• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • annahoj87
    skånegås skrev 2012-04-20 17:58:10 följande:
    Matoljor, vi kör mest rapsolja och ibland olivolja och carlshamns mjölkfria är helt utan soja med. Mildas mjölkfria smörgåsmargarin tror jag också är utan, men bakmargarinet från Milda innehåller sojalecitin (vilket de flesta tål, men provar man kan det vara bra att utesluta och sedan testa...). Vi kör bara carlshamns, de har även flytande margarin.
    Okej, tack så mycket! När man undviker soja, ska man även undvika sojamjöl då?
  • Trasan0606

Annahoj87 - bort med allt som heter soja. Har även sett att sojalecitin finns i vissa läkemedel (om du ska vara riktigt petig..).

I början känns allt hopplöst och jobbigt men det går ganska snabbt över. Jag uteslöt mjölk, soja, ägg, alla baljväxter och fisk i ca tre månader och kan nu äta fisk och baljväxter igen (ammar fortfarande, lillen är 9 mån). Men får han i sig fisk el ärtor själv så får han eksem så jag vet inte om han är allergisk el bara känslig.

Skånegås - saknar också en massa mat och skulle mer än gärna trycka i mig en pizza. Kom nyligen hem från en härlig semester och på hemresan så måste de ha slarvat med min allergikost för lillen har fått utslag, kräks och sover skitdåligt, förmodligen pga magen som gör ont. Han äter jättedåligt på dagarna också, gör din det med efter reaktion?

• annahoj87

Detta är innehållet i en kokosgrädde jag hittade på en allergisida, det går väl inte att använda om man utesluter soja?

Ingredienser: 
    Kokos, vatten, stabiliseringsmedel E415 (xantan), E412 (guar), E410 (johannesbröd),E407 (karragenan). 

• mithrandil
    Anna: Mildas smörgåsmargarin innehåller också sojalecitin.

Brukar använda carlshamns flytande margarin, vanligt margarin och  bordsmargarin. (välj de mörkblåa)
    Risdrycken vi använder här hemma är också från carlshamn. 

Sojalecitin är ovanligt att reagera på men det är väl bättre att utesluta det och senare införa det för att se om det funkar.

Ja, även sojamjöl går bort. Men istället finns tex bovetemjöl, rismjöl, majsmjöl och lailas gula.
    Använd inte de andra lailas (blå och grön) de innehåller sojasläktingar. 
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

annahoj: Var det samtidigt som eksemen kom tillbaka som du gav vispgrädden? Annars tycker jag att det snarare lutar mot att det är havren som är boven.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • t0va
    mithrandil skrev 2012-04-20 21:43:46 följande:
    Ja, även sojamjöl går bort. Men istället finns tex bovetemjöl, rismjöl, majsmjöl och lailas gula.
    Men läs på förpackningen för Risentas innehåller spår av soja, min kotte testade boveten och blev rätt så dålig så vi kör med saltå kvarn, den funkar för oss.
  • annahoj87
    mithrandil skrev 2012-04-20 21:44:40 följande:
    annahoj: Var det samtidigt som eksemen kom tillbaka som du gav vispgrädden? Annars tycker jag att det snarare lutar mot att det är havren som är boven.
    Han fick den här "vispgrädden" på onsdagskvällen och på fredagen var hela han full med utslag. Så det var ju inte i direkt kontakt med grädden.

Men om man ska plocka bort, ägg, mjölk, soja och havre så finns det ingen välling som fungerar va? 
  • annahoj87
    mithrandil skrev 2012-04-20 21:43:46 följande:
    Anna: Mildas smörgåsmargarin innehåller också sojalecitin.

Brukar använda carlshamns flytande margarin, vanligt margarin och  bordsmargarin. (välj de mörkblåa)
    Risdrycken vi använder här hemma är också från carlshamn. 

Sojalecitin är ovanligt att reagera på men det är väl bättre att utesluta det och senare införa det för att se om det funkar.

Jag har Milda mjökfritt smårgåsmargarin, jag kan inte se något som har med soja i innehållsdeklarationen att göra. Vad missar jag? 

Ingredienser: vegetabilisk olja 35 % (rapsolja, solrosolja, linfröolja), vegetabiliskt fett, vatten, salt (0,9 %), emulgeringsmedel (lecitin, e471 av vegetabiliskt fett), konserveringsmedel (kaliumsorbat), surhetsreglerande medel (citronsyra), arom, A- och D-vitamin.

Är det de som jag har markerat med fet stil?

• st elmos fire

Våran son tål inte mjölkprotein, soja, vete korn råg,. Pratade med Bvc när vi var där sist om majskrokae för han spyr alltid när han ätit majs... Hon sa att hon aldrig hört någon som gjort det?! Han har iaf inte fått det på en månad