• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • LokesMammi

Pratade nu med sonens läkare om hans potatisallergi! Så små värden, men kan ändå vara orsaken till att han inte går upp i vikt!
    Ska till bvc den 15/1 för vägning o mätning. Ska efter det undvika potatis i 3-4v och sen väga på bvc igen och sen träffa läkaren. Nu till frågan, läkaren sa att potatisstärkelse går bra. Det är inget protein, det är kolhydrat. Men ska undvika potatis o potatisfibrer.

11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • Tibell

Vad hade han för värde ??

Hoppas verkligen han börjar öka i vikt snart..är så sjukt frustrerande när de ökar dåligt. Vi har problem med våran lilla 6 månaders och hennes tillväxt också

• EQ85
    va inne igår med lillan som är 3veckor gammal på grund av mkt skrik, gråt, diarreer och lite blod i bajset., läkaren kollade rumpan o såklart såg han inget sår. jag såg det när hon bajsade vid undersökningen med sköterskan.
    läkaren sa att antingen är det en infektion som påverkar = diarre 
    eller så kan det vara mjölkallergi.

vi ska avvakta till söndag o se om hon blivit bättre.
    dock är hon sämre idag. knappt sovit ngt. max 2h sedan kl 7 och gråter jättemkt.
    säkerligen är vi uppe i iaf 8 bajsblöjor, minst.
    en med synbart blod i.

ringde bvc o hon sa att hon tyckte man skulle byta till mjölkfritt redan nu... det är så svårt vem man ska lysna på. men får lyssna på läkaren.
    men blir hon minsta lilla sämre så köper jag mjölkfritt.  

syster på 13 månader har mjölkfritt  sedan 4 veckor. 
  • Trasan0606

Eq85 - jag hade gått över till mjölkfritt direkt!!

Ammar du eller ger du ersättning bara? Stackars liten...

• Trasan0606

Smileycat - har han varit täppt i näsan hela tiden och snarkat, alltså även under den mjölkfria perioden? Om inte och det kommit efter du förde in mjölk i kosten så skulle jag ta bort mjölken helt några månader och se om det försvann igen.

• EQ85

Ger ersättning. Semper lemolac.

Vi skaj köpa mjölkfRitt imorgon.

Klarar inte att se henne ha ont.

• LokesMammi
    Tibell skrev 2012-12-27 16:51:43 följande:
    Vad hade han för värde ??

Hoppas verkligen han börjar öka i vikt snart..är så sjukt frustrerande när de ökar dåligt. Vi har problem med våran lilla 6 månaders och hennes tillväxt också
    Jag frågade inte, men hon sa att det var väldigt låga, hon visste inte om det var väsentligt för allergi. Men har han allergi mot potatis så kanske tarmarna inte mår bra (eller vad hon sa) och det kan vara det som gör att han inte går upp i vikt. Därför ska vi testa i 3-4v potatisfritt mellan två vägningar.
    Ja, vore trevligt. Inte många 2åringar som väger 10kg.........

Men fick ingen svar på min fråga! Glad Är det ingen som vet? Ska ringa dietisten nästa år tänkte jag!
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • Trottoarbonden
    LokesMammi skrev 2012-12-27 15:46:26 följande:
    Pratade nu med sonens läkare om hans potatisallergi! Så små värden, men kan ändå vara orsaken till att han inte går upp i vikt!
    Ska till bvc den 15/1 för vägning o mätning. Ska efter det undvika potatis i 3-4v och sen väga på bvc igen och sen träffa läkaren. Nu till frågan, läkaren sa att potatisstärkelse går bra. Det är inget protein, det är kolhydrat. Men ska undvika potatis o potatisfibrer.
    Jag har svar på din fråga! Vår son är allergisk mot potatis (inga höga värde här heller, men det har han å andra sidan inte för något, mer än för ett par saker som han faktiskt inte reagerar mot!).
    Han kan dock, utan reaktion, äta potatisstärkelse (potatismjöl) och chips. Det är ofta vanligt att man även kan äta pommes, det vill säga samtlig friterad potatis då något händer med potatisen vid den typen av tillagning, men han tål inte pommes tyvärr. Och gillar inte chips...
    Jag hade dock, om jag var er, valt att totalt utesluta all form av potatis (tänk på att potatis exempelvis finns i bakpulver och korv!) under en period för att se om det ger effekt på vikten och att därefter försöka införa just potatismjöl.
    Varför ska man då ge potatismjöl kan man undra? Jo, det finns två anledningar. Den första är att man kan bredda utbudet, som sagt kan man då äta korv (förutsatt att man tål resten av ingredienserna). Det andra är att studier har visat att om man tål lite av ett livsmedel, eller ett livsmedel i en viss form, och man äter av detta dagligen ökar man möjligheten att bli av med allergin. Därav att jag har bakat "medicinmuffins" som du kanske läst om tidigare, med potatismjöl i, till vår son. (och ägg som han också behöver träna sig att tåla mer av)
    Ska nu googla matrecept innehållande chips! =)
  • Trottoarbonden

Tänkte berätta lite om läget hos oss...
    Jag har googlat korv (nästan lite överdrivet mycket) för jag vill så gärna kunna köpa korv till sonen som inte tål flera vanliga korvingredienser (fläskkött, potatis (potatismjöl går bra), muskot och paprika. Har nu hittat www.wurstmaster.se som har flera fläskköttsfria korvar. Har mailat dom och hoppas nu att de inte har stoppat paprika och muskot i alla korvarna utan att det bara gömmer sig snälla saker bakom "kryddor".

Annars så ska jag försöka mig på att söka vårdbidrag. Vet inte om det skrivits om det förut här. Jag har tänkt ta upp följande: det tar längre tid att laga mat då jag nästan alltid får laga dubbla rätter. Det tar längre tid att handla då jag måste besöka olika butiker för att få tag på det som sonen kan äta samt alltid behöver läsa innehållsförteckningar. Då sonen har luftburen allgergi mot de billigare köttsorterna, samt inte tål baljväxter, måste en stor del av hela familjens kost baseras på dyrt kött som nöt och vilt. Det tar mycket tid att informera, förbereda osv inför den tid som sonen inte vistas i hemmet. Då han är så liten (6år) kan han inte själv ansvara för sin allergi utan han behöver vår hjälp. Dessutom har han astma vilket gör att jag får tillbringa många nätter med att medicinera och hjälpa honom med sin hosta. Astman får även hans humör att gå i botten så under hela infektionsperioden, i princip, så är han stubin superkort och han kräver betydligt mer vuxen tid än andra "friska" barn.
    Någon här som fått vårdbidrag eller har någon erfarenhet? Jag undrar så klart om våra chanser att få, och i så fall hur mycket... Känns jobbigt med detta. Blir så tydligt när man skriver ner allt, samtidigt som det vore skönt med lite bekräftelse på att vi faktiskt har det lite tuffare än de flesta...

Hoppas ni har haft det gott i jul! Ni anar nog inte vilket stort stöd ni är för mig!