• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    billybiceps skrev 2012-02-02 20:02:34 följande:
    Vad har ni här inne för erfarenheter från mat där "Kryddor" står med bland ingredienser? Jag har läst på livsmedelsverkets hemsida och där står det att kryddblandningar kan innehålla gluten (det gäller kanske bara kryddor på burk?). Kan det även innehålla spår av mjölk? Är tillvekarna skyldiga att nämna sånt här på förpackningarna?

Sen blir jag lite smått förbannad på att man faktiskt kan nöja sig med att skriva bara "Kryddor". Hur gör ni när det gäller sånt här?
    Är det kryddor som sammanlagt uppgår till mindre än 2% av det totala innehållet i den färdiga produkten så behöver inte kryddorna specifieras var för sig utan får anges under samlingsbetekningen "kryddor".

Men om det ingår några av de allergener som är obligatoriska att märka ut (dvs spannmål som innehåller gluten + havre, mjölk, laktos, ägg, soja, jordnötter, trädnötter & mandel, fisk, kräftdjur, blötdjur (typ bläckfisk), selleri, senap, svaveldioxid över en viss halt, sesamfrö, lupin) i den kryddblandningen så får de inte skriva bara kryddor. Det måste på något sätt anges att allergent ingår. tex att de skriver "kryddor (innehåller laktos)" elelr "kryddor (selleri, senap)".

Så ja, innehåller beteckningen "kryddor" något av de ovanstående allergenerna så är tillverkaren skyldig att ange det. Mina erfarenheter är att när det bara står "kryddor" i en innehållsförteckning så brukar det vanligtvis kunna vara selleri och senap som brukar kunna förekomma under samlingsbeteckningar, medna t.ex mjölk/laktos och vetestärkelse/gluten mer i kryddblandningar på burk.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Spatsy

Mith: Det börjar mef torrfläckar som sedan blir eksem. Vi äter nästan aldrig ägg och inte använder vi mjölkprodukter heller. Och föredrar glutenfritt framför vanliga produkter. Tycker att det konstiga är att det kommit så sent och inte visat allergitendenser som liten bebis. I för sig har hon alltid haft problem med magen och är extra infektionskänslig. Ska testa Samma kost som brorsan och se om det blir bättre.

• skånegås
    Bobbosmamma skrev 2012-02-02 20:02:12 följande:
    JA. Det är detta som jag tycker är så jäkla allvarligt. Bland annat. Om man har ont i princip hela tiden o därtill sover kasst, inte sjutton orkar man utveckas motoriskt på samma sätt. Motorikens utveckling kan hänga ihop med hjärnans utveckling. Min tjej, snart 20 mån och nu för tiden, på rätt kost ("utan allt") en riktig klätterapa, vägrade ens ligga själv på golvet fram till 6,5 månader. Hon låg aldrig nånsin på golvet. Vi bar o bar. Då är det ju omöjligt att utvecklas motoriskt! Detta är en av anledningarna till att det är så viktigt att inte "dissa" allergier. Så som åtminstone jag upplevt att många i barnsjukvården gör. Min tjej kröp vid 10 mån, men jag är 110 % säker på att det hade lossnat långt tidigare, hade hon varit smärtfri. Min tjej är också "sen" socialt pga att hon hade så ont sitt första år att hon inte orkade med människor o andra barn. Här har hon fortfarande att hämta in... 
    Alltså... hänger en hel del i autismtråden med och DÄR pratar de om att en jättestor del av de autistiska barnen har problem med magen.. Finns det nåt samband kanske??
  • tes 75
    skånegås skrev 2012-02-03 08:43:54 följande:
    Alltså... hänger en hel del i autismtråden med och DÄR pratar de om att en jättestor del av de autistiska barnen har problem med magen.. Finns det nåt samband kanske??
    sambandet, om jag får tänka fritt, skulle ju kunna vara att både allergier och autism påverkar och påverkas av det centrala  nervsystemet. har man obalans där torde det ju vara vanligare att både vara orolig i kroppen och tarmsystemet i sig, plus vara känslig för ytterligare störningar.
  • tes 75

Någon här som har erfarenhet av att tåla Ryvita men inte andra knäckebröd? Ryvita innehåller ju inget jäst, som t ex Wasa och Leksands gör.

Det verkar som om jag och barnen klarar råg, men helt 100 känns det ändå inte i magen efter ett par knäckemackor, och det skulle ju kunna vara jästen jag reagerar på..

• tes 75

apropå mina allergier, som till största del verkar vara histaminintolerans, så vill jag dela med mig av ett mycket bra dokument från Linköpings universitet, där korsreaktioner, dolda allergen och reaktioner som liknar de allergiska (dvs histamin, biogena aminer etc) listas.

Lider ni eller era barn, som jag, av symptom främst från magen och huden, och även känner av yrsel efter intag av vissa ämnen, så kan det vara värt att ta en titt på sista tabellen som listar livsmedel som innehåller histamin eller är histaminfrisättande. I mitt fall är det en komplett lista på vad jag reagerar på. Sedan har jag pollenallergi & korsreaktioner pga det.

Här kommer länken:
    http://www.phadia.com/Global/Market%20Companies/Sweden/Best%C3%A4ll%20information/Filer%20%28pdf%29/Allergi_hos_barn_o_vuxna.pdf
    http://www.hu.liu.se/lakarprogr/termin-11/filarkiv/PM/Barns%2BPM/1.62286/18.pdf

• billybiceps
    Miralicia skrev 2012-02-03 08:05:59 följande:
    Är det kryddor som sammanlagt uppgår till mindre än 2% av det totala innehållet i den färdiga produkten så behöver inte kryddorna specifieras var för sig utan får anges under samlingsbetekningen "kryddor".

Men om det ingår några av de allergener som är obligatoriska att märka ut (dvs spannmål som innehåller gluten + havre, mjölk, laktos, ägg, soja, jordnötter, trädnötter & mandel, fisk, kräftdjur, blötdjur (typ bläckfisk), selleri, senap, svaveldioxid över en viss halt, sesamfrö, lupin) i den kryddblandningen så får de inte skriva bara kryddor. Det måste på något sätt anges att allergent ingår. tex att de skriver "kryddor (innehåller laktos)" elelr "kryddor (selleri, senap)".

Så ja, innehåller beteckningen "kryddor" något av de ovanstående allergenerna så är tillverkaren skyldig att ange det. Mina erfarenheter är att när det bara står "kryddor" i en innehållsförteckning så brukar det vanligtvis kunna vara selleri och senap som brukar kunna förekomma under samlingsbeteckningar, medna t.ex mjölk/laktos och vetestärkelse/gluten mer i kryddblandningar på burk.
    Kanonbra information! Tack så mycket!
  • Trasan0606

Tog mod till mig och gav honom pyttepyttelite mosade ärtor i samband med lunchen. Ingen reaktion på det än så länge så förhoppningsvis går det vägen...

• skånegås

Ringde barnmottagningen igår efter det fruktansvärda bvc-läkarbesöket. Och idag ringde de tillbaka och vi får komma redan på måndag...