• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • EQ85
    2små2stora skrev 2013-01-05 09:35:52 följande:
    Hur gammal är hon och hur mycket äter hon varje gång?
    Det är laktos i pepticate om jag inte minns fel 
    nja, den är gjord på vassle, men nedbruten.
    tror den har laktos.
    hon äter mellan 70-130 på dagarna. kan gå 3-4h då emellan. på kvällen äter hon ca 130.
    sen natten äter hon 50 ml -80 ml sen somnar hon. och jag försöker väcka henne men hon vill bara sova. 
    längtan 80 skrev 2013-01-05 09:37:59 följande:
    Eq85. Skönt för er att ni fick ersättning. Semperdroppar innehåller inte laktos, typiskt bvc som surrar om saker de inte vet något om. . Om hon är bättre så är det nya ersättningen och minifom. Minifom kan ni ösa på bra med, var inte rädd för mängden utan öka så mycket som ni tycker att det behövs. Hoppas ni får det lugnare nu.
    innehåller den mjölk då? konstigt att hon säger det ju ?? vi tog iaf bort dropparna och har ökat miniformen till 15-20 droppar istället. 
    köpte dessutom en sitter som vibrerar, den är en guuuuudagåva!!

• längtan 80

Nepp. Har en hyperkänslig mjölktös här som får det. Vi märker på en gång om vi tar bort den vi körde 35 droppar minifom, har hört om mer

• EQ85
    längtan 80 skrev 2013-01-05 09:48:58 följande:
    Nepp. Har en hyperkänslig mjölktös här som får det. Vi märker på en gång om vi tar bort den vi körde 35 droppar minifom, har hört om mer
    läste lite nu, den innehåller mjölksyra. men det är harmlöst mot allergiker.
    ja jag har en stor miniform så blir att ösa på tills hon blir bättre. 2 månadet till kan man räkna med att koliken håller i sig. 
  • längtan 80

Japp, mjölksyra har inget med mjölk att göra. Ja kolik, vi väntade också,,,,, det varmjölkallergi och celiaki.

• EQ85
    längtan 80 skrev 2013-01-05 09:53:23 följande:
    Japp, mjölksyra har inget med mjölk att göra. Ja kolik, vi väntade också,,,,, det varmjölkallergi och celiaki.
    har prover visat på allergi för henne?
    vår äldsta visade proverna negtivt, men hon kan ju ändå vara känslig. och mjölkfritt gjorde susen även om hon inte hela tiden ökar i vikt, massa infektioner här hemma. just nu hosta och snuva.

• längtan 80

Nepp, inga prover. Inte ens blodprovet för celiaki- men dr gjorde gentest som i visade att hon hade anlag- då fick vi biopsi och där visade det sig. Jag har pratat med överläkare om blodprov- de kan plocka upp upp någon enstaka patient med allergi som har mag och tarmbesvär. Altså- proverna är blaj, han erkände det också. Det visas för de med prickar och exem, akuta luftrörsbesvär.. Jag ifrågasatte varför man inte gör patchtest på dessa patienter och han höll med men det är en kostnadsfråga. - Istället slänger de pengar på prover som de vet är väldigt dålig på att plocka upp dessa patienter.

• EQ85
    längtan 80 skrev 2013-01-05 10:07:31 följande:
    Nepp, inga prover. Inte ens blodprovet för celiaki- men dr gjorde gentest som i visade att hon hade anlag- då fick vi biopsi och där visade det sig. Jag har pratat med överläkare om blodprov- de kan plocka upp upp någon enstaka patient med allergi som har mag och tarmbesvär. Altså- proverna är blaj, han erkände det också. Det visas för de med prickar och exem, akuta luftrörsbesvär.. Jag ifrågasatte varför man inte gör patchtest på dessa patienter och han höll med men det är en kostnadsfråga. - Istället slänger de pengar på prover som de vet är väldigt dålig på att plocka upp dessa patienter.
    amen jisses. det är skrämmande ju.
    vi ska med större tjejen till barnmottagningen på sjukhuset för utredning om 2 veckor.
    hon ligger 2 linjer under mittenstrecket på vikten. nu har hon slutat dala, förr-förra gången gick hon upp över 200gram. nu hade hon gått ner 40g.
    i för sig sjuk och vill inte äta så jättemkt. men vi får i henne mat iaf.

undrar vad besöket kommer gå ut på. 
  • 2små2stora
    EQ85 skrev 2013-01-05 09:44:31 följande:
    nja, den är gjord på vassle, men nedbruten.
    tror den har laktos.
    hon äter mellan 70-130 på dagarna. kan gå 3-4h då emellan. på kvällen äter hon ca 130.
    sen natten äter hon 50 ml -80 ml sen somnar hon. och jag försöker väcka henne men hon vill bara sova. 

innehåller den mjölk då? konstigt att hon säger det ju ?? vi tog iaf bort dropparna och har ökat miniformen till 15-20 droppar istället. 
    köpte dessutom en sitter som vibrerar, den är en guuuuudagåva!!

Det finns de barn som inte klarar pepticate och Althera pga laktosen som är tillsatt för smaken. Nutramigen och profylac innehåller inte laktos. 

Försök att söva om henne en stund utan att hon äter så kanske hon kommer in i en bättre rytm. Det låter lite som att hon igentligen inte är hungrig när hon vaknar på natten utan mer sugen.  
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Kavat
    Mandelskorpan skrev 2013-01-04 08:59:10 följande:
    En fråga till er i tråden som har barn som inte tål mjölk & soja:

tål de FRUKTKÄRNMJÖL från Johannesbröd (E410)?
    Nej, ingen av mina tål det. Mer finfördelat än tex hela ärtor så brukar gå rätt in i tarmen. Är det i t.ex Sinlac så är det stor mängd..