• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Trottoarbonden skrev 2013-01-02 20:21:38 följande:
    Efterlysning: en korv utan fläskkött, kyckling, paprika, muskot och potatis (potatismjöl går bra). Jag tror snart jag har frågat varenda korvleverantör i hela sverige... men alla korvar tycks innehålla något av ovanstående... jag som vill ge "köpe-korv" till sonen...
    Har du kollat lokala charkuteri (gula sidorna). En vän hittade ett ställe inte så långt härifrån som gjorde korv på "beställning".
  • Kavat
    Tillalamm skrev 2012-12-30 16:09:53 följande:
    Jag frågade här för ett tag sedan om någon känner igen att deras barn blivit "speedat", bråkigt och trotsigt av något livsmedel som de inte tål. Både jag och förskolan har uppmärksammat att min son reagerar med sådant beteende på vissa saker vi provat. Det kommer ett par timmar efter provocerandet och försvinner något dygn efter att vi slutat ge livsmedlet i fråga. Men när jag pratade med allergimottagningen så hade de aldrig hört talas om att det kan bli så utan rådde mig bara att fortsätta och inte läsa så mycket på nätet eftersom där kan stå "lite vad som helst" sån sköterskan uttryckte det. Hon menade att beteende kan förklaras av en massa annat, vilket jag tycker känns lite långsökt.

Nu behöver jag råd - fortsätta och strunta i sonens reaktioner eller utesluta ändå?
    Galet svar! Jag blir arg att de ens svarar när de uppenbarligen inte har kunskap... Här sitter reaktionen i ca 4-5 dygn och det går inte att missta. Dessvärre fås den även av luftburna allergener.

Somnar inte, vaknar ofta, öronen "stängs", lyssnar inte och har svårt att ta till sig information och blir superarg när något missats pga det. Slår sina syskon och allmänt gapig, skrikig och uppe i varv. Men även diarre och eksem, annars hade det varit svårare att härleda. Annars, när han inte utsätts är han som vilken vanligt barn som helst.

En enormt kunnig allergiläkare vi var hos sa ungefär "ja, jag undrar hur många med adhd som egentligen har allergier"...

• Kavat
    Kavat skrev 2013-01-05 19:48:51 följande:
    Galet svar! Jag blir arg att de ens svarar när de uppenbarligen inte har kunskap... Här sitter reaktionen i ca 4-5 dygn och det går inte att missta. Dessvärre fås den även av luftburna allergener.

Somnar inte, vaknar ofta, öronen "stängs", lyssnar inte och har svårt att ta till sig information och blir superarg när något missats pga det. Slår sina syskon och allmänt gapig, skrikig och uppe i varv. Men även diarre och eksem, annars hade det varit svårare att härleda. Annars, när han inte utsätts är han som vilken vanligt barn som helst.

En enormt kunnig allergiläkare vi var hos sa ungefär "ja, jag undrar hur många med adhd som egentligen har allergier"...

Alltså luftburet kan vara svårt att härleda på enbart sådana reaktioner. Provocerar man med mat som de reagerar så på så är det inte så svårt att lista ut.
  • LokesMammi
    EQ85 skrev 2013-01-05 10:13:57 följande:
    amen jisses. det är skrämmande ju.
    vi ska med större tjejen till barnmottagningen på sjukhuset för utredning om 2 veckor.
    hon ligger 2 linjer under mittenstrecket på vikten. nu har hon slutat dala, förr-förra gången gick hon upp över 200gram. nu hade hon gått ner 40g.
    i för sig sjuk och vill inte äta så jättemkt. men vi får i henne mat iaf.

undrar vad besöket kommer gå ut på. 

