• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • The Luckiest

Min dotter får illröda kinder nu när det är kallt ute, Det sitter i minst ett dygn även om vi inte gått ut på hela tiden. Vd för salvor rekommenderas o vilka ska man inte smörja in med när man ska gå ut?

• Avena
    mithrandil skrev 2012-02-02 15:51:09 följande:
    Min sons typiska böjveckseksem försvann helt med rätt kost. kommer bara tillbaka om han får i sig något han inte tål. :)

Åh, precis så tänker jag att det är!!! Känns som att det måste finnas en anledning till allt hans exem och att den anledningen kommer inifrån på något vis. Hoppas verkligen på det här med. Tycker att det blir så mycket bättre ibland, och kan ofta koppla det till maten...men det är svårt att reda ut... 
  • billybiceps

Hur reagerar ni/era barn om ni/dom får i er något som ni inte tål? Blir symtomen lika starka som när problemen var som värst? Hur länge förblir symtomen, snackar vi timmar, dagar, veckor eller till och med månader? Avtar dom sedan successivt eller brukar förbättringen komma fort när den väl kommer? 

Tacksam för svar!

• Miralicia
    Molina skrev 2012-02-05 20:10:39 följande:
    Kan en mjölkallergiker äta kokosmjölk?
    Allrona skrev 2012-02-05 20:11:23 följande:
    Mollna - ja det går bra
    Se bara upp lite med kokosmjölk som är i pulverform som man tex kan hitta i asiatiska butiker, i den är ofta den torra kokosmjölken lite utdrygad med skummjölkspulver.

Och det kan vara idé att för säkerheets skull kolla så att det bara är kokosmjölk i maten om man äter ute på nån restaurang eftersom det förekommer att kokosmjölken drygas ut lite genom att ha i en skvätt vanlig komjölk eftersom komjölken är billigare. Inte så väldigt vanligt, men det kan förekomma så det kan vara bra att kontrollera "för säkerhets skull"
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Molina
    Miralicia skrev 2012-02-05 20:19:29 följande:
    Se bara upp lite med kokosmjölk som är i pulverform som man tex kan hitta i asiatiska butiker, i den är ofta den torra kokosmjölken lite utdrygad med skummjölkspulver.

Och det kan vara idé att för säkerheets skull kolla så att det bara är kokosmjölk i maten om man äter ute på nån restaurang eftersom det förekommer att kokosmjölken drygas ut lite genom att ha i en skvätt vanlig komjölk eftersom komjölken är billigare. Inte så väldigt vanligt, men det kan förekomma så det kan vara bra att kontrollera "för säkerhets skull"
    Tack!
    Vi är ju extremt försiktiga med hennes mjölkallergi eftersom hon reagerar så stark.
    Så pulver ska vi akta oss för, och även utemat är jag rädd för, just för att dom många gånger säkert drygar ut med ev ren mjölk i många rätter som dom säger inte är mjölkinnehåll, vi har råkat ut för det och det blev en chock för både personal/mitt barn och mig.

Så ren kokosmjölk i burk borde funka.
    Är det samma med ren kokosfett,, kan det också vara ett alternativ?
  • skånegås
    billybiceps skrev 2012-02-05 19:36:53 följande:
    Hur reagerar ni/era barn om ni/dom får i er något som ni inte tål? Blir symtomen lika starka som när problemen var som värst? Hur länge förblir symtomen, snackar vi timmar, dagar, veckor eller till och med månader? Avtar dom sedan successivt eller brukar förbättringen komma fort när den väl kommer? 

Tacksam för svar!

MIn lille 10 mån nu verkar reagera på mjölk, soja, baljväxter och havre.
    Mjölken spyr han av, blir förstoppad och väldigt gnällig.
    Sojan skriker han av likaså baljväxter
    Havren visar sig så att han vaknar ca 10 ggr/natt och skriker. Somnar lätt om om man går upp och går lite...

Symtomen blir inte lika illa som när han var nyfödd och vi inte klurat ut vad han inte tålde, då skrek han timvis och vaknade av kräkningar nattetid. Vägrade äta om han inte var störthungrig bl.a. När jag ätit mjölk i en vecka började matvägran bli riktigt besvärlig och han hade matuppehåll från 9-17, var då ca 4,5 mån.

Han reagerar på sojan efter några timmar om jag ätit, baljväxter han ätit inom ett par timmar, mjölken tar 2-3 dagar och havren är väldigt diffus. Blir långsamt sämre...

Hoppas du blivit lite klokare..
  • skånegås

Plamils "vanliga" choklad kan ju innehålla spår av soja, gör inte rismjölkchokladen det??
    Förstår inte varför de inte kan ha både helt mjölk och sojafritt i samma...

• Trasan0606

Nu har skrutten fått passerade ärtor i några dagar, är uppe i en tesked nu och ingen reaktion alls. Hyn är finare än någonsin och han är pigg och glad hela tiden - tom nätterna har varit bra. Vore underbart om jag kunde stryka något från allergilistan!

Om han nu klarar ärtor, tror ni han fixar de andra baljväxterna också eller bör jag vara försiktig med bönor osv? Soja har jag inte vågat pröva i min kost än för det är jag tämligen säker på inte funkar.