Inlägg från: Trottoarbonden |Visa alla inlägg
  • Trottoarbonden

Allergitråden

Kavat skrev 2012-07-16 20:38:26 följande:
    Mm, det är nog smart att bara testa det som misstänks. Men det är ett väldigt jobb. Det har varit samma här. Får se om den minste också kommer visa på tester sedan eller inte.
    Det är så svårt. Mina barn utesluter ju själva en massa saker ur sin kost och faktum är att de brukar ha rätt. Alltså när dottern uteslöt ägg själv så undvek hon tillslut även stekt potatis (jag blandade ägg i pyttipanna...) och när vi kollade så var hon allergisk mot ägg. Men vad har man för val. Svårt och dumt att tvinga dem äta sådant de inte vill ha.

Jag skulle nog valt att stanna hos den erfarna läkaren om ni gillar honom. Det är guld värt om du frågar mig. Men det beror ju på om ni är nöjda förstås. Det är ju en förutsättning för att stanna.
    Var hos läkaren idag och det gick väl som väntat (förutom att äldste sonens ena rör i örat inte hittades och båda pojkarna hade misstänkt röda och svullna halsar...).
    Läkaren visste inte varför det kliar så på äldste sonens tunga. Vi ska prova med dels alvedon och dels Xylocain på tungan tyckte han för att se om något av det hjälper. (jag ska själv prova Xylocain, känns lite märkligt att ta det på tungan...). Annars så köpte han mina argument om att det bör vara något han utsätts för ofta, så det togs blodprov för gräspollen, sädesslagen, baljväxter, mjölk, ägg, gurka, potatis och tomat. Kan ta upp till två veckor för resultat. Han har vuxit o gått upp i vikt bra.
    Angående yngste sonen så togs min oro för varför han behöver Movicol på alvar, vi börjar med att trappa ner långsamt för att se vilken dos han behöver. Avföringsprov för inflammation ska tas. Om det visar sig att vi inte helt kan trappa ut Movicol ska vi gå vidare med allergiutredning (blodprov). Han har gått ner i vikt sedan april, men vuxit på längden. Han blir smalare o smalare... stod helt still i vikt mellan ett och två år, oroar mig att det blir så igen. Känner att det är något som inte är helt hundra...

Ja, vi är nöjda med läkaren så vi blir kvar där tror jag.

Åh, pojkarna höll på att riva stället där idag! Jag är ju givetvis nervös inför ett sådant läkarbesök, det är ju jätteviktigt, och det känner de nog av. Och så tar det sin tid, ,de blir hungriga och uttråkade och härjar vilt. Känner mig inte direkt som världens bästa mamma. Men så säger sköterskan "Jag har tre pojkar, när de var i den här jobbiga åldern fösökte jag sälja dom, Tre till priset av två! Men det gick inte". Då kände jag mig mycket, mycket bättre! Två skitungar till salu, något defekta men söta när de sover! Någon som är intresserad?
  • Trottoarbonden

Hej på er!

Läkaren rekommenderade Xylocain på tungan till min som som har sån klåda, mest för att se om klådan då försvinner. Det är ju svårt för en liten grabb att exakt beskriva vad som känns och om reaktionen sitter hyfsat ytligt och enbart på tungan (så som han själv beskriver det) så bör det försvinna med salvan.

Testade dock själv igår och fy så obehagligt. Det brände i tungan (o gom o läppar dit salvan kom med saliven). Stack och kändes inte alls trevligt. Är nu osäker på om jag verkligen ska testa på grabben. Tänk om han får panik... jag kan ju inte ta bort det. Det höll i typ tjugo minuter.

• Trottoarbonden
    Anna F skrev 2012-07-20 14:19:10 följande:
    Herregud! Jag är ju helt senil! Jag har ju frågat detta för 5 dagar sen. Ha ha ha! Jag får skylla på att jag har varit sjuk den senaste tiden och haft hög feber. Det måste vara en minneslucka av något slag.

