• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • längtan 80

Beibei- så får det absolut inte vara. Prata med alla du kan tänka rektor, er dietist,läkaren, skolsyster mm

• Mandelskorpan

Tack snälla för svaren om provokationer!!! Vår pojke är 11mån och reagerar mot allt just nu   så om inte denna ersättning fungerar är det i stort sett akuten som gäller. Försöker dra upp amningen igen men det är svårt när man väl dragit ned.

Vi har nu gett honom 60ml Nutramigen AA med lite lite extra vatten....   Dietisten tyckte vi skulle ge halv normal dos alltså 120ml men jag vill inte dundra på för mycket. Han kan få 60 till i em om allt verkar ok. Sover just nu i alla fall. 

• Äntligen dax

Hej!

Har dåligt om tid just nu så jag har inte möjlighet att läsa bakåt i tråden så det är möjligt att det jag frågar redan har diskuterats, men hur gör ni med gemensamma köksredskap? Kan man dela stekpannor, kastruller, porslin, vispar osv med födoamnesallergiker? Min dotter börjar bli så stor att jag vill testa ge annat än burkmat men vågar jag laga mat i våra stekkärl eller måste jag köpa nytt? Några material som är säkrare? Porslin som diskats i maskin?

Hur tänker ni andra när det gäller övriga familjens kost? Äter ni olika eller försöker ni äta samma. Jobbigt med brödsmulor under bordet men sonen vägrar ge upp sina smörgåsar till frukost.

• Trottoarbonden
    Bobbosmamma skrev 2012-12-06 20:47:14 följande:
    Vad intressant med "medicinmuffins". Jag visste inte att man kan öka sannolikheten för att allergier ska växa bort på sättet du beskriver. Jag hade tvärtom fått för mig att det var typ tvärtom, undvik att "irritera" allergin och vänta på att den ska växa bort. Min tjej tål nämligen också potatis i SMÅ mängder i bröd och detssam med ägg. Men undviker det just nu helt. Men det kanske är dumt alltså...
    Jag har hört detta från tre olika läkare, alltså att man ökar sannolikheten att tolerera livsmedlet om man ger en liten mängd, kontinuerligt. Mängden ska vara så liten att ingen reaktion uppstår. Studier har gjorts på både mjölk och ägg så vitt jag vet.
    Själv håller jag på att hyposensibilisera bort min allergi mot gräspollen med hälp av tabletter som innehåller lite gräs som jag tar varje dag. Jag tänker att det fungera på samma vis (ungefär).
  • Trottoarbonden
    Bei Bei skrev 2012-12-07 08:53:50 följande:
    Ni som är erfarna vid matallergier. Är det acceptabelt att skolan serverar fel mat? När jag pratade med köket sa de att "det tyvärr är jätteofta som barnen tar fel eller får fel mat" Vad tusan!?
    Nu har min stora tjej (som har celiaki) fått bland annat vanliga pannkakor, fast laktosfria (hon tåg laktos)
    och annan mat som innehåller mjöl under 3-4 veckors tid i skolan. Detta trots intyg och att jag pratat med fritidspersonal, vikarier, köket och givetvis hennes huvudlärare.
    Hon är 7 år, inte ska hon bära huvudansvaret för om hon kan äta maten? Dessutom litar hon ju på när en vuxen säger att "detta tål du" (en extralärare som blandade ihop hennes allergi med laktos)

Har pratat med allihopa igen, men är rädd att de släpper på kontrollen snart igen.

Vad göra? Kräva att köket gör symboler på allergimaten?

Nej! Absolut inte acceptabelt. Är man sju år så ska man absolut inte behöva ta ansvar för detta själv menar jag. Sonen får alltid sin mat separat, så att han ska kunna känna sig trygg o vara säker på att han liksom inte glömts bort. Det är ju även så att om barnet kan äta delar av det som de andra barnen äter (exempelvis potatisen men inte fisken) så finns det ju risk att de andra barnen har spillt eller så och då är ju inte potatisen i detta fallet ok för fiskallergikern. Därför förespråkar jag att barnets mat alltid serveras avskilt och väl markerad. Detta gör det betydligt tryggare, tydligare och enklare i längden menar jag.
    Instämmer med tidigare inlägg om att det är dags att tuta på och prata med rektor och kostchef i kommunen. Ett enstaka misstag kan vara ok, men inte flera. Du kan absolut kräva vattentäta rutiner kring ditt barns mat!
  • Trottoarbonden
    Mandelskorpan skrev 2012-12-07 13:14:44 följande:
    Tack snälla för svaren om provokationer!!! Vår pojke är 11mån och reagerar mot allt just nu   så om inte denna ersättning fungerar är det i stort sett akuten som gäller. Försöker dra upp amningen igen men det är svårt när man väl dragit ned.

Vi har nu gett honom 60ml Nutramigen AA med lite lite extra vatten....   Dietisten tyckte vi skulle ge halv normal dos alltså 120ml men jag vill inte dundra på för mycket. Han kan få 60 till i em om allt verkar ok. Sover just nu i alla fall. 

Hur har det gått?
    Håller tummarna!
  • Trottoarbonden
    Äntligen dax skrev 2012-12-07 14:46:05 följande:
    Hej!

