• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • LadyM

Gaah! Dagis alltså.... De är SÅ duktiga, engagerade och noggranna när det gäller min sons allergier - de förstår verkligen allvaret vilket glädjer mig. Men med 20 barn och 4 personal varav bara en av dem är pedagog, hinner de inte ha stenkoll hela tiden. I förrgår gav de honom en bulle (mjölk ägg) efts de missuppfattat och trodde den var "ok".

Men efter ett snack med rektorn idag så har han nu gått med på att söka en resursperson till sonen! Nån som har det? Finns det nån chans tror ni?

• billybiceps

Hej på er! Dagens fundering gäller ättiksyra. E260. Vad jag har förstått framställs det oftast genom jäsning av druvor. Men kan det göras på andra sätt? Som kan innebära några problem för intolerans mot gluten?

• Allrona

Om man ska göra pannacotta på kokosgrädde, ersätter man grädden med samma mängd kokosgrädde? Någon som testat?

• Allrona
    Allrona skrev 2012-02-03 21:19:11 följande:
    Om man ska göra pannacotta på kokosgrädde, ersätter man grädden med samma mängd kokosgrädde? Någon som testat?
    Sökte lite till och hittade recept Skrattande
  • t0va
    LadyM skrev 2012-02-03 20:26:44 följande:
    Gaah! Dagis alltså.... De är SÅ duktiga, engagerade och noggranna när det gäller min sons allergier - de förstår verkligen allvaret vilket glädjer mig. Men med 20 barn och 4 personal varav bara en av dem är pedagog, hinner de inte ha stenkoll hela tiden. I förrgår gav de honom en bulle (mjölk ägg) efts de missuppfattat och trodde den var "ok".

Men efter ett snack med rektorn idag så har han nu gått med på att söka en resursperson till sonen! Nån som har det? Finns det nån chans tror ni?
    chans finns alltid, varierar nog rätt mycket från komun till komun.

Jag pratade med allergiförskolan idag och vi ska på besök på onsdag, jag är så kluven till det men vi ska börja med att gå dit och se hur det verkar. Tänkte inte säga något till sonens förskola förrens vi bestämt oss hur vi vill göra. Komunen sa i alla fall att om vi vill byta så kan vi göra det direkt, är inga väntetider utan det finns plats ledig.
  • mithrandil
    Allrona skrev 2012-02-03 21:19:11 följande:

Jag gjorde det. Blev jättebra! :)

spatsy: Okej. Nä, då har jag tyvärr ingen aning om vad det kan vara. Hoppas iaf att det blir bättre!

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Spatsy

Mith:Tack! Känns hur knepigt som helst. Tur att de starkare kortisonkrämerna gör susen.

På tak om kokosgrädde, man kan göra en riktigt god chokladpudding på kokosgrädde och ren mörk choklad. Bara 2 ingredienser och hur lätt som helst att göra.

• Allrona

Skånegås - Det finns coconut creame på tetra. Annars kan man använda vanlig kokosmjölk men inte skaka den så att den håller sig skiktad, då är den tjocka grädden högst upp i burken/tetran.

• skånegås
    Allrona skrev 2012-02-04 14:21:59 följande:
    Skånegås - Det finns coconut creame på tetra. Annars kan man använda vanlig kokosmjölk men inte skaka den så att den håller sig skiktad, då är den tjocka grädden högst upp i burken/tetran.
    Var finns det? Vid kokosmjölken på Ica eller?? Låter ju trevligt... Blir så tråkigt att laga mat utan någon slags grädde och kan man ha den till bakverk och efterrätter så är det ju ännu bättre

Kom igår på att cocosbollar faktiskt funkar Riktigt smaskigt. Det mest gräddlika jag ätit på lääääänge.