kunna återge sina symtom på ett helt korrekt vis. Klart att det kliar mer av mat han inte gillar och när han är trött och uttråkad, sådant spelar givetvis roll.

Vår plan för semestern var att låta honom leva på plättar eftersom han aldrig någonsin påpekat att det har kliat och det är något som han älskar. På så vis hade jag hoppats få bort klådan och slippa alla diskussioner kring mat som han inte vill äta. Så därför bad jag läkaren att testa även mjölk, ägg och vete då han testade sådant som grabben säger kliar, för att jag skulle ha ett grönt kort liksom och känna mig helt trygg. Och skoja vilket bakslag när alla tre var positiva prov (Klass 2 för mjölk och vete och klass1 för ägg).
    Nu skulle jag vilja testa allt det jag ger för att se så att han inte har positivt utslag på prov för det också, men jag är rädd, rädd att vi bara får en massa positiva utslag och inga livsmedel verkar gröna...

Förresten, tandkräm. Är det något vi ska tänka på där? Vi har tidigare kört utan tandkräm flera dagar för att utesluta att den är boven, men ingen skillnad, har även testat olika sorter över tid och ser inget samband.
  • Trottoarbonden
    spökplumpen skrev 2012-08-08 15:12:53 följande:
    Hör ni kloka människor. När man tar bort saker ur kosten, hur snabbt bör man du kunna se resultat av det? Vi har tagit bort mjölkprotein och vete för yngsta (17 mån) och vete för 2,5-åringen, och vi är inne på fjärde veckan nu utan resultat. Lillkillen får fortfarande eksem, kräks ibland och är risig i magen. Store har fortfarande dålig mage.

Klok vet jag inte om jag är. Ställer mig själv samma fråga som du men skulle helt klart säga att det borde märkts skillnad på den tiden. Två veckor skulle jag tro som längst. (är själv innne på fjärde dygnet utan resultat...)
  • Trottoarbonden

Stort tack för era svar.
    Tyvärr är han extremt skeptisk mot nyheter (vilket viltkött skulle vara eftersom jag inte lagat det så mycket tidigare). Samma sak är det med carlshamns risdryck, har försökt med den men den gillas inte (vilket jag kan förstå, tycker den har en gräslig bismak).

Rapsolja funderar jag på, det får han i sig dagligen skulle jag gissa... undrar om den kan vara boven? Men allt kan väl i princip vara boven här....

Bra tips att utesluta delar några dagar och sen införa. Nogsam matdagbok föres redan. Vad ska jag ge honom till maten om jag utesluter ris? Han stenvägrar quinoa och pasta gjord på majs... Eller så ger jag honom det och så får han låta bli det helt enkelt....

Eftersom han haft tydliga allergiska reaktioner mot födoämnen (blåsor runt munnen i direkt anslutning till intag av fisk samt kräkningar i direkt anslutning till intag av fågel) samt att han testat positivt på blodprov för detta och ett antal andra saker som han tydligt sagt kliat tror vi att han är allergisk mot något mer. Men samtidigt är vi rädda att vi låter oss vilseledas, kanske är det något helt annat? Har varit på öron-näsa-hals och fått hans tunga undersökt och de säger också allergi. Inte bara tungan kliar utan det kliar även i rumpan när han har bajsat (även detta undersökt hos läkare och behandlat för mask mm.).

• Trottoarbonden

Vet inte om jag skrivit det tidigare men sonens klåda på tungan finns där även när han inte äter. Han vaknar med den där på morgonen. Den tycks dock bli sämre av att äta, och då främst när han äter salt eller syrlig mat, inte om det är till exempel enbart ris, eller en söt kaka... Och vissa livsmedel säger han själv att de alltid ger klåda (som potatis exempelvi som visade noll på blodprov, eller banan som gav utslag på prov...)

Våra funderingar är om det är så att han liksom är små-sårig på tungan (varför vet jag inte) och att detta är problemet egentligen.

Känns som om vi inte har någon aning alls och att vi nu håller på med detta diet-experiment och håller på att bli tokiga på kuppen!

• Trottoarbonden
    2små2stora skrev 2012-08-08 20:37:53 följande:
    Jag får inte klåda på tungan men i gomen och det är hemskt. Jag kan få det utan att ha ätit någonting utan om någon klipper gräs runt omkring oss

Gräs! Hm... En sak som vi har tänkt på är att det kliar på kroppen på honom när han legat i gräsmattan utan tröja, då är han alltid samtidigt svettig. Men han har aldrig reagerat när han tar i gräs annars, eller att vi har märkt att han blivit sämre direkt vid gräsklippning (vilket skedde i eftermiddag....). Men vi har misstänkt gräspollen, men test visade inget, men är det olika att inte tåla gräs och gräspollen? Borde inte Aerius hjälpa om det är gräs?

(Förlåt att jag skriver så mycket här idag, är lite desperat, lovar att återkomma och ge kloka svar till andra behövande när vi kommer ut "på andra sidan")
  • Trottoarbonden
    2små2stora skrev 2012-08-08 21:23:25 följande:
    Det finns en mänd olika gräspollen som man kan reagera på. Men om han är allergisk mot pollen och aerius tar bort den allergireaktionen är det inte säkert att den tar bort eventuell korsreaktion. Vid korsreaktioner är det vanligt med just klåda i munnen om jag inte minns helt fel. 

det finns en tungsjukdom också som ibörjan ger klåda som sedan övergår i smärta kommer dock inte ihåg vad den heter men då blir tungan rödare än vanligt.  

Vid brist på B12 kliar tungan och den blir ilsket röd. Kanske det du tänkte på? Sonens tunga ser normal ut, förutom geografisk tunga som kommer och går lite....
  • Trottoarbonden
    2små2stora skrev 2012-08-08 22:11:26 följande:
    Trottoarbonden: Burning mouth syndrom kan det ha varit. Var ett inslag om det på P4 för ett bra tag sedan. 
    Googlade Burning mouth syndrom och det stämmer klockrent! Förutom att det sägs att barn inte kan ha det, att det mestadels är kvinnor efter klimakteriet...
    Kändes skrämmande att läsa om en tung-sjukdom som stämmer så väl överrens med sonens besvär. Är så osäker på om det är allergi eller något galet med tungan.

Idag har det kliat också. Har idag uteslutit rapsolja, kan man vara allergisk mot det????

Ringde desperat till läkaren i morse i förhoppningen om att bli uppringd under dagen med svar på hur länge vi ska hålla på innan vi kan förvänta oss någon form av förbättring. Sonen klättrar på väggarna, gråter efter sin välling och vill absolut inte se ris mer. Det krävs omåttliga mängder tålamod och fantasi för att lyckas locka i honom mat. Ska kanske tilläggas att han, av förståeliga anledningar, är rejält skeptisk till mat annars också....
    Läkaren har inte ringt, känns långt till måndag då han ska ringa enligt plan....

Svar på tråden Allergitråden