Tack för svaren föresten! Vi fick vårt första barn och hon måste ha varit allergisk redan i magen för hon bajsade i magen och hade kolik redan första natten ute. Jag tog bort i princip allt ur min kost när jag ammade men när hon 6 mån gammal gjorde patchtest och det visade även sädeslag så fick jag ge upp. Jag som vegetarian kunde inte leva på bladgrönsaker och ris liksom.  Vi fick en total chock de första 1,5 åren var så svåra för oss med kolik, sjukhusbesök och total livsomställning att vi sa "Aldrig mer. Vi pallar inte fler barn med så svåra allergier" Det handlade bara om att överleva.

Men nu när barnet är 4 år och helt underbar och vi kommit in i alla rutiner och inte vet om något annat liv än att ha ett allergibarn så kommer suget efter ett syskon. Kärleken till det störta barnet är så stort att jag bara vill ha mer att slösa kärlek på. Jag räknar med att det barnet kommer vara minst lika allergiskt som vårt första och är det mindre allergier iblandat är det bara en bonus. Nu tex funderar jag på om man ska strunta i amningen helt och ge neocate vid minsta lilla tecken så ungstackarn slipper kolik, diarrer, raketspyor, eksem och ilskna plitor... och får sova i lugn och ro i stället.
    Fast jag är inte gravid än. Jag kanske inte ens kan bli gravid en gång till? vem vet.

Jag är NOLL allergisk. Tål allt, har haft alla djur man kan tänka sig från jag var nyfödd och ingen i min familj har ens allergi mot pollen eller någont födoämne. Jag är vego för jag inte gillar smaken av kött, fisk eller skaldjur. Min man däremot har djur och pollen allergier och på hans pappas sida har de svåra multi-allergier redan långt bak i släkten. En farfars far åt typ bara potatis hela sitt liv och var supersjuk. Min mans yngsta syskon är dock multiallergisk liknade min dotter.. så det finns kanske 50/50 att barnet blir allergiskt, eller inte. Jag var dock nyfiken på hur det ser ut i era familjer.

Att få ett barn till som inte är allergiskt alls är en tanke som jag helt övergett. Jag höll tummarna när jag väntade vårt först barn dock och hoppades att min sida skulle få övertaget eftersom vi inte har några allergier där alls, men se det gick ju inte.

Jag har svarat dig tidigare... Men passar på att lägga till lite mer av mina funderingar (som jag tror jag inte skrev sist, möjligt jag också senil...)
    Vi resonerar också som du avseende oss själva, det vill säga glädjen och kärleken till ett barn men också frågan om orken finns där en gång till. Men så tänker vi också på barnet. Min man är multiallergisk (eller överkänslig mot många födoämnen) och detta är ett enormt socialt handikapp. Mat är en så stor del av vår mänskliga sociala samvaro och att inte kunna delta i denna är jobbigt. Inte kunna äta ute, alltid ha med lunchlåda, vara till besvär då man blir bortbjuden, så pass till besvär att många drar sig för att laga mat osv.  Och att alltid vara speciell på dagis o i skolan, på kalas, inte kunna handla i kiosken, inte fika på stan, alla de gånger då klantiga föräldrar ger en frukt eller inget alls istället för godispåsen som barnet inte tål osv...
    Hos oss är tankarna kring om det skulle vara själviskt att skaffa ett barn till just nu många... tyvärr...
    Känns trist att vara negativ, när du är så härligt positiv... förlåt!
  • Trottoarbonden

Fy och nej! Nu vet jag inte vart jag ska får orken ifrån!! Tog prover på äldste sonen som har i princip konstant klåda på tungan och fick svar idag. Och svaret var betydligt värre än jag befarat!!
    Det ligger till såhär:
    Sådant han reagerat tydligt på och som visat sig på prover:
    Fågel
    Fisk
    Banan
    Mandel
    Kiwi
    Sådant som visat sig på prover men och som han ätit mycket av men som inte enskilt stuckit ut och get tydlig reaktion:
    Sädesslag (vete, havre, råg)
    Mjölk
    Ägg
    Sådant han själv anser ger reaktion men som inte gett utslag på prover:
    Potatis
    Gurka
    Tomat
    Sådant som han inte tydligt reagerat på men som gett utslag på prov:
    Nötter (även kokosnöt)

Vad ska jag ge honom att äta!?!?!

