Mandelskorpan skrev 2012-12-05 15:37:39 följande:
Ni som gjort provokationer, har ni fått några instruktioner på när ni ska avbryta? Ibland är det väl uppenbart men om man har symptom som kommer smygande gradvis utan större dramatik?
Vi har för det mesta sett någon hudgrej med klåda först (rött område/prickar bröst/mage/öron/ben/kinder) sen matvägran/kräkningar/lös mage. Ofta lös mage i flera dagar o det vill vi inte med en bebis som backar i vikt
Kan det liksom stanna vid t.ex. hudproblem...? Utan att resten kommer sen som ett brev på posten...?
Sonen mår bra just nu men backar i vikt så vi ska prova ersättning igen.... är orolig för att magen ska paja ihop IGEN.....
Jag håller lite med Bobbosmamma. Jag tror att vi föräldrar har lite svårt att lita på oss själva och våra instinkter. Ni vet ju faktiskt vad det är redan när prickarna och allt det andra diffusa kommer.
Jag hade gjort såhär:
Jag hade avbrutit direkt när de diffusa symptomen kommit, och lagt det livmedlet i en "kanske"-hög. Om det var något som är väldigt svårt att undvika hade jag undvikt några dagar (eller hur lång tid det nu tar innan symptomen försvunnit) och sedan provat en gång till, istället för att dra det för långt.
När jag sen hade samlat på mig en bra "ja"-hög, kanske även en säker "nej"-hög så hade jag gett mig på "kanske"-högen en gång till. För det kan vara så att det egentligen är ett enda födoämne som ställer till det och när man väl fått bort det så löser sig det andra. Eller också så är det lite olika reaktioner för olika saker och "kanske" kan förvandlas till "mildare reaktion" eller något...
Som jag svamlar...
Summa summarum så är min erfarenhet att man lätt tappar perspektiv när man kör med eliminationer och provokationer. Det viktigaste måste vara att försöka hitta en fungerande mängd livsmedel som faktiskt fungerar. Nästa steg är att försöka bli säker på viktiga livsmedel, sådana som är svåra att undvika, så att man inte håller på och undviker något knepigt i onödan. Exempelvis tycker jag det är dumt att undvika vete i onödan men kanske ingen fara att undvika oliver i onödan under en period.
Hoppas detta gav någon vägledning. Sonen backar i vikt skriver du (nu har jag inte orkat läsa bakåt här så jag har varken koll på ålder eller vad ni äter/inte äter). Jag vet att det är jobbigt. Om han äter hyfsat bra, men ändå inte går upp, som min yngste gjorde, så skulle jag rekommendera att ösa på fett helt enkelt. Det gjorde vi, smör och grädde på allt (vet inte om din son tål mjölk), annars fettranden på kotletten osv. Då vände det, och när det väl hade vänt så ordnade vikten sig... kanske för att jag slutade vara så hysterisk över just det.