Min son ligger nästan 3 streck under normalkurvan på vikten!. Han väger 10kg och fyller 2 år på fredag.
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • Zenobia
    Tillalamm skrev 2012-12-30 16:09:53 följande:
    Jag frågade här för ett tag sedan om någon känner igen att deras barn blivit "speedat", bråkigt och trotsigt av något livsmedel som de inte tål. Både jag och förskolan har uppmärksammat att min son reagerar med sådant beteende på vissa saker vi provat. Det kommer ett par timmar efter provocerandet och försvinner något dygn efter att vi slutat ge livsmedlet i fråga. Men när jag pratade med allergimottagningen så hade de aldrig hört talas om att det kan bli så utan rådde mig bara att fortsätta och inte läsa så mycket på nätet eftersom där kan stå "lite vad som helst" sån sköterskan uttryckte det. Hon menade att beteende kan förklaras av en massa annat, vilket jag tycker känns lite långsökt. Nu behöver jag råd - fortsätta och strunta i sonens reaktioner eller utesluta ändå?

Jag var med sonen hos barnläkaren innan jul och hon frågades oss om vi märkte på sonens sätt när han hade fått i sig nåt han inte tål. Om han vart arg osv. Jag har lärt mig efter resans gång med barnläkare att vissa verkar helt ute och cyklar och den vi har idag är guld värld. Men vi har bytt läkare och läkarmotagning för att den första iinte fyllde våra krav. Det var nästan så jag var på väg att byta igen då vi inte fick tid till den nya idå vi skulle få. Men ja förstår nog varför nu när man varit där att dom har nog fullt upp många barn som går där
  • EQ85
    2små2stora skrev 2013-01-05 11:15:29 följande:
    Det finns de barn som inte klarar pepticate och Althera pga laktosen som är tillsatt för smaken. Nutramigen och profylac innehåller inte laktos. 

Försök att söva om henne en stund utan att hon äter så kanske hon kommer in i en bättre rytm. Det låter lite som att hon igentligen inte är hungrig när hon vaknar på natten utan mer sugen.  

Försökte. Funkade en gång. Hon vaknade åt , somnade 01, vakna o åt 02, åt 04 . Nattades m m napp kl 06.

Vakna nu ville äta.

=/
  • EQ85
    LokesMammi skrev 2013-01-05 20:25:04 följande:
    Min son ligger nästan 3 streck under normalkurvan på vikten!. Han väger 10kg och fyller 2 år på fredag.

Min tös vägde 3680 vid födsel & nu 8100.

Man blir orolig när kurvan sjunker :(
  • 2små2stora
    EQ85 skrev 2013-01-06 07:16:53 följande:

Min kille vägde 2.4kg när han föddes hade tagit igen 3 kurvor på 6månadersdagen följde sedan kurvan tills vi introducerade välling och jag slutade amma vid 10månader. Han vägde 10.5kg när han fyllde 1 och när han var 1år och 10 mån vägde han 10.6kg. Då har vi under de 10 månaderna uteslutit först mjölk och sedan säd. Tyvärr blir han sjuk väldigt ofta och tappar då genast den lilla vikt han lagt på sig. Nu är han snart 2.5 år och väger 11.8kg är på väg upp igen efter senaste raset från 12.3kg-11.3 på 5 dagar. 
    Nu har doktorn sjukskrivit honom helt i 2 månader i ett hopp om att hålla honom lite friskar och få honom att växa, Han har fortfarande stl 86 i kläder. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Maca

Min son ligger -3 på viktkurvan, han är 15mån o väger 8,6kg. Han har gått upp 500g sen 10mån ålder. Det var då han stannade av. Gick upp 200g när vi tog bort mjölken o 300g när vi tog bort spannmålen, men står det still igen. Väntar på tid hos dietist. Vi har även uteslutit ägg soja o soja släktingar. För ca en vecka sedan tog vi även bort nutramigenen då hans mage var uppblåst som en ballong. Nu är magen mycket bättre o ser helt normal ut. O hans konstanta nästäppa har även försvunnit nu hoppas jag att han ökar något.

• LokesMammi
    EQ85 skrev 2013-01-06 07:16:53 följande:

Hur gammal ä hon?

Min son vägde 3700g när han föddes. Då låg han över strecket! =) hehe
    Min son har inte gått ner i vikt så väldigt mkt, men han står still ofta. Blir ett takt streck på kurvan. Vi ska utesluta potatis nu o se om han växer mera. 
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3