Jag känner mig helt förtvivlad. Vill utesluta allt ovan för att få bort klådan och sedan införa typ ett livsmedel i taget, men jag får inte till någon mat! Det enda jag lagat är köttbullar (fläskfärs, rismjöl, vatten, salt, lök, stekt i mjölkfritt margarin), ris och lingonsylt. Det kan han ju knappast få till frukost imorgon!

Känns inte som om jag har några säkra livsmedel heller, och vill helst ha en så smal kost som möjligt. Men sonen är extremt ovillig att testa nytt och gnäller hela tiden efter mat han inte får äta. Snart börjar skolan och jag får panik!! Jag fixar det inte!
    Läser lite ovan om vete som visst finns i ALLT, hua, vad jag måste lära mig massor...

• Trottoarbonden

vill förtydliga ovanstående, mjölk, ägg o sädesslag har han ätit mycket av under de perioder då han haft konstanta besvär.

• Trottoarbonden

Tusen tack! Ni ar ovarderliga!! Manga bra tips, ska se vad vi kan fa ihop.

Igar kande jag att det blev for mycket, att vi faktiskt inte klarar det. Kan helt enkelt inte ta bort allt. Maste ha hjalp. Har teltid med lakare imorgon och sa far vi se hur vi gar vidare. Funderar lite som Kavat, kanske ska kora helt utan mjolk eller sadesslag enbart under en period och se om det kan vara det som ar boven. Vill aven komma vidare till mottagning som har dietist, tror i min enfald att det ska kunna hjalpa mig, vill ju helst att nagon kommer hem till mig med matlador just nu... Men inser att vi sjalva maste gora allt jobbet.

Kavat, hur kom ni fram till att det var sadesslagen

Undrar varfor datorn plotsligt tror att jag har ett annat tangentbord och inte vill skriva svenska tecken...

• Trottoarbonden

Jag pratade med läkaren angående sonen som har klåda på tungan, han rekommenderade oss att, utöver fisk, fågel, nötter och lite annat som vi redan utesluter att även utesluta mjölk och ägg (positiva blodprov) i två veckor. Men han visste inte riktigt, tog oss liksom inte på så stort allvar då sonen, tack och lov, går upp bra i vikt och "bara" har en faslig klåda på tungan (samt är påverkad på humöret). Jag förstår att det vore värre om han rasade i vikt, hade diarreer eller stora utslag, men det känns ändå lite sådär, det tär verkligen på oss alla...

Nåväl, vi beslöt att utesluta allt som han reagerat på, som han själv säger kliar mer än annat samt allt som visat positivt på prover (det blir följande Mjölk, Ägg, Sädesslagen, Fisk, Fågel, Nötter (ink kokos), Soja, Potatis, Tomat, Gurka, Banan, Peppar, Paprika, Kiwi, Lingon och Mandel om jag nu minns allt...). Tack vare bra tips från er och ett stort mått jävlar anamma ska vi nu försöka ta oss genom två veckor med detta. Tufft är det, för han tjatar hela tiden om olika saker som han nu inte får äta och är extremt skeptisk mot ny mat. Har dock fått honom att äta köttbullar, fläskkotlett, köttgryta, ris, pasta gjord på majs, riskakor, risgröt, polentagröt och fruktpure (med päron, äpple o persika). Men med en pappa och lillebror som också har allergi/överkänslighet innebär det att jag står vid spisen stor del av dagen... och då är det svårt att acceptera när han direkt spottar ut det jag lagar och säger att han vägrar att äta det.

Vi började med denna helt "rena" kosten igår. Hur lång tid kan det ta innan vi märker resultat??? Hoppas verkligen någon här kan svara på detta!!!!

Är det möjligen någon här som vet om det finns kokosfett i carlshamns flytande mjölkfria margarin och i mildas mjölkfria smörgåsmargarin?

• Trottoarbonden
    Bobbosmamma skrev 2012-08-05 20:45:41 följande:
    Carlshamns FLYTANDE är rent från kokos. Mildas innehåller bla solrosolja som absolut inte funkar för oss, osäker på kokos.

Tusen tack!
  • Trottoarbonden
    Sephyria skrev 2012-08-05 20:52:25 följande:
    Trottoarbonden: vet inte hur lång tid det tar innan ni märker skillnad men skulle tro att ni rätt snart borde märka en förbättring. Kämpa på! Två veckor går rätt fort ändå!

Kom att tänka på ett mellanmål som kanske går hem? Smoothie på det som funkar. Vi brukar göra på carlshamns Risdryck, blåbär, hallon, (althera) och fruktpure av något slag. Förresten: är du säker på att frukterna som ni använt funkar? Är väl inte så ovanligt med kli i munnen av olika frukter..

Tror inte att carlshamn flytande ska innehålla kokosfett. Det står: rapsolja, vatten, emulgeringsmedel (härdad rapsolja, E471 och E472c av vegetabiliskt fett), salt, aromämne, vitamin A och D. Mildas mjölkfria vet jag inte. Vi använder carlshamn även till bordsmargarin. Tror mildas ska innehålla sojalecitin eller nåt sånt men är inte helt säker..

Tack för tips!
    Säker på frukterna? Svar: Nej, absolut inte. Det är liksom vårt stora problem nu att jag faktiskt inte är säker på något. Det finns inte ett enda livsmedel jag med säkerhet kan säga att han tål, vilket gör mig tokig, jag kanske bara gör allt värre nu när tyngdvikten flyttas på annat och vissa nya grejer införs då annat tas bort. Jag är heller inte ens säker på att det är allergi... Detta gör mig helt tokig! Om jag varit säker på att den "diet" vi nu håller skulle göra honom besvärsfri så hade jag inte tvekat en sekund, men osäkerheten gör mig tokig...

Och så nu ikväll, en synnerligen gnällig pojke (som bråkat med sin bror hela dagen) vägrar sova om jag inte är inne hos honom (sitter med dator i knäet utanför hans rum så han ser mig). Och vad gör jag? Blir arg! Och nu full av dåligt samvete (var dock inne hos honom tills han somnade). Känns som om all min ork går till honom, och till ingen nytta! Känslan av att vara dålig mamma är den värsta!

Sephyria: Förlåt, känns som om jag spyr galla på dig, men det menar jag absolut inte! Kräks bara i största allmänhet...
  • Trottoarbonden
    Sephyria skrev 2012-08-05 21:42:15 följande:
    Trottoarbonden: förstår dig till fullo och det är bara att häva ur sig! Du är inte mer än människa och när allt känns riktigt jobbigt och hopplöst så är det lätt att bli arg, men tyvärr så får man ju så dåligt samvete efter. Du är ingen dålig mamma utan du gör mycket mer än vad många skulle klara av! Och känslan av att inte veta hur man bäst bör göra för att hjälpa sitt barn är fruktansvärt frustrerande.

Hade själv en riktigt jobbig period i vintras när jag insåg att det var nåt mer i sonens kost som han inte tålde och att det antagligen var nåt som han fick i sig dagligen. Detta i samband med att vi försökte sluta med tavegyl till natten. Han hade fått det pga klåda i ögonen men när vi försökte sluta märkte vi att han inte kliade sig längre men ändå inte klara sova gott. Tillslut tog vi bort sädesslagen, efter tips härifrån och vi fick en ny unge på flera olika områden. Men innan vi väl kom dit trodde jag att jag skulle bli tokig av allt funderande fram och tillbaka. Ringde tom och grinade i telefonen när jag prata med barnmottagningen för att jag inte fick den hjälpen jag ville.

Hoppas att du snabbt får se resultat av den förändrade kosten. Förhoppningsvis är det som kavat skrev tidigare (tror ja) att det är nåt han får i sig dagligen och att det gör så att det verkar som han reagerar på allt! Kämpa på så håller jag tummarna!
    Stort tack för stödet! Det värmer!
Svar på tråden Allergitråden