• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • skånegås

Här finns 4 sorter ljus choklad utan soja och mjölk:
    http://www.tantensgrona.se/57-choklad-ljus?p=2

Riktigt mörk:
    http://www.tantensgrona.se/choklad-mork/552-zotter-labooko-dubbelchokladkaka---90-bolivia--100-peru.html
    Lite mindre mörk:
    http://www.tantensgrona.se/choklad-mork/553-zotter-labooko-dubbelchokladkaka---60-peru--80-peru.html
    http://www.tantensgrona.se/choklad-mork/569-mascao-ekologisk-mork-85-choklad.html

Med hampa och spår av vete:
    http://www.tantensgrona.se/choklad-mork/1797-renee-voltaire-mjolkchoklad-med-hampafron.html

Så lite finns, men planering krävs...

• mithrandil
    Trasan0606 skrev 2012-02-05 20:59:44 följande:
    Nu har skrutten fått passerade ärtor i några dagar, är uppe i en tesked nu och ingen reaktion alls. Hyn är finare än någonsin och han är pigg och glad hela tiden - tom nätterna har varit bra. Vore underbart om jag kunde stryka något från allergilistan!

Om han nu klarar ärtor, tror ni han fixar de andra baljväxterna också eller bör jag vara försiktig med bönor osv? Soja har jag inte vågat pröva i min kost än för det är jag tämligen säker på inte funkar.
    Nej tyvärr. Du kan tåla en balväxt men inte en annan så även om han klarar ärtor så betyder det ledsamt nog inte att han klarar bönor eller andra baljväxter. Soja är ju också en baljväxt tex.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

Gissar på att det på baksidan står en liten varning om att den kan innehålla spår av mjölk och/eller soja. :)      
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • barefoot
    LadyM skrev 2012-02-04 20:03:45 följande:
    Barefoot: oj vilken superbra lösning!! Var det svårt att få godkänt? Antar att ditt barn har jättesvår allergi, men testade ni vanligt dagis först?
    Han har (bland annat) luftburen allergi (katt, hund etc - visar på pricktest) som ger astma. Symtomfri i sanerad hemmiljö men blir dålig inomhus i trånga lokaler med mkt folk pga alla djurallergen folk bär med sig från hemmiljöerna. Vi har kämpat för allergiförskola i över 1 år. Vi har även försökt starta eget allergianpassat familjedaghem men de som sökte hade yngre barn eller djur. (Vår kille är precis fyllda 3). Har inte testat vanligt dagis annat än att han följt med in när storasyster hämtas, utvecklingssamtal mm - och blivit dålig. Nu har kommunen beslutat att starta en allergiförskola och i väntan på den får vi resurs 20h/v.
  • t0va
    barefoot skrev 2012-02-05 23:28:10 följande:
    Han har (bland annat) luftburen allergi (katt, hund etc - visar på pricktest) som ger astma. Symtomfri i sanerad hemmiljö men blir dålig inomhus i trånga lokaler med mkt folk pga alla djurallergen folk bär med sig från hemmiljöerna. Vi har kämpat för allergiförskola i över 1 år. Vi har även försökt starta eget allergianpassat familjedaghem men de som sökte hade yngre barn eller djur. (Vår kille är precis fyllda 3). Har inte testat vanligt dagis annat än att han följt med in när storasyster hämtas, utvecklingssamtal mm - och blivit dålig. Nu har kommunen beslutat att starta en allergiförskola och i väntan på den får vi resurs 20h/v.
    Jobbigt, men då kanske du kan svara på en fråga jag har om just pälsdjursallergi.

Sonens nuvarande förskola tycker han ska börja på en allergianpassad förskola, jag pratade med dem ang. pälsdjur eftersom vi har kaniner. Då sa de att de tidigare haft barn och personal som haft djur utomhus och det har fungerat så länge man bytt kläder innan man kommer dit.

De sa också att om vi flyttar ut innekaninen så behöver vi inte vänta någon tid på att han kan börja där utan vi ska städa och "sanera" så gott det går. Visst låter det som om de inte har barn som är jätteallergiska mot pälsdjur då eller hur? Man får träffa pälsdjur också så länge man inte kommer i de kläderna dit.