Har dåligt om tid just nu så jag har inte möjlighet att läsa bakåt i tråden så det är möjligt att det jag frågar redan har diskuterats, men hur gör ni med gemensamma köksredskap? Kan man dela stekpannor, kastruller, porslin, vispar osv med födoamnesallergiker? Min dotter börjar bli så stor att jag vill testa ge annat än burkmat men vågar jag laga mat i våra stekkärl eller måste jag köpa nytt? Några material som är säkrare? Porslin som diskats i maskin?

Hur tänker ni andra när det gäller övriga familjens kost? Äter ni olika eller försöker ni äta samma. Jobbigt med brödsmulor under bordet men sonen vägrar ge upp sina smörgåsar till frukost.

Om man kan dela köksredskap beror helt på hur känslig allergikern är. Här verkar det gå bra med porslinet och besticken, men jag är lite mer försiktig med saker med "porösare yta". Exempelvis sådant som är av plast (bunkar, skärbräda osv) eller stekpannan. Dessa har jag särskilda till sonen. Jag räknar alltså med att material som porslin, glas och metall är ok, men andra inte.

Övriga familjens kost... Vi äter ibland olika och ibland lika. Att äta lika betyder enklare matlagning men minimalt utbud då vi har flera med specialkost i familjen. Att äta olika betyder krångligare matlagning men mer varierad och godare mat. Pest eller kolera känns det som ibland =(
  • Trottoarbonden

Oj vad jag radar upp med inlägg här... ingen svensk blygamhet alls tycks det som...
    Men jag vill gärna berätta om mitt besök hos dietisten på barnallergimottagningen idag. Det var så oerhört skönt att sitta ner i en hel timme och prata med någon annan om alla funderingar och allt vi kämpar med! Hon var väldigt gullig och lyssnade. Och hon gav oss massor med beröm för det arbete som vi gjort och det värmde något oerhört. Jag fick några tips och saker att överväga. Bland annat så funderade vi kring om vi inte ska använda Aerius mer då sonen har ganska mild reaktion. Bland annat föreslog hon det då vi lagar fläskkött eller kyckling så att han slipper reagera luftburet.
    Hon föreslog även att vi provar kalkon, vilket kan funka trots att inte kyckling gör det. Hon sa också att olika färger på paprika kan göra skillnad, så vi får prova grön och gul också (jag trodde det var samma frukt som var olika mogen...). Hon tyckte också att vi skulle prova fisk ur de fisk-släkten som vi ännu inte provat ur.
    Sen tyckte hon att vi skulle försöka att vara lite mindre återhållsamma med vad han får äta. Jag gissar väl att det är dom studier som talar om att många undviker för många livsmedel i onödan som gör att hon säger så. Jag känner mig inte riktigt redo för det, vi har knappt landat in i ett stabilt läge ännu.
    Tyvärr (för oss och andra familjer som behöver hjälp) så ska hon snart vara föräldraledig.. och ingen ersättare kommer det att finnas. Varför måste det vara så när man äntligen hittat någon person som är riktigt bra?

• Äntligen dax

Trottoarbonden: Jag tänker också ungefär så. Just stekpanna och kastruller undrar jag dock hur det fungerar rent konkret. Läste att rostfritt stål saknar porer och därför inte tar åt sig av olika livsmedel. Men det blir ju lätt repor även i stål så då undrar man ju om det fastnar där? Ska nämligen investera i en ny stekpanna och kollar på olika ytskikt. Skulle helst slippa separata stekpannor.

Håller med om att det är pest eller kolera vad gäller övrig kost. Tror att jag och maken lätt skulle ställa om vår kost till allergivänlig men det är syskonen son ställer till det. Storebror älskar bröd, fil, mjölk och pasta dessvärre. Känner dock att vi måste försöka hitta en kompromiss för jag orkar inte laga flera olika rätter.

• shine

Hej!
    Ny här och tänkte höra med er experter. Min son är 20 månader och när han var 6 månader konstaterades att han har ägg- och mjölkproteinallergiker. Vi har varit noggranna och inte haft det hemma och lusläst allt i vår väg. Han blev av med alla sina eksem, ont i magen, sömnstörningar och problem med bajseriet osv. Nu när han börjat på förskolan har alla symtomer kommit tillbaka igen. Vi kontaktade allergiavdelningen och tog nya prover. Det visade sig att båda hans allergier hade ökat i värde plus att han hade även fått utslag på vete. Läkaren skulle skriva ut intyg för alla som vi ska ge till förskolan. Läkaren sa att vi skulle utesluta vete under 3 veckor och se ifall han mår bättre. Han sa att man kan vara symtomfri även fast testet visat indikation på veteallergi. 

Har lite frågor:
    1. Hur lång tid tar det innan det går ur kroppen? Är det som med mjölk 2 veckor (4 v om man ammar)? 
    2. Dagis gör egen trolldeg med vete, hur ska vi ställa oss till det?
    3. Läkaren sa att vi kunde använda oss av glutenfria alternativ, stämmer det när testet visat indikation på veteallergi?
    4. Vi har använt oss av Oatlys havregrädde och läste på deras hemsida att dom inte rekommenderade deras produkter om man var veteallergiker. Kan ni tipsa om något annat att göra tex. sås på?

Är som sagt ny på det här och tar tacksamt emot ALLA råd jag kan få!