Men hur funkar det med ytterkläder räcker det att man kör i maskin, är det något du vet, får man bort det mesta av allergenet? Vi vill ju inte att någon ska bli dålig så jag är så osäker på om det kan funka att ha kaninerna ute om han ska gå där. Det är inte en renodlad allergiförskola utan en som är anpassad så det finns  "friska" barn också verkade det som. Ska få mer info på onsdag.
  • tes 75
    skånegås skrev 2012-02-05 21:03:28 följande:
    Här finns 4 sorter ljus choklad utan soja och mjölk:
    www.tantensgrona.se/57-choklad-ljus?p=2

Riktigt mörk:
    www.tantensgrona.se/choklad-mork/552-zotter-l...
    Lite mindre mörk:
    www.tantensgrona.se/choklad-mork/553-zotter-l...
    www.tantensgrona.se/choklad-mork/569-mascao-e...

Med hampa och spår av vete:
    www.tantensgrona.se/choklad-mork/1797-renee-v...

Så lite finns, men planering krävs...
    mithrandil skrev 2012-02-05 22:28:54 följande:
    Gissar på att det på baksidan står en liten varning om att den kan innehålla spår av mjölk och/eller soja. :)      
    på Bonvitas hemsida står efter ingredienslistan "This product is made in a factory that handles nut and dairy products." http://is41.introweb.nl/cgi-bin/bonvita.storefront/4f2f6a34004eaef4271d504160430634/Product/View/500134

Tyvärr..
  • skånegås
    mithrandil skrev 2012-02-05 22:28:54 följande:
    På de andra chokladerna står det att det kan innehålla spår av under innehållsförteckningen, men inte på dessa, så jag tycker de borde vara helt fria från.. men man kan ju mejla/ringa och fråga...
    tes 75 skrev 2012-02-06 06:57:30 följande:
    på Bonvitas hemsida står efter ingredienslistan "This product is made in a factory that handles nut and dairy products." is41.introweb.nl/cgi-bin/bonvita.storefront/4...

Tyvärr..
    Varför står det då utskrivet på vissa men inte alla???

Här blir nätterna märkbart bättre och bättre Nu är vi nere i 2-3 snuttningar/uppvak per natt och det är helt ok!!! Jag vaknade pigg i morse. Första gången på bortåt ett år... Jag är säker på att det beror på att vi tagit bort havre helt eller kanske alla sojalika E-nummer. Maken tror det beror på att han blir större Tycker jag verkar underligt. Är ju inte direkt normalt att gå från att vakna och skrika 10 ggr/natt och sedan bara snutta 2-3 ggr på ett par veckor och vilket sammanträffande, just när vi ändrat kosten... och det har varit liknande de andra 2 gångerna vi tagit bort havre...

Idag bär det av till barnmott med förhoppning om att få träffa en bra läkare...
  • Trasan0606
    mithrandil skrev 2012-02-05 22:26:44 följande:
    Nej tyvärr. Du kan tåla en balväxt men inte en annan så även om han klarar ärtor så betyder det ledsamt nog inte att han klarar bönor eller andra baljväxter. Soja är ju också en baljväxt tex.
    Tack!

Misstänkte det, attans synd.

Är glad för att ärtor funkar i alla fall, blir lite lättare att hitta färdigburkar om det skulle krisa någon gång.
  • Åsa02

Hej hej! Vi har en son på två år som är allergisk mot mjölk. Han reagerar långsamt på mjölk, ca 1-2 dygn tar det innan han blir dålig; uppstötningar, matvägran, ledsen, vill inte sova osv. Efter ca en vecka så mår han bättre. Det finns ingen tvekan om att han inte tål mjölk... MEN: även om han mår bättre, så mår han inte bra. Något mer måste vara tokigt! Nu väntar vi på patch-test och ny analys av tidigare tagna biopsier från tarmarna. Just nu är läkarnas teori något som kallas FPIES (en allvarlig form av långsam mjölkallergi, har dom förklarat det som). Men ändå, även när han inte får i sig mjölk så mår han dåligt: uppstötningar (får zantac), avskyr att äta, går upp i vikt väldigt dåligt, i perioder inte alls, hängig, ser ofta ut som att han har ont. Idag har jag och min sambo pratat om vad han får i sig varje dag som skulle kunna göra honom illa: ALTHERA!!! Det har han fått ända sedan han var knappt ett halvår. Kan man vara allergisk mot althera? Det är väl gjort på mjölk, även om det påstås att alla